Петролопроводът АМБО ще пренася нефт през 2011 година
Петролопроводът АМБО ще пренася нефт през 2011 година / netinfo

Петролопроводът АМБО ще започне да транспортира нефт от Черно до Адриатическо море до 2011 г., съобщи македонски представител, цитиран от Асошиейтед прес.

Глигор Ташкович, министър без портфейл, който отговаря за чуждестранните инвестиции в македонското правителство, каза в интервю за агенция Асошиейтед прес, че АМБО има предимства пред регионалния си конкурент Бургас-Александруполис, който ще пренася руски нефт през България и Гърция.

Очаквам изграждането да започне през юни или септември догодина, каза той, като добави, че очаква проектът да бъде завършен до 2011 година, пише БТА.

Ташкович посочи, че АМБО, който е на стойност 1,5 милиарда долара, ще свързва Бургас и Вльора (Албания) и няма да разчита на правителствени средства. Той твърди, че този петролопровод може да предложи цена за транзит на един тон нефт на километър от около 9,20 долара.

Конкурентният петролопровод Бургас-Александруполис, който трябва да започне да функционира през 2010 г., предлага 5,42 долара като цена за транзит на един тон нефт на километър, според гръцката Хеленик Петролиум, която е част от консорциума, включен в проекта. И двата нефтопровода заобикалят натоварения пролив Босфор в Турция.

Според Ташкович терминалът във Вльора ще предложи по-добри пристанищни условия от Александруполис в Северна Гърция. По думите му Александруполис няма да може да поеме толкова големи танкери, колкото твърди, че може да приеме.

АМБО, който ще е 895 км и ще е три пъти по-дълъг от Бургас-Александруполис, е предвидено да преминава през по-хълмисти терени и ще прекосява три страни, а не две.

България, Македония и Албания подписаха споразумение на 31 януари, което очертава законовата рамка за проекта АМБО. Ташкович каза, че нефтопроводът е проектиран за транспортиране на дълги разстояния и неговото разположение е по-добро за обслужването западноевропейския и северноамериканския пазар, отколкото Александруполис, разположен доста по на изток или Триест - на север, който се предвижда да бъде свързан с румънското черноморско пристанище Констанца.

Македонският министър твърди също така, че голяма нефтена компания се е ангажирала да използва една четвърт от капацитета на АМБО.

Седемдесет и един процента от проекта ще бъде финансирани с кредит, а 29 процента дялов капитал. АМБО е организиран от албанско-македонско-българска корпорация, след проучване, финансирано от американското правителство през 2000 година.

Когато бъде осигурено финансирането и бъде направена оценка за влиянието на проекта върху околната среда, изграждането може да започне през юни или септември 2008 г. и ще продължи 24-39 месеца, каза Ташкович.Все още не е ясно откъде ще бъде нефтът за АМБО.

Ташкович посочи, че има достатъчно доставки на нефт от нови производители в Кавказ, включително Казахстан и Русия, които да захранват и двата балкански проекта и други като Констанца-Триест и нефтопроводи в Турция. Има тонове нефт за всички нефтопроводи, каза Ташкович.