От юни отварят приемни на Комисията за защита на потребителите на открито в големите градове и курорти по морето. Те ще бъдат оповестени, когато заработят, а някои от тях може да бъдат дори на плажа, обясни председателят на контролния орган Димитър Маргаритов. Стана ясно още, че започват проверки на туроператорите и заведенията за хранене, като и преглед на общите условия на договорите на банките и институции, които се занимават с кредитиране.
Маргаритов коментира, че за месец април са постъпили над 1000 жалби, като най-много са оплакванията, свързани с мобилните услуги. На второ място е търговията на дребно, където според него се пускат промоции, които не съществуват с цел привличане на клиенти. На трето място потребителите се оплакват от финансови услуги, като бързи кредити.
Комисията за защита на потребителите започва проверки на туроператори, заведения за хранене, атракционите и аквапарковете по морето. Председателят на контролния орган Димитър Маргаритов, препоръча по-внимателно проучване на това, което ни предлага даден туроператор, а за да се уверим колко е надежден той:
„Най-важното нещо е двата елемента - вписването им в регистъра, който се поддържа от Министерство на туризма, който може да бъде намерен на интернет страницата на министерството, и наличието на валидна застраховка, отговорност на туроператора, като гаранционен механизъм за това, че същност при евентуално неблагоприятно развитие на ситуацията, хората ще могат да бъдат обезщетени и да си получат парите", обясни Маргаритов.
От началото на юни ще бъдат отворени и приемни на КЗП, като те ще бъдат оповестени, когато заработят.
„За да може да бъде улеснен достъпът на хората и възможността те веднага да се обърнат към някого, е просто да бъдат на открито, т.е. на централната алея, а защо не и на плажа, където също е възможно да възникнат различни проблеми", допълни Маргаритов.
Предстои преглед и на общите условия на договорите на всички банки и институции, които се занимават с кредитиране, обясни Константин Арабаджиев от Комисията.
„Същност си кореспондираме в момента с БНБ, за да ми дадат списък на всички банки и всички институции, които се занимават с кредитиране и финансови услуги, за да може да изискаме от тях общите условия на договорите, за да проверим има ли неравноправни клаузи в тях", обясни Арабаджиев.
Съветът на председателя на контролния орган е: „Трябва да се внимава, когато потребителите се запознават, а това е задължително по закон, с преддоговорната информация. Тя се изготвя задължително по един образец, който е на ниво ЕС, а в него се съдържат всички задължителни реквизити и обстоятелства, които би трябвало впоследствие да залегнат в договора за кредит и когато хората получат тази преддоговорна информация и им се стори, че нещо в нея липсва и не им е ясно, просто не бива да бързат да подписват договора, преди да си изяснят всички обстоятелства".
Особено внимание трябва да се обръща на това дали се съдържат всички възможни допълнителни разходи по погасяването на кредита, сред които такси за поръчителство или липса на такова.