България няма време да чака и да не продава емисии СО2
България няма време да чака и да не продава емисии СО2 / снимка: Sofia Photo Agency

Реалистичното количество емисии, които България може да продаде по Протокола от Киото, е около 30 млн. тона за тази година. Изчислението е направено на база проектната готовност по Схемата за зелени инвестиции, тъй като средствата от продажбите ще постъпват в извън бюджетна сметка и ще се разходват целево за ограничаване на емисиите парникови газове.

Това съобщи Миля Димитрова, началник на дирекция "Политика по изменение на климата" в Министерство на околната среда и водите. Димитрова допълни, че вече се водят предварителни разговори с потенциални купувачи, но тъй като в момента на пазара на емисии има голямо предлагане, цените може да паднат и под 8 евро за тон.

Експертът съобщи още, че се очаква всеки момент Европейската комисия да одобри Националния план за разпределение на квоти, който ще позволи на бизнеса у нас да търгува въглеродните си сертификати. Според мониторинга на емисиите за 2008 г. страната ни е произвела 38 млн. тона емисии на парникови газове, при лимит от 42 млн. тона.

Интервюто с Миля Димитрова от МОСВ може да прочетете тук.

Ако правителството пристъпи към продажби на емисии без да е гарантирало, че средствата ще бъдат инвестирани в зелени проети, България рискува имиджа си на международните пазари. Такова е становището на Ивона Грозева, управителен директор на Глобал Карбон. Според нея в момента има достатъчно нереализирани проекти, които биха могли да послужат като база за преговори по продажба на емисиии.

Интервюто с експерта може да прочетете тук.

Българското правителство трябва да бъде агресивно при продажбата на емисии като цели договаряне на висока цена при по-малки ангажименти. Такова е становището на Димитър Бранков, зам.-председател на Българската стопанска камара. Според него е целесъобразно средствата от продажбата на емисии да бъдат под контрола на министъра на финансите и да бъдат използвани антикризисно.

Интервюто с Димитър Бранков може да прочетете тук.