Българинът се допитва най-често до близките си при решения за кредити
Българинът се допитва най-често до близките си при решения за кредити / netinfo

При вземането на решения за спестявания, кредити и инвестиции българинът се допитва най-често до роднините и приятелите си. Това показват резултати от изследване на инвестиционните нагласи в страната, поръчано от „Райфайзен Кепитъл Миниджмънт”. 13 на сто от хората се информират от колеги, медии и финансови институции. Според инвестиционните им нагласи и склонността към риск, хората у нас се разделят на четири групи, сочат още данните от проучването.

Едва 9 процента от хората се информират за кредити, депозити и инвестиции чрез интернет, но в следващите години ролята на глобалната мрежа ще се засилва, коментира Мирослава Георгиева - директор в ГфК България.

Най-голямата пречка пред масовото участие на дребни инвеститори на капиталовия пазар е липсата на информация и прозрачност. За над 68 процента от анкетираните информираността е много важна при вземането на решения за инвестиране. В същото време само 1 процент са наясно какво се случва със спестяванията им. В зависимост от склонността към поемане на рискове населението в България е разделено на 4 групи. Най-много - 32% са така наречените „фанатици на сигурността”, които инвестират основно в спестовни книжки и застрахователни полици и не поемат излишни рискове. За „безразличните” и „отказващите” е типичен слабият интерес към инвестиционния пазар. Авторите на изследването са установили и една типично българска категория инвеститори, каквато липсва в останалите страни от Централна Европа – „дебютантите”. Те са млади, с високи доходи и с подчертан интерес към инвестиции в акции и фондове, но инвестират основно в свободното си време.