Тази вечер от 21 часа публиката на "Опера в Летния театър" ще се наслади на новата премиерна постановка на Вердиевия шедьовър „Отело”. Тя е резултат от партньорството както между Държавна опера Варна и оперните театри във френските градове Лимож и Реймс, така и с режисьорката Емануел Кордолиани, която преди време постави за пръв път в България на варненска сцена операта „Граф Ори” от Росини.
Премиерата на „Отело” отразява също творческите контакти с италианския диригент Стефано Сегедони, който след успешните постановки на „Севилският бръснар” и „Фалстаф” във Варна, сега е диригент-постановчик и на „Отело”. Сценографията е дело на Алис Лалуа и Емили Руа, костюмите - на Жули Скобелцин (Франция). Диригент на хора Стефан Бояджиев.
За премиерата на 2 август е поканен световноизвестният италиански тенор Франческо Медда, който ще гастролира за пръв път в България, при това с любимата си роля – Отело. Водещото сопрано на Софийска опера и балет Радостина Николаева ще му партнира като Дездемона, Яго ще изпълни изтъкнатият баритон Пламен Димитров, солист на Държавна опера Варна, а Касио ще бъде френският тенор Жером Били.
В историята на Варненската опера това е четвърта постановка на „Отело” след сценичните версии от 1967, 1977 и 1995 г.
Джузепе Верди композира „Отело” в продължение на 5 години. От една страна, това се дължи на напредналата му възраст, а от друга – на преклонението му пред гения на Шекспир. Либретото на младия Ариго Бойто се оценява като идеалният текст за опера, върху който Верди развива блестяща музикална драматургия с ярки образи. Премиерата на „Отело” на 5 февруари 1887 г. в Миланската „Ла Скала” предизвиква истински фурор. Според някои музикални критици „Отело” е връх както в товрчеството на Верди, така и в цялата италианска опера от ІІ половина на XIX век.
Франческо Медда (Италия) – тенор
Франческо Медда изучва пиано и китара в Каляри и в консерваторията „Луиджи Керубини” във Флоренция, дипломира се в Академия „Джузепе Верди” на фондация „Тосканини” в Парма. Негови преподаватели са великите тенори Франко Корели, Джани Раймонди и Карло Бергонци. Отличен е с първа награда на конкурсите Di Stefano Competition, Teatro Comunale di Modena Competition и Amici del Loggione della Scala.
Започва кариерата си като артист на Akroama Companies. След първоначалните си изяви като баритон, се преориентира към теноровата палитра. През 2006 г. дебютира с огромен успех на Международния фестивал в Сан Марино като Каварадоси в „Тоска” и като Отело в „Отело” на сцената на Teatro Magnani във Фиденца. Работи с най-големите съвременни диригенти като Рикардо Шайи, Гандолфи, Белучи и режисьори като Дзефирели, Колонелли, Де Томази и други.
Жъне успехи на най-престижните фестивали и световни сцени, сред които Миланската скала, La fenice di Venezia, оперните театри в Токио, Осака, Кайро, Тороно, Буенос Айрес, Толедо, също в Русия и т.н. Репертоарът му включа Радамес в „Аида”, Отело в „Отело”, Манрико в „Трубадур”, Канио в „Палячи”, Туриду в „Селска чест”, Самсон в „Самсон и Далила”, Каварадоси в „Тоска”, Дон Хозе в „Кармен”, Андре Шение в „Андре Шение”, Калаф в „Турандот”, Пинкертон в „Мадам Бътерфлай” и др.
Отело или трудността да се интегрираш
Интервю на Виолета Тончева с известния италиански тенор Франческо Медда
Маестро Медда, Отело е една от коронните Ви роли, но може ли да кажете, че знаете всичко за своя герой? Кой е Отело за Вас?
За мен образът на Отело е свързан с темата за интеграцията и трудността да се впишеш в различни общества и цивилизации. Това понякога създава комплекси и провокира неадекватно поведение от страна на силните личности, какъвто е главнокомандващият на венецианския флот, мавърът Отело. Отело се опасява, че не разбира достатъчно добре особения свят на венецианския двор и оттам идват страховете му, че няма да се впише в аристократичното общество. От друга страна при интерпретацията на всеки образ певецът неминуемо се влияе от собствения си опит, така че от житейските натрупвания зависи доколко артистът ще проникне в характера на персонажа.
Как се подготвяте за ролята? Как постигате баланса между певческо и артистично майсторство?
Всъщност аз се запознах най-напред с Яго и известно време пеех неговата баритонова партия. Първият ми подход към Яго беше да му припиша всички възможни злини, за да изоблича коварството му спрямо Отело. Яго се представя за най-добрия приятел на Отело, а всъщност е най-големият му враг. Верди специално е настоявал пред сценографа Доменико Морели да изобрази Яго като много приближен до Отело, като изповедник, комуто мавърът напълно се доверява. Т.е. трагичните събития, които се случват в „Отело”, не са защото Отело е наивен, а защото Яго изглежда напълно благонадежден. В тази посока развивам образа на Отело.
Що се отнася до баланса между музика и актьорство, като композитор Верди винаги е имал предвид пеещия актьор, и винаги е разбирал музиката като функция на театъра.
В съвременния оперен театър режисурата или дори сценографията доминират понякога над музикалните компоненти. Вие как се чувствате в класически и модерни оперни продукции? Различно ли е усещането?
За мен подобни разлики нямат особено значение. Когато сме на сцената, ние трябва да разкажем някаква история и да въвлечем в нея зрителя. Ако се получи, това означава, че сме успели да предадем замисъла, чувството. В противен случай ще сме се провалили. Зa мен това е същественото, а не дали става дума за класическа или модерна сценография.
Какво е мнението Ви за интерпретацията на „Отело” от режисьорката Емануел Кордолиани?
В началото на постановката Емануел Кордолиани цитира пролога на Хенри V, за да провокира публиката, да я накара да освободи въображението си и да се отдаде на повествованието без предразсъдъци. Вярвам, че ние като екип ще вложим най-доброто от себе си, за да предадем ясно посланието на творбата.
Имали ли сте творчески срещи с български оперни певци? Познавате ли Радостина Николаева – Вашата Дездемона?
Имах шанса да работя заедно с Гена Димитрова в една представителна продукция за Театъра на Монте Карло и съм запазил прекрасни спомени за нея като изключителна личност и певица. Радвам се, че ще пея сега с Радостина Николаева. Всички български певци, с които съм се срещал в творческата си кариера, са много талантливи.
Какво знаете за Варна?
Знам, че като домакин на Международния балетен конкурс Варна посреща най-добрите балетисти в света. Щастлив съм, че ще имам възможността да представя моята най-любима роля в град, дал на света толкова много артисти.
Опера в Летния театър – Варна 2014 представят ТМПЦ – Държавна Опера Варна, Община Варна и Дворец на културата и спорта, в подкрепа на кандидатурата на Варна за европейска културна столица 2019. Генерален спонсор Алфа Банк, медийни партньори БНР – Радио Варна, ТВ и в. „Черно море”, БНТ 2-Варна, Дарик Радио Варна, в. „Народно дело”, www.petel.bg, www.moreto.net, www.dnesplus.bg; www.varnautre.bg, www.novavarna.net . Специални партньори Casta Diva, Viva la Musica, www.eventsinbulgaria.com