Къде се изгуби „зелената вълна”?
Къде се изгуби „зелената вълна”? / Дарик Варна, архив

Една от причините „зелената вълна" от бул."Христо Ботев" до края на бул." Осми приморски полк" да не работи е увеличеното време за пресичане на пешеходци на Червения площад. Промяната е въведена след жалби на граждани, че времето за прекосяване пеша на бул."Осми приморски полк" е недостатъчно, научи Дарик.

При последната реконструкция на кръстовището на Червения площад платното на бул."Осми приморски полк" бе разширено с 6 метра, а по норматив таймерът се настройва за скорост на пешеходците от 1,5 секунди на метър.

Светофарната синхронизация е нарушена и в долния си край. На трите светофара от Аспаруховия мост към центъра се изпробва американска система за управление на трафика. За целта на няколко автобуса от Градския транспорт и една линейка са монтирани GPS-и. Чрез тях автомобилите подават заявка до светофара, който осигурява „зелена улица". За да не се объркват останалите водачи, индикаторите за обратно броене на тези три кръстовища напоследък не работят.

Системата ще се изпробва още месец-два, разкри пред Дарик Иван Луков, председател на транспортната комисия към местния парламент. Механизмът е предложен от американска фирма, като вече е изпробван в София и Бургас, разкри Луков. Модерната система за управление на трафика вече работи успешно в хиляди градове в света. Във Варна може да бъде внедрена като част от големия проект за Интегриран градски транспорт.

Работещата доскоро във Варна „зелена вълна" е неефективна и заради „легналите полицаи" по бул. "Осми приморски полк" - близо до общината и до Арката. Ограничителите на скоростта забавят колите , което пък води до пропускане на зеления сигнал.

Проблем е и концентрацията на „легнали полицаи" по бул. „Христо Смирненски"(над Цветния квартал). Заради изкуствените пътни препятствия средната скорост по околовръстното шосе е под 15 км/ч, твърдят експерти. Това кара много шофьори да предпочитат маршрут през центъра, което допълнително натоварва трафика в града.

За редуциране на броя на „легналите полицаи" по бул. „Христо Смирненски" ще се мисли напролет, за да се види ефекта след снегопочистването, обясни Иван Луков. Според шефа на общинската комисия по транспорт, махането на ограничителите в момента е неудачен вариант.

За разлика от нарушената „зелена вълна" в центъра, все още добре работи синхронизацията на светофарите на други две места в града - по бул. „Цар Освободител" - между Икономическия университет и кръстовището с бул."Ян Палах", и между пробива на бул.„Левски" и бул. „Сливница".