Двама кандидати достигнаха до последния етап на конкурса за главен архитект на Варна. За поста се състезаваха Виктор Бузев, който от 2014 г. заема длъжността като временно изпълняващ, и Жулиан Начев. Техните концепции на тема "Прилагане на ОУП - Варна в контекста на стратегическите устройствени документи от регионално и национално ниво" бяха оценени от конкурсната комисия съответно с 4,86 и 4,04. В крайна сметка надпреварата беше спечелена от Виктор Бузев. Дарик ви представя основните акценти в програмите на двамата кандидати.
За своята концепция Жулиан Начев заявява, че е основана на принципите на най-авангардните подходи в урбанистиката и предлага изцяло нов подход за промяната на облика на Варна чрез реорганизация на цялата инфраструктура.
Като основни проблеми, които трябва да намерят дълготрайно и смислено решение, са посочени: обемът на движението и задръстванията, високите нива на емисии на парникови газове, качеството на въздуха, генерирането на голямо количество отпадъци и отпадни води, недостигът на тихи зони и зелени площи, деградация на периферните територии и гета, неефективно използване на огромния културен ресурс и липсата на визуална идентичност на града.
Транспорт и комуникации
Синята зона трябва да бъде въведена, а по периферията на града да се създадат буферни паркинги с удобни връзки между тях и градския транспорт, предлага Начев. Той обръща внимание на необходимостта от изграждането на северното околовръстно и предвидените в Общия устройствен план (ОУП) бързи връзки с курортните комплекси на север от Варна. Сред идеите му са общинска система за велосипеди под наем и велоалея от Варна до „Златни пясъци”.
Бизнес и индустрия
Градът има неизползван потенциал за индустриално развитие, промишлените му зони са разпокъсани, а инфраструктурата им не е на ниво, изтъква Начев. Според него трябва да се търсят решения за създаване на работни места, като в концепцията си той дава пример с Пловдив и разкритите там няколко индустриални зони през последните години.
Градска среда и инфраструктура
Въвеждането на подземното сметосъбиране в централната част на Варна трябва да бъде с приоритетно значение, смята Начев. В този раздел той е посочил още изграждане и обновяване на велоалеи, пешеходни зони, подлези, зони за обществен отдих, улична мрежа и строителство на обществени до главни улици.
Интегриран план за градско възстановяване и развитие
Като зони със силно изразени обществени функции и нужда от подобрение Начев посочва състоянието на районите „Одесос”, „Приморски” и „Аспарухово”, Алея първа, ромския квартал, Пристанище Варна, Морската градина, местността Салтанат, зоните над Военна болница и Терапията, квартал „Изгрев”. Като зони със силно изразени социални проблеми са идентифицирани териториите с компактно ромско население, квартал „Владислав Варненчик” и селищните образувания.
Ключовите проекти за Варна според Начев са преместването на пристанището, подобряване на ВиК и пътната инфраструктура, благоустрояване на междублоковите пространства, санирането на сградите, изграждането на стадион и решаването на проблемите на гетата.
Прилагане на Общия устройствен план
Концепцията посочва пропуски, свързани с допусканията на ПУП-ове за неурбанизирани територии, които не се разработват от избрани чрез конкурс колективи.
„В момента се разработват няколко ПУП-а на цели територии, които се изпълняват от компания, позиционирана монополно на пазара на проектиране в града. Този монопол е функция от порочно подадени от Община Варна задания и условия за участие в съответните обществени поръчки. Това е проблем, който касае цялата гилдия, и би могъл да се реши лесно чрез премахването на всички допълнителни условия, които възпрепятстват свободното участие на всички правоспособни”, посочва Начев.
Според него ПУП в неурбанизирани и земеделски територии трябва да се допуска само за цели масиви, обиколени от първокласна улична мрежа с ОУП, тъй като само по този начин територията ще може да се урегулира на цяло и да се облагородява в последствие.
„Градоустройството не трябва да се реализира фрагментирано, там където се необходимо изработване на терен „на парче”, то същият следва да съобрази с цялото и средата, в която се намира. Механичното даване на еднакви показатели в такива случаи може да е пагубно за развитието на териториите. Има огромна разлика в интерпретирането на зона за обществено обслужване в центъра на Варна и такава, която е някакъв бъдещ добавък на квартал в покрайнините”.
Зелена система
„Политиката по озеленяване на града е диаметрално противоположна на принципите на устойчивостта, най-вероятно поради липса на информираност и небрежност във взимането на решения”, пише в концепцията на Начев.
Морска градина
Начев е убеден, че има начин да се създадат нови зелени площи, които да компенсират хаотично бетонираните и асфалтираните територии. Автомобилите и строителството нямат място в Морската градина, допълва още архитектът.
Енергийна ефективност
Начев предлага въвеждане на енергоспестяващо улично и парково осветление, както и данъчно облекчение за собствениците на жилища и сгради при постигнат процент енегроспестяване.
Образователна, социална, здравна инфраструктура
Концепцията предвижда ремонт и обновяване на детските ясли и градини, училищата, болниците, както и изграждане на социални жилища за настаняване на „уязвими, малцинствени и социално слаби групи”.
Културен ресурс
Според кандидата за главен архитект Варна не използва пълноценно възможностите на наличния културно-исторически ресурс, който е по-скоро като „сезонна атракция” с второстепенно значение. Като съществени пропуски са посочени трудната разпознаваемост за гостите и жителите на града на емблематични музеи, силно изоставена музейна инфраструктура, липсата на информационни табели, затруднениият или изцяло невъзможен достъп до природни и културно-исторически забележителности. Разрешаването на тези проблеми може да стане чрез стратегия за културно планиране, посочва Начев.
Сред идеите му е фасадите на санираните блокове да бъдат изрисувани от художници.
Стилово замърсяване
Кандидатът за главен архитект предлага определяне на зона за защита на централната градска част, в която всеки от проектите за нови сгради ще трябва да се съгласуват стилово със съседните.
Остъклени тераси
Най-логичното решение на въпроса е в контрола и проектирането на остъкляването само за цели фасади, смята Начев.
Климатици по фасадите
Инсталациите да бъдат задължително проектирани на подходящи места, като се прикриват или вграждат в новостроящите се сгради поне в централните градски части.
Структура на администрацията
Начев предвижда създаването на три нови звена, изискване за предоставяне на проектите на цифров носител, увеличаване на мотивацията на служител и по-голяма публичност на работата им. В този раздел е посочена и идеята собствениците със сертификати за зелена или пасивна сграда да бъдат освобождавани от данък за определен период от време.
За концепцията си Жулиан Начев допълва, че на места излиза извън рамките на правомощията на главния архитект, но това е свързано с личното му вярване, че тази позиция трябва да бъде и свързваща функция между различни звена в Община Варна.
Пълния текст на концепцията на Жулиан Начев може да откриете ТУК.