Националната галерия "Квадрат 500" отново ще е с безплатен вход на 10 септември - както втория четвъртък на всеки месец, отбелязва пресцентърът на Министерството на културата.
Откакто бе открита в края на месец май галерията е посрещнала над 55 000 посетители.
На 10 септември входът ще е безплатен и за експозициите в Двореца на пл. "Княз Александър Първи", в Музея на християнското изкуство в криптата на храм-паметника "Св. Александър Невски", в Музея на социалистическото изкуство и в "Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство" /САМСИ/.
Акцент на месец септември в "Квадрат 500" е творбата на именития български живописец Николай Павлович /1835-1894/ "Портрет на Петър Берон", представена в зала 2 на галерията. Картината е създадена към 1886 г. с маслени бои и е с размери 68,5 х 50 см.
Портретът на д-р Петър Берон и скиците към него имат забележителна история в богатата галерия от светски портрети на Николай Павлович, отбелязва изкуствоведът Весела Христова-Радоева. Скиците /също от фонда на Националната галерия/ са правени по натура през 1859 г. и съхраняват за поколенията лика на многостранно надарената личност, редкия за времето си енциклопедичен ум, щедрия дарител на образованието в родината си д-р Петър Берон /1799-1871/, който свързва Българското възраждане с развитието на европейската научна мисъл. Неговото най-популярно съчинение е прочутият "Рибен буквар" /1824/.
Д-р Петър Берон е изобразен в профил - навярно само така художникът е можел да направи бърза моливна скица, без да бъде забелязан, тъй като ученият не е разрешавал да бъде фотографиран или портретуван.
Художникът прави два живописни портрета на учения. По-големият, с размери 147 х 117 см, е откупен от Министерството на просвещението, но изгаря при бомбардировките над София през 1944 година.
Двамата се запознават вероятно през 1854 г., когато Павлович следва във виенската Художествена академия. С финансовата подкрепа на д-р Петър Берон той продължава обучението си там още една година, след което се записва в мюнхенската Художествена академия. През есента на 1858 г. двамата заминават за Крайова, където няколко месеца Павлович прави цветни илюстрации към научните трудове на Берон и по-специално за "Космобиографически атлас" и "Космобиологически атлас".