Единствено в правомощията на Общинския съвет е да реши дали да бъде закрито училище в Пазарджишка община. Докато не излезе такова решение, Регионалният инспекторат по образованието не може да се намеси. Това каза началникът на инспектората в Пазарджик Валентина Кайтазова в отговор на въпрос за трите учебни заведения, за които кметът на общината Тодор Попов обяви, че ще предложи да бъдат затворени – в селата Хаджиево и Пищигово и ОУ „Стефан Захариев” в Пазарджик. В Пищигово хората заплашват, че ще блокират пътища, за да защитят училището си.
В Закона за народната просвета има ясно разписани правила и едно от тях е, че инспекторатите могат да изразят становище, едва след като получат предложението за закриване с мотивите и възможности за пренасочване на децата към други училища, както и решението на местния парламент. До момента такива документи не са подадени. През следващата седмица предстои заседание на Комисията по образование към Общинския съвет с участието на директорите, кметовете и представители на инспектората, след което предложението да бъде гласувано или отхвърлено от Общинския съвет.
Кайтазова обяснява, че за общинските училища стопани и първостепенни разпоредители с бюджетни средства са институциите от местната власт. Каквото и становище да даде инспекторатът, то е само част от процедурата. Изпраща се заедно с останалите документи в Министерството на образованието, където експертна комисия анализира обстоятелствата и взема решение. Валентина Кайтазова не можа да си спомни дали има случай министерството да откаже закриване и местната власт да се съобрази с него.
Плановете за затваряне на трите училища са част от Стратегия за оптимизация на училищната мрежа на Община Пазарджик. Тази мрежа е правена в едни много по-добри времена, когато е имало повече деца, припомня шефката на инспектората. Този проблем стои не само пред нашата община, а и пред цяла България. Раждаемостта спада, хората емигрират, няма достатъчно деца в класните стаи. Оттам намаляват и парите в школските бюджети, които се определят според броя на учениците. Когато се наложи дофинансиране, то се прави пак от общините, затова и в техен ресор е да решават кои училища да запазят и кои да бъдат закрити.
Върху тези демографски процеси нито местната власт, нито министерството на образованието могат да влияят. Държавата се опитва да осигури подкрепа чрез различни национални програми, по които може да кандидатства с проект и да получи пари всяко учебно заведение: за извънкласни дейности, за обезщетения при пенсиониране, за оптимизация на училищната мрежа чрез подпомагане на училищата, приемащи деца от вече закритите, за купуване на компютри и мултимедия. През април се очаква да заработят и нови програми, каза още Кайтазова. Тя обясни, че това имущество от закритите училища се прехвърля в тези, които приемат учениците им, така че нищо не се губи.
По нейно мнение много е трудно да функционира училище само с 50 или 100 деца. Ограниченият бюджет налага въвеждане на маломерни и слети паралелки и срива качеството на образование, а това в днешно време е недопустимо.
Закриването на училище е крайно и много трудно решение за всеки местен управник, каза още Кайтазова. Но има моменти, когато обстоятелствата го налагат.