НКЖИ дава пари за Модър-Царевец. Първа копка - догодина

НКЖИ дава пари за Модър-Царевец. Първа копка - догодина
НКЖИ дава пари за Модър-Царевец. Първа копка - догодина

Над 3,2 млн. лв. осигурява Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) за изграждане на пътен възел “Модър-Царевец”, потвърдиха за Дарик от компанията.

Изпълнител на проекта  е австрийската фирма „Порр Бау“ ГмбХ, като основните дейности по договора са проектиранe и строителство на подлез между ул. Царевец и ул. „Модър“, както и на пешеходно преминаване на две нива на ул. „Елин Пелин“ в кв. Прослав . Договорът е сключен на  04.07.2013г. след проведена процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на ЗОП, уточняват от НКЖИ. Подлезът ще минава под железопътната линия на км. 153+293. Изпълнението на пътен възел Модър-Царевец е част от модернизация на железопътния участък Септември Пловдив.  Стойността на сключения договор е 3 247 404.94 лв. без ДДС.

Проектът за модернизация на жп линията Септември-Пловдив е на етап приключване на проектирането и предприемане на действия за издаване на разрешение за строеж. След издаване на разрешението, ще стартират строителните дейности, което се очаква да се случи в началото на м. септември.

Кметът Иван Тотев имаше желание да направи първа копка още в края на май т.г, но от НКЖИ заявиха за Дарик, че строежът на транспортния възел може да тръгне най-рано в началото на 2014г. , тъй като същинските дейности по Модър – Царевец  не могат да започнат преди да е стартирала модернизацията на жп линията.

Процедурата по отчуждаване на земи на собственици, които минават през пътната връзка, бe задействана още по времето на Здарвко Димитров като кмет на район ”Западен”. Te бяха обезщетени със земи в съседство.

След десетки години чакане, новият пътен възел ще осигури на пловдивчани директна връзка между районите “Западен” и “Южен”.

 


Участъкът Димитровград – Свиленград е част от проекта "Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив – Свиленград - турска/гръцка граници по коридори ІV и ІХ".  Той се финансира по оперативна програма "Транспорт". Бенефициент е Национална компания "Железопътна инфраструктура". Проектът стартира преди 10 години като най-големия и за най-много средства по предприсъединителната програма ИСПА (153 млн. евро), със заем от Европейската инвестиционна банка (150 млн. евро) и бюджетно финансиране от 37 млн. евро. След преговори при изтичане на срока за ИСПА финансирането той бе автоматично прехвърлен за донорство по оперативна програма "Транспорт". Така бяха спасени вложените ИСПА средства, неусвоените ИСПА бяха изгубени, но пък не се наложи да се връщат пари на европейските данъкоплатци. Проектът  "изяде" около 200 млн. евро от оперативната програма, които можеха да бъдат използвани за други  обекти.

Гръцката "Терна" спечели позиция 1 от жп проекта Димитровград-Свиленград - Димитровград–Харманли. Тя изпълнява и първата част от проекта Пловдив – Свиленград – 37.7 км от Крумово до Първомай. Този участък гръцката компания построи за 99 792.441 евро, а  за 36 км между  Харманли и Свиленград даде оферта по-малко от 70 млн. евро.

Обединение между българската "ПСТ холдинг" ("Пътностроителна техника холдинг") и австрийската "Порр бау" Гмбх се класира за позиция 2 Харманли – Свиленград и Свиленград – гръцка граница. Самостоятелно "Порр бау" е изпълнител на жп участъка Стамболийски – Пловдив. "Порр" беше основен конкурент на "Терна" за жп трасето Крумово – Първомай на тръжната процедура от 2005 г. и притежаваше едни от най-добрите референции за изпълнени обекти. Компанията оспорва решението на комисията за избора на "Терна", но безуспешно. Оттогава фирмата не е играла в български търгове. Появи се през миналата година след 5-годишно прекъсване на интереса си към инфраструктурата ни в тръжните процедури за Септември – Пловдив и  спечели.

Посланикът на Австрия у нас д-р Герхард Райвегер заяви, че е много радостен две австрийски фирми да участват в изграждането на жп трасето в България и изтъкна, че Септември-Пловдив е част от трансевропейски коридор, финансиран с европейски средства.