И ПФ скочи срещу наредбата за финансиране на културни проекти
И ПФ скочи срещу наредбата за финансиране на културни проекти / Димитър Владимиров

Методиката за оценяване, заложена в общинската наредба за финансиране на културни проекти и събития, дава предимство на медийното отразяване и съфинансиране пред художествената стойност. Това заяви бившият директор на дирекция „Култура“ в община Пловдив Йохан Девлетян. По думите му текстовете в наредбата са причина градът ни да бъде залят с неясни улични прояви за сметка на стойностни културни продукти.

Според Девлетян не е нормално проекти за следващата година да се събират повече от половин година, преди да бъде гласуван и одобрен бюджета.

„Не може да обещаваме едни пари на едни хора, без да имаме гласуван бюджет и какво ще стане, ако във финансовата рамка за следващата година бъдат заложени по-малко пари“, обясни още той.

Девлетян бе категоричен, че сумата за финансиране на тези проекто трябва да е точно фиксиран процент от бюджета на отдел „Култура“, а изискването за осигурено собствено финансиране до 50% да бъде редуцирано на 30%.

Като друг много спорен момент в Наредбата бе посочен и съставът на комисията, която определя кои проекти да бъдат приети и с колко пари да бъдат финансирани. „Всички в тази комисия са служители на община Пловдив и ако шефът им реши да едни да се отпуснат 100 хил.лева, а на други само 1000 лева, те нямат избор“, категоричен бе той. Според него в комисията задължително трябва да има външни експерти и специалисти в различните изкуства, както и юрист и финансист.

От Патриотичния фронт, чиито експерт в момента е Девлетян, поеха ангажимент да изготвят промени в Наредбата и да ги предложат за гласуване в общинския съвет.

Над 60 творци от различни организации и представители на Обществения съвет по култура вече внесоха подписка до кмета на Пловдив Иван Тотев, неговият заместник по културата  Стефан Стоянов и председателят на Общинския съвет Илко Николов.

 

Според инициаторите в сегашните критерии се акцентира най-вече на финансовия ресурс, осигурен от изпълнителите на проектите и рекламната кампания на предложените  събития, а  това подценява значимостта и качеството на културния продукт, които се пренебрегват и носят значително по-малко точки.