Около 15 хиляди жалби и сигнала годишно подават гражданите в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Това каза в интервю за Дарик председателят на Комисията Димитър Маргаритов. По думите му, потребителите най-често търсят съдействие от Комисията при проявени дефекти на стоката, която са закупили или за несъществуваща, но обявена промоция на даден продукт.
Така например Комисията е забранила на компания като "Олинеза"рекламна кампания, в която се казва, че цената на майонезата е минус 15%. В случаи като този има и решение на ВАС, което потвърждава Предварителното изпълнение наложено от КЗП. При установено нарушение, санкциите за нелоялните търговци могат да бъдат до 30 хил.лв, а при повторно нарушение – достигат до 50 хил. лв., обясни Маргаритов.
Най-масовите случаи на нелоялна търговия, установени през последните шест месеца, са свързани именно с фалшиви промоции и процентни намаления в големите търговски обекти и в интернет сайтовете на компаниите, отбеляза Маргаритов.
В началото на септември стартира кампания за проверка на търговците на ученически принадлежности. Установени са големи нарушения, най-фрапиращите от които, са свързани с продажбата на ученически лични карти и бележници, които са продавани с подвързия, представена като задължителна, и оскъпяваща комплекта документи в пъти.
През лятото, най-честите нарушения са установени по Черноморието, където цените в заведенията масово са посочвани в евро, което по думите на Димитър Маргаритов, е подвеждащо за клиентите, създавайки представата за два пъти по-ниски цени от реалните.
Освен това, честа практика е в менютата на заведенията, цените да са посочени на база теглото на хранителните продукти в суров вид, което също от Комисията считат за нелоялна търговска практика.
/Цялото интервю с Димитър Маргаритов, може да чуете в прикачения аудио-файл/