За ремонт на пътя Кюстендил- София, през Конявската планина, настоя депутатът от БСП- Лява България Мая Манолова, в актуален въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
"Най-проблемният участък в шосейния път София - Кюстендил е 10-километровия участък в Конявската планина. Припомням, че този път е част от Транспортен коридор № 8, който свързва България, Македония, Албания и Италия", заяви от парламентарната трибуна Манолова. Тя припомни , че през 2006 г. при правителството на Сергей Станишев пътят Кюстендил - София беше включен за ремонт в Проекта „Транзитни пътища 4", лот 9. Бяха осигурени 18 млн. евро без ДДС, като през 2008 г. реално започна ремонтът и рехабилитацията на този път. "През 2009 г. ремонтните дейности по пътя стигнаха до Конявската планина, като остана да бъде нанесен горният износващ пласт и евентуално да бъдат извършени допълнителни уширения на този участък. Тогава правителството на ГЕРБ прекрати изграждането на пътя, пренасочи парите към трасето при Владая, и в периода 2009 - 2013 г. по изграждането на проблемния участък в Конявската планина не беше направено абсолютно нищо", допълни Мая Манолова.
През 2013 г. ремонтът на този участък беше включен в Проекта „Транзитни пътища 5", като през май - юни беше проведена процедура за избор на изпълнител, който да изгради ремонта на пътищата, включени в този лот. Служебното правителство обаче прекрати процедурата.
В отговор, министър Лиляна Павлова призна, че пътя през Конявския проход трябва да бъде рехабилитиран. "И не само това - освен рехабилитация на този пътен участък, необходимо е да бъде направено уширяване на пътя, така че той да отговоря на габаритите на един транзитен път, отговарящ по стандартите и изискванията за първокласна пътна мрежа", коментира Павлова. Министърът уточни, че Пътната агенция е прекратила обществената поръчка през 2014 година, защото е обявена на основание на много стари технически проект и документация, правени 2006 - 2007 г.
"Агенцията предприема действия по актуализацията на проекта, за да може пътя да бъде уширен. Предвиждат включително дейности, свързани с изготвяне на Подробен устройствен план, парцеларен план и отчуждаване на терените. Ще работим, за да имаме качествен, окомплектован проект, с който да бъде направена истинска реконструкция, рехабилитация и разширяване на този път", увери от парламентарната трибуна министър Павлова.
"В този 10- километров участък стават многобройни тежки пътно-транспортни произшествия по причина на състоянието на пътя и неговия горен пласт. Уширението на пътя не е било обект на тази процедура, така че отчуждителни и други мероприятия в случая не се налагат. Мисля, че поне полагането и привеждането в нормално състояние на този път с рехабилитация на горния пласт е достатъчно на този етап, за да бъдат предотвратени ПТП-тата, които редовно се случват там. Тъй като в момента „Транзитни пътища 5" продължава да е отворен - този проект ще бъде актуален до края на 2016 г., аз настоявам пред правителството на ГЕРБ и пред Вас да проявите воля и да включите този участък в изграждането на този проект, защото в противен случай кюстендилци, а и хората, които пътуват по това трасе, ще помислим, че има лично отношение на правителството на ГЕРБ към този регион", репликира Мая Манолова.