32% от младите хора в четири града в страната признават, че имат проблеми с общуването в мултиетническа среда, а 74% са ставали свидетели на конфликти между българи и роми. Това сочат резултатите от анкетното проучване, проведено в рамките на проекта „Старт за общуване и работа в мултиетническа среда”, реализиран от Фондация С.Е.Г.А. Проектът се реализира по Програмата за младежки дейности 2006-2007 година с финансовата подкрепа на Държавната агенция за младежта и спорта.
Анкетното проучване е проведено в 4 населени места – Дупница, Казанлък, Бяла Слатина и Севлиево. Анкетирани са 777 младежи от български, ромски и друг етнически произход, на възраст от 14 до 19 години. По-голямата част от анкетираните са ученици в гимназиална форма на обучение. Целта на проведеното анкетно проучване е да се идентифицират нагласите на младите хора за общуването и работата в мултиетническа среда, както и да се очертаят проблемните области при комуникацията между млади хора от различни етнически групи.
Някои от основните изводи, направени на базата на резултатите от проучването показват, че младите хора имат контакти със свои връстници от други етноси, но им липсват условия и умения за общуване и работа в мултиетническа среда. Голяма част от трудностите в общуването са свързани със стереотипни нагласи. Съществува група сред младите хора, макар и не голяма, която няма никакви контакти с други етноси – те учат в чисто български училища или ромски сегрегирани училища и са крайно неподготвени за общуване в мултиетническа среда.
Голяма част от младежите не споделят обществените отрицателни нагласи към други етноси. Те имат положителни нагласи към общуването в мултиетническа среда. Все пак много млади хора страдат от предразсъдъците на родителите и семействата си, което силно затруднява развиването на техните социални умения за общуване и работа в мултиетническа среда. Много често младежите не припознават своите познати и приятели като представители на други етнически групи, макар те да са такива. Когато чуят „друг етнос”, в съзнанието им изниква образът, изграждан в медиите и в семейството.