Единадесет заглавия са включени в шестото издание на  „Смешен филм фест“
Единадесет заглавия са включени в шестото издание на „Смешен филм фест“ / Община Габрово

Единадесет са заглавията, включени в конкурсната програма на шестото издание на „Смешен филм фест“, което ще се проведе от 12 до 19 октомври в зала „Възраждане“. Носителят на приза "Най-смешен филм на Габрово", който ще получи статуетката, дело на Адриан Новаков, ще бъде определен от тричленно жури в състав: проф. Николай Лазаров - оператор, преподавател в НАТФИЗ (габровската следа във фестивала), доц. Юлия Кънчева - режисьор, преподавател в Нов български университет и Иван Попйорданов - дългогодишен директор на СИФ "Бояна", на БНТ, член на финансовата комисия на Националния филмов център.

Кой е проф. д. н. Николай Лазаров?

Роден е на 25 януари в 1950 г. в Габрово, а биографията му е повече от впечатляваща!

Образование

1969 - Завършва Техникум по механоелектротехника „Д-р Н. Василиади“ - Габрово

1969 - Сребърен и бронзов медал от „5-ти Републикански фестивал на любителското кино”

1969-1974 – Магистратура - ВГИК, Москва – ФИЛМОВ ОПЕРАТОР, защита: „Сутрешните изстрели не са последни“, игр. 80 мин., награди - Атина, British Film Institut, Ташкент

1993 ­ Завършва квалификационен курс ­ Бизнес мениджмънт

1998 - Защитава научното звание ДОЦЕНТ

2001 – Защитава научната степен ДОКТОР НА ИЗКУСТВОЗНАНИЕТО

2004 – патент за изобретение на Метод за трансфер на компютърно генерирани субтитри

2006 – Печели конкурс на НАТФИЗ за щатен професор, кинознание,

Професионална кариера

1974-1976 Военна служба като филмов оператор в КНА – „Пътища“- игр. /с Т. Благоев/ и 4 док. филма

1976 - Киностудия “Бояна” дебют с игралния филм „Надбягване“, реж. О. Сурдалов

1976-1993 – филмов оператор първа категория в СТФ „Екран". Там е и режисьор на документалните филми – „Спомен за човек“, „Смях против страх“, сърежисьор е с проф. Л. Кристи на „Д-р Семашко“, „Войникът Симеон Мирни“

От 1993 г. и днес е оператор на свободна практика. Заснел е 29 игрални филма, над 40 документални и  престижни реклами -Гранд хотел Варна, СОМАТ, Пежо 405 GL, Миринда лимон PEPSI, Туризъм в Кипър ­ VOX TV-Кьолн,  JUST UNIQUE- C&K - Белгия, -А как же?- ОРТ-Москва, Canon, REFAN и др.

1996-2002 - Технически Директор на Аудиовизия „Орфей“ ЕООД.

2002 до 01.12.2011 - Изпълнителен Директор на Аудиовидео „Орфей“ ЕАД

През последните години е заснел филмите:

1996 - Клането на петела, 35мм, игрален, реж.А. Пантзис - Кипър, Гърция, Франция, Германия

1997 - Armstrong, 35 мм, игрален, реж. Менахем Голан, New Image САЩ

1998 - Blood Sport - 4, 35 мм игрален, /камера оператор/, реж. Elvis Restano -New Image САЩ

1998 - Магьосници35 мм, игрален, реж. Сотир Гелев и Иван Гец

1998 - The Road to Ithaca 35 мм, игрален, реж. Костас Димитриу – Кипър, Гърция, Англия

1999 - N.T.F., Beta SP,  7 серии по 55 минути - докумeнтален, реж. Марио Кръстев

1999 - Trutina, Beta SP, кукли и макети, реж. Катя Петрова – PFStudio САЩ

2000 - To Tama, – Супер16, игрален, реж А. Пантзис – Кипър, Гърция, Франция, България

2001 - Сътворението, Beta SP, документална експресия 90 мин. Германия, реж. Анри Кулев

2001 - Fantasy Concerto , игрален + кукли + CGI, реж. К. Петрова - PFStudio САЩ

2002 - Games - Beta Digital, игрален + куклен , реж. К. Петрова – PFStudio САЩ

2002 - Една калория нежност, /камера оператор/ - 35мм, игрален, реж.Ив. Гръбчева

2004/2006 – Църква за вълци, DVCPRO50, игрален сериал 12x56 мин. - БНТ, реж. Н. Ламбрев

2008 - Снима реклами за студио „Златен век” и др. продуценти.

2006 - Тик – так, 35 мм - дигитална анимация трансферирана на 35 мм. филм, реж. Б. Десподов

2006 - Три сестри и Андрей, DVCPRO50, актьори пред green box и виртуални декори,  Б-г/German, реж. А. Паунов и Б. Десподов - всеки кадър е дигитално манипулиран ефект.

2007 - Приказка без край, DVCPRO50, док. 54 мин, БНТ, реж. К. Петрова

2010 - Пътуване, HD to 35 мм,  актьори пред green box и виртуални декори, реж.Р. Нейкова

2010/2013 - Радостта и тъгата на тялото, S16 - 35 мм. & DCP, игр., реж. А. Пантзис

2013 / 2014 – Райска ябълка, HD, игрален + рис. анимация + Digital composition, реж. Вл. Шомов

Награди на негови филми.

2012 - Best Animation Movie: - Trip от България, Загреб, Хърватска и още 8 награди

2009 - Златен Ритон за Три сестри и Андрей

2009 - Наградата Джеймисън на София филм фест за Три сестри и Андрей

2007 - Голямата награда “Академика” 2007 - за принос в популяризирането на българското кино

2006 - Най-добър анимационен филм Тик-так, Годишни награди на НФЦ - реж. Б. Десподов

2002 - Първа награда на МФФ в Кайро за филма То Тама

2002 - 4 IPFV Солун – BEST ANIMATION FILM – за филма “Въображаем концерт” -PFStudio САЩ

2001 - 42 MФФ Солун – Наградата на FIPRESCI и Бронзов медал за Най-добър филм То Тама

1997 - Рим- Първа награда за "Художествена изразност" за филма Клането на петела

1997 - Барцелона - Най-добър филм - Клането на петела

1997 - Клането на петела, представя Гърция в конкурса „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм

1996 - Наградата на журито на МФ "Любовта е лудост” - Варна  и Специалната награда "За принос в развитието на филмовия език" за филма Клането на петела

1996 - 37 MФФ Солун - награда на FIPRESCI и за най-добър гръцки филм - Клането на петела

1989 - Сребърен Дракон - Краков за филма Животът е пред нас, реж. Ю. Кънчева

1989 - Наградата на Токио за филма Без упойка, реж. Ю. Кънчева

1989 - Приз Европа в Страсбург за филма Без упойка, реж. Ю Кънчева

1988 - Сребърна Ракла на фестивала в Пловдив за филма Жирафчето, реж. Н. Георгиев, игр. БНТ

1986 - Сребърна награда на фестивала Сантарем, Португалия, за филма Именно, реж. М. Гецов

1985 - Специално отличие на фестивала Краков 84 - Спомен за човек реж. Н. Лазаров

 

Академична дейност

Преподавател по Визуални ефекти в екранните изкуства

1996 и днес - НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – София.

1994 – 2005 Софийски Университет "Св. Климент Охридски".

1995 – 2003 Нов Български Университет – София.

1992 – 2003 Югозападен университет "Неофит Рилски” - Благоевград.

Публикации

Публикувал е статии, доклади, монографии - Формата S16; Анимацията като FX; Видео запис или филмов запис?; Визуални ефекти в студио Магически Екран; Не дигитализирайте Червената Шапчица; Екранът на 21 век - изкуство и технология; Изкуство и техника на визуалните ефекти; Реално за виртуалната реалност; Бъдещето на филма не е дигитално;Вторият век на визуалната памет; Злато 24 к/сек.; Църква за вълци-зад кадър; 100 дни зад кадър.

Член на EUROPEAN  FILM  ACADEMY , Berlin

Член на European Federation of Cinematographers IMAGO.

Член на Съюза на Българските Филмови Дейци.

Член на Асоциацията на Българските Оператори – АБО.

Член на Асоциация на хабилитираните преподаватели по киноизкуство АКАДЕМИКА 21.

Член на Специализирания Научен Съвет по кинознание и театрознание към ВАК /2006 – 2010/

Председател на Национална Техническа Комисия към НФЦ /2006 – 2010г./ и /2015

Реставрационна дейност на проф. Н. Лазаров за национални филмови архиви

2005 След спечелен конкурс на МК  ръководи проект за реставрация, консервация и съхранение на 65 000 метра нитратни архивни филми на  БНф.

2005 - Н. Лазаров изпълнява проект на МВнР за представяне на България пред ЕС с престижна DVD колекция от 10 български игрални филми, субтитрирани на 5 езика.

2007 – 2011 Лазаров ръководи  други национални проекти за дигитална реставрация, субтитриране на 5 европейски езика, тираж на Blue Ray и DVD и широко разпространение на класически български игрални филми по договори с НФЦ.

За пръв път у нас от 2004 г. проф. Лазаров въведе практиката реставрирани игрални филми с 6 езика субтитри да се архивират на DLT касети, а по-късно на новите версии LTO4, LTO5, LTO6. LTO и днес остава най-надеждната технология за сравнително евтино архивиране на дигитална информация. Така архивираните филми във файлов формат може да бъдат разархивирани редактирани, с още субтитри на други езици и преиздавани следващите 20 до 30 години.

По инициатива на проф. Лазаров, към договореното DVD съдържаниe са добавени и български субтитри, за да бъдат филмите достъпни за хора с увреден слух.

През 2011 г. проф. Лазаров създаде единствената у нас лицензирана школа за обучение на асистентски кадри и други технически специалисти във филмопроизводството.