Комисията за защита на потребителите е извършила 5000 инспекции на територията на Черноморието през летния сезон. Констатирани са нарушения в 6-8% от случаите, съобщават от комисията. Това е с 3-4% по-малко в сравнение с миналогодишния летен период, независимо от обстоятелството, че проверките са все по-задълбочени и по отношение качеството на туристическия продукт предвид влязлата в сила нова наредба за категоризацията на туристическите обекти.
Инспекциите са осъществени в места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, в офиси на туроператори, търговската мрежа, както и във фитнес-центрове. Съставени са 300 акта за различни нарушения.
В заведенията за хранене и развлечения най-често са липсвали лист или карт-менюта с цени и грамажи на предлагания асортимент или цените са били в чуждестранна валута. Предоставянето на услуги с по-ниско качество от необходимото за притежаваната категория, липсата на табели с категорийната символика на обекта и несъответствието на регистъра на настанените туристи с утвърдения от министъра на туризма образец пък са сред най-често срещаните нарушения в местата за настаняване.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов подчерта, че рязко е намаляло едно от най-тежките нарушения в сферата на туризма – предоставянето на туристическа услуга в некатегоризиран туристически обект. През този летен сезон са издадени 13 заповеди за „временно затваряне” на обекти без категоризация.
През летния сезон комисията е забранила близо 10 нелоялни практики, свързани с невярна информация за вида или категорията на туристически обекти, както и с нереални промоции и разлика в цените при обявяването и таксуването на касата в търговската мрежа. Успоредно с това Маргаритов подчерта, че са все по-чести случаите на добри практики при възникнало неудобство търговци да предлагат компенсация извън предвиденото в закона.
Взети са 30 проби от алкохолни напитки от различни търговски марки. Лабораторните анализи установиха отклонения в четири случая, в които се касае или за разреден алкохол в заведения, или за многократно завишени стойности по показателите „обща киселинност” и „алдехиди”.
Председателят на КЗП посочи, че туристите са посещавали временните приемни по морето по-често за консултации. Случаите, в които са потърсили съдействие на представителите на контролния орган, са били във връзка с по-ниско качество на получената туристическа услуга спрямо очакваното от тях или с разминавания в информацията в търговски обекти, което ги е ощетило. Има и няколко сигнала за предоставяни на плажа услуги, което показва, че тези приемни са удобен начин гражданите да сигнализират бързо за нарушенията и контролният орган да реагира оперативно.