/
/ / burgasnews

Над 1 440 са регистрираните безработни в Бургас за по-малко от месец, съобщиха от Агенцията по заетостта пред Дарик радио. Общият брой на регистрираните безработни областта от началото на извънредното положение или от 13 март  до 2 април е над 2 600 души. За сравнение през миналата година броят на безработните в областта за този период е малко над 770 лица, а в областният център Бургас – 358.

От началото на извънредното положение започналите работа в Бургаско са 1 256 срещу повече от 2 000 човека през минала година. За периода 13 март – 2 април в областта са обявени 1 794 свободни работни места, което е значителен спад спрямо 2019-та, когато са отчетени над 5 600 свободни позиции на трудовия пазар.

„50% от новорегистрираните безработни лица са заявили, че са били заети в сферата на туризма и ресторантьорството. Прогнози за идващото лято можем да правим много трудно. Имаме места в този сектор, които са валидни до края на април“, посочи директорът на Регионалната агенция по заетостта Пенка Кирилова.

Как да процедираме в условия на извънредно положение?

Във връзка с мерките срещу разпространението на коронавируса в бюрата по труда се приемат граждани, но при засилени предпазни мерки, включително и такива по спазване на карантинния срок за хора, които са се завърнали от чужбина.

„На всички лица в деня на регистрация се предлага подходящо работно място, ако има такова. В това положение се търси работна сила, а всички работни места са публикувани на сайта на агенцията по заетостта. Със закона за мерките и действията в дни на извънредно положение сроковете за всички осигурени лица, каквито са и повечето останали без работа, спират да текат за периода на извънредното положение. Заявление жалби и други документи във връзка с парични обезщетения могат да се подават електронно или чрез лицензиран пощенски оператор“, каза Кирилова.

По думите ѝ, документи ще се смятат за подадени в срок в случай, че са подгтовени и изпратени до 14 дни след отмяна на извънредното положение. С последните законови промени се предоставя и нова услуга – при регистрация на място бюрата по труда се подава и заявление за обезщетение без да е необходимо посещаване на НОИ.

„За лицата, които искат да се регистрират в бюрата по труда, за да ползват посредническите услуги, са осигурени няколко възможности за подаване на заявления – по пощата, по електронен път с новата електронна услуга от единния портал за електронен достъп до услугите на Държавната агенция за електронно управление или по електронна поща на съответното бюро. А всички формуляри са достъпни на сайта на Агенцията по заетостта. За регистриране в бюрото и получаване на обезщетение за безработица ние препоръчваме – да се ползва отложения срок за регистрация до 14 дни след края на извънредното положение, да се подаде по електронен път заявление за регистрация в бюрото и заявление за обезщетение по НОИ“, допълни още Пенка Кирилова.  

Ако нямаме достъп до Интернет

Ако нямате електронен подпис или ПИК, необходимите документи се попълват на хартия в бюрото по труда. Електронните заявления служат само за регистрация и достъп до посредническите услуги на съответното бюро и не води автоматично до получаване на обезщетение.