Свръхлек самолет прелетя Арктика
Свръхлек самолет прелетя Арктика / снимка: БГНЕС, архив

Словенският биолог и авантюрист Матеуш Ленарчич , който тръгна от Любляна в края на април на борда на свръхлекия си самолет да прекосява Арктика, трябваше да направи непланирано кацане в Сен Назер във Франция, заради лошите метеорологични условия.

„Само за един ден (в сряда) прелетях 4000 км, никой подобен свръхлек самолет не би могъл да направи това”, каза за АФП биологът веднага след кацането си в Сен Назер. Той уточни, че спирането във Франция не е било предвидено, но метеорологичните условия и проблем със самолета са го е принудили да спре. „Надявам се да завърша с успех пътуването си, то още не е приключило”, уточни той без да може да каже кога ще успее да възобнови полета. Остават му едва пет часа до Любляна.

54-годишният пилот тръгна на 22 април от Любляна на полет с дължина 15 600 километра, който му позволи да прекоси Арктика с екосамолет, за да реализира измервания на замърсяването на въздуха в този регион на света.

Пътуването му продължи 14 часа повече от предвиденото при старта, защото се „изправи пред неочаквани събития”, допълва БГНЕС.

През 2004 г. 44-годишният тогава Ленарчич предизвика международен скандал, след като с малък самолет прелетя незабелязано над България, Хърватия, Сърбия, Румъния, Турция, Грузия, Азербайджан, Туркменистан, Узбекистан, Казахстан, Китай и Монголия.

Чак когато влиза на територията на Русия два руски изтребителя МиГ–29 го прихващат и приземяват на летището в Чита. Едномоторната машина е навлязла в руското въздушно пространство от Монголия и е отказала да отговаря на всички сигнали за разпознаване.

По време на разпитите в руската Федерална служба за сигурност (ФСБ) Ленарчич е заявил, че прелитането над Русия било част от запланувано околосветско пътешествие. Малките летателни апарати, летящи ниско не могат да бъдат засечени от обикновените и разположени на големи разстояния радарни системи. В последните години проследяването на такива обекти се усъвършенства с помощта на сателитни системи.