/ iStock/Getty Images

Китайските производители на електрически автомобили вече се радват на много голям успех на местния пазар. Според данни от китайската Асоциация на автомобилните производители, през 2024 г. продажбите на електромобили в страната са достигнали 12,9 млн. броя. Това е годишен ръст с 35,5% и той ще продължи и през 2025 г., когато се очакват продажбите да надвишат 16 млн. екземпляра.

И макар китайският пазар действително да е много голям и да предлага солидни възможности за развитие, производителите искат да разгърнат иновациите си и на световната сцена. Това обаче няма да е лесно, тъй като трябва да се борят не само с другите компании, но и с все по-сложна политическа обстановка. Но, както гласи една класическа поговорка: „Където има желание, има и начин“.

А начинът е иновации

Които пък не са никакъв проблем за китайските автомобилни производители. По време на China EV100 Forum 2025, организиран от тинк-танк организацията China EV100 на китайските автомобилни производители, браншът представи част от плановете и постиженията си в сектора по отношение на иновациите.

„Темпото на интелигентните автомобилни технологии се ускорява и трансформиращи бранша новости се очакват в близките две до три години. Китайските електрически автомобили в момента водят пазара с около три до пет години, както в технологичните иновации, така и във възможностите на индустриалната верига. От критично значение е да се възползваме от този стратегически прозорец, да поддържаме отворените иновации, да се възползваме от най-новите „зелени“ технологии и продукти, с които да развием и международно сътрудничество на високо ниво“, казва Уан Чуанфу, председател на борда на директорите на китайския автомобилен производител BYD.

iStock/Getty Images

На подобно мнение е и ръководителят на China EV100, Чен Цинтай. Той казва, че темпото на развитието на интелигентни автомобили в Китай надскача очакванията на иновациите. Куингтай дава за пример бързото навлизане на технологиите за автономно управление на автомобилите. През 2024 г. 55% от всички нови модели леки автомобили в Китай са предлагали Ниво 2 на автономия заедно с усъвършенствани асистиращи системи за шофьора. А според Чуанфу още през тази година технологиите за умно шофиране ще станат една от основните екстри в колите в Китай.

Chery, GAC и Zeekr вече обявиха такива планове. Chery например в рамките на тази година над 30 нейни модела да получат системата за умно шофиране Falcon. Най-евтиният сред тях е Chery Ant с очаквана цена от малко над 9000 долара, но въпреки това ще предлага 23 смарт функции, включително автоматично паркиране и автопилот за магистрали. А GAC вече има амбицията да пусне и първия модел Ниво 3 до края на тази година и Ниво 4 от 2027 г.

Браншът инвестира много и в развитието на изкуствен интелект (AI), който ще участва в разработката и производството на колите, цялостното обслужване, продажбите. Разбира се, ще има и водеща роля в екстрите в самите автомобили и начина, по който хората взаимодействат с тях.

Рецепта за международен успех

И макар вече почти никой да не спори, че китайските електрически автомобили превъзхождат откъм иновации своите международни конкуренти, това няма да е достатъчно за успех на глобалния пазар. Все по-сложната и непредвидима политическа и икономическа обстановка означава глобална сцена, на която само иновациите не са достатъчни. Нито ниските цени, които биват контрирани с мита.

iStock/Getty Images

Затова китайските производители изграждат все по-устойчиви партньорства с други компании по света. „Трябва да преминем от търговски подход към инвестиционен. Това включва създаване на местни партньорства и адаптиране към уникалната регулаторна среда на всяка страна“, казва Джан Йонвей, вицепрезидент и главен секретар на China EV100, цитиран от ChinaDaily.

И китайските компании вече правят такива стратегически стъпки. BYD има един действащ завод в Унгария и подготвя втори. Компанията планира да изгради цяла развойна структура в ЕС и да бъде известна като локален производител.

Подобни стъпки предприема и Chery, която се насочва към задълбочено сътрудничество с чешкия бизнес, което включва и изграждане на сервизна мрежа с над 30 пункта още тази година. Leapmotor и Stellantis също имат партньорство, чрез което обменят опит в различни сфери, включително продажби и технологии.

Популярността на китайските автомобили расте практически в целия свят. Според данни на Съвета за информация за пазара на автомобили в Египет, китайските коли бележат 33,6% ръст на продажбите в страната за периода януари-ноември 2024 г. Само за януари 2025 г. продажбите са с 33,3% по-високи спрямо януари 2024 г. А откакто е започнало производството на китайски електромобили в Египет, цените на моделите под 20 000 долара на местния пазар са спаднали с 10-15%.

И именно това е рецептата – много иновации, все по-бързо развитие на технологиите и масовото им внедряване дори и в най-евтините модели, следвано от партньорства с други компании и инвестиране в местно производство. Стратегия, която е внимателно подготвяна и ще предизвика всички останали на пазара да побързат със своите иновации.