Китайските производители на електрически автомобили вече се радват на много голям успех на местния пазар. Според данни от китайската Асоциация на автомобилните производители, през 2024 г. продажбите на електромобили в страната са достигнали 12,9 млн. броя. Това е годишен ръст с 35,5% и той ще продължи и през 2025 г., когато се очакват продажбите да надвишат 16 млн. екземпляра.
И макар китайският пазар действително да е много голям и да предлага солидни възможности за развитие, производителите искат да разгърнат иновациите си и на световната сцена. Това обаче няма да е лесно, тъй като трябва да се борят не само с другите компании, но и с все по-сложна политическа обстановка. Но, както гласи една класическа поговорка: „Където има желание, има и начин“.
А начинът е иновации
Които пък не са никакъв проблем за китайските автомобилни производители. По време на China EV100 Forum 2025, организиран от тинк-танк организацията China EV100 на китайските автомобилни производители, браншът представи част от плановете и постиженията си в сектора по отношение на иновациите.
„Темпото на интелигентните автомобилни технологии се ускорява и трансформиращи бранша новости се очакват в близките две до три години. Китайските електрически автомобили в момента водят пазара с около три до пет години, както в технологичните иновации, така и във възможностите на индустриалната верига. От критично значение е да се възползваме от този стратегически прозорец, да поддържаме отворените иновации, да се възползваме от най-новите „зелени“ технологии и продукти, с които да развием и международно сътрудничество на високо ниво“, казва Уан Чуанфу, председател на борда на директорите на китайския автомобилен производител BYD.

На подобно мнение е и ръководителят на China EV100, Чен Цинтай. Той казва, че темпото на развитието на интелигентни автомобили в Китай надскача очакванията на иновациите. Куингтай дава за пример бързото навлизане на технологиите за автономно управление на автомобилите. През 2024 г. 55% от всички нови модели леки автомобили в Китай са предлагали Ниво 2 на автономия заедно с усъвършенствани асистиращи системи за шофьора. А според Чуанфу още през тази година технологиите за умно шофиране ще станат една от основните екстри в колите в Китай.
Chery, GAC и Zeekr вече обявиха такива планове. Chery например в рамките на тази година над 30 нейни модела да получат системата за умно шофиране Falcon. Най-евтиният сред тях е Chery Ant с очаквана цена от малко над 9000 долара, но въпреки това ще предлага 23 смарт функции, включително автоматично паркиране и автопилот за магистрали. А GAC вече има амбицията да пусне и първия модел Ниво 3 до края на тази година и Ниво 4 от 2027 г.
Браншът инвестира много и в развитието на изкуствен интелект (AI), който ще участва в разработката и производството на колите, цялостното обслужване, продажбите. Разбира се, ще има и водеща роля в екстрите в самите автомобили и начина, по който хората взаимодействат с тях.
Рецепта за международен успех
И макар вече почти никой да не спори, че китайските електрически автомобили превъзхождат откъм иновации своите международни конкуренти, това няма да е достатъчно за успех на глобалния пазар. Все по-сложната и непредвидима политическа и икономическа обстановка означава глобална сцена, на която само иновациите не са достатъчни. Нито ниските цени, които биват контрирани с мита.

Затова китайските производители изграждат все по-устойчиви партньорства с други компании по света. „Трябва да преминем от търговски подход към инвестиционен. Това включва създаване на местни партньорства и адаптиране към уникалната регулаторна среда на всяка страна“, казва Джан Йонвей, вицепрезидент и главен секретар на China EV100, цитиран от ChinaDaily.
И китайските компании вече правят такива стратегически стъпки. BYD има един действащ завод в Унгария и подготвя втори. Компанията планира да изгради цяла развойна структура в ЕС и да бъде известна като локален производител.
Подобни стъпки предприема и Chery, която се насочва към задълбочено сътрудничество с чешкия бизнес, което включва и изграждане на сервизна мрежа с над 30 пункта още тази година. Leapmotor и Stellantis също имат партньорство, чрез което обменят опит в различни сфери, включително продажби и технологии.
Популярността на китайските автомобили расте практически в целия свят. Според данни на Съвета за информация за пазара на автомобили в Египет, китайските коли бележат 33,6% ръст на продажбите в страната за периода януари-ноември 2024 г. Само за януари 2025 г. продажбите са с 33,3% по-високи спрямо януари 2024 г. А откакто е започнало производството на китайски електромобили в Египет, цените на моделите под 20 000 долара на местния пазар са спаднали с 10-15%.
И именно това е рецептата – много иновации, все по-бързо развитие на технологиите и масовото им внедряване дори и в най-евтините модели, следвано от партньорства с други компании и инвестиране в местно производство. Стратегия, която е внимателно подготвяна и ще предизвика всички останали на пазара да побързат със своите иновации.