Има данни, че изчезналият малайзийски „Боинг-777” е на дъното на Индийския океан. Това обяви пред Си Ен Ен висш американски служител от Пентагона. Той се позова на информация, която Малайзия е предала на САЩ.
По данни от военен радар боингът, който изчезна в Южнокитайско море в събота, е бил умишлено насочен на запад и отклонен на стотици километри от курса си. Той е прелетял през Малакския пролив и се е отправил към Андаманските острови в Индийския океан, разказват участници в разследването, цитирани от Ройтерс.
Неидентифициран самолет е прехванат по този маршрут и според разследващите това е именно малайзийският боинг. Той е следвал стриктно навигационния летателен план за района, което показва, че е бил управляван от човек с много добри пилотски умения, допълва в. „24 часа”.
Машината се е насочила към Андаманите - верига от индийски острови между Андаманско море и Бенгалския залив, сочи информацията от малайзийския радар, засякъл за последно самолета.
„Проучваме версията, че човек, способен да пилотира, нарочно е отклонил боинга от курса му към Пекин и го е пилотирал с часове, каза източник от разследването. Най-вероятно самолетът е паднал в Индийския океан. Работим по варианта саботаж. Не изключваме и отвличане”, потвърдиха и от полицията в Малайзия. Всички източници пожелаха анонимност, тъй като им е забранено да говорят пред медиите.
За саботаж говори и новината, че двете предавателни системи на самолета са изключени една след друга през интервал от 14 минути. Висш американски военен служител съобщи, че в 1.07 ч. в събота е прекъсната системата за предаване на данни, а в 1.21 ч. - радиовръзката. „Някой се е намесил ръчно, което изключва злополука или голяма авария”, каза американски следовател.
Друга сензационна теория прозвуча като божия благословия за близките на пасажерите - самолетът може би е приземен на глухо място някъде в Индийския океан, съобщи Си Ен Ен. Подкрепя я фактът, че който и да е управлявал самолета след отклоняването му, е бил опитен пилот, който при това е летял доста дълго в новата посока.
Радарът не е засякъл самолета над Андаманите, а само по официалното трасе, водещо към тях, допълва Ройтерс. Теорията се гради и на обстоятелството, че макар и без връзка на пилотите със земята, боингът е продължил да изпраща импулси до сателит, както правят мобилните телефони, дори и когато са изключени.
Импулсите обаче не дават информация за местонахождението на самолета, нито за техническото му състояние. Електронните импулси индикират, че системите за аварийна поддръжка на самолета са в готовност да комуникират със сателити при необходимост.
Комуникационните линии обаче не са били отворени, тъй като малайзийската авиокомпания собственик не се е абонирала за тази услуга, предлагана от производителите „Боинг”. Според авиоексперти е възможно, макар и малко вероятно, някой да е похитил самолета и да го е приземил невредим.
Американски специалисти за борба с тероризма също разследват вариант самолетът с 239 души да е отвлечен и приземен, „за да бъде използван после за други цели”. Според експерти от Индия обаче това е невъзможно. „Няма абсолютно никакъв шанс самолет с такъв размер да се приближи до Андаманските острови и да кацне”, увери един от тях.
Официални лица в САЩ обаче не скриха песимизма си, че самолетът е претърпял катастрофа в Индийския океан. Неслучайно американците изпратиха натам разрушителя „Кид” и разузнавателни самолети P-8A Посейдон. Това накара наблюдатели да се запитат дали янките не знаят повече, отколкото казват.
Периметърът на издирвателните операции завчера се разшири до площ, равняваща се на територията на Португалия. „И аз като повечето от хората в света, никога не съм виждал подобно нещо. Направо е невероятно”, коментира издирването по Си Ен Ен Уилям Маркс от 7-и американски флот.
Индийците също се включиха активно. Кораби на бреговата им охрана и ВВС оглеждат района около Андаманските острови за следи от Полет 370. Запасът от гориво на изчезналия самолет би бил достатъчен, за да стигне до Русия, Иран, Япония или Австралия, пише „Вашингтон пост”.
Вестникът публикува карта, показваща какво разстояние може да се премине с такива запаси. Според авиоексперти горивото би стигнало за повече от 7-часов полет. От това следва, че ако самолетът е сменил курса си и е останал във въздуха до изпразване на резервоарите, той може да е достигнал до някои райони на Русия, Ирак, Йемен, Саудитска Арабия и редица други държави.
Междувременно гневни роднини на пътниците засипаха властите в Китай и Малайзия с искания за ясни отговори около съдбата на близките им. Те настояват да се срещнат с китайския президент Си Цзинпин. Близките са заобиколени от репортери в хотела им в Пекин, където бяха настанени от Малайзийските авиолинии. Пред новинарите те обвиниха авиокомпанията и китайското правителство в незачитане на правата им.