Според IT специалисти проблемът се дължи на програмата за сигурност "Краудстрайк"
Срив в IT системите в цял свят засегна милиони. Редица световни институции, сред които големи банки, медии и авиокомпании, съобщават, че са били засегнати от масово прекъсване на информационните технологии, предаде BBC. Много от компаниите съобщават, че на компютрите им са излезли "сини екрани на смъртта"- жаргонен термин за  екран с критична грешка, показван от Microsoft Windows и ReactOS операционни системи на син фон. Според IT специалисти проблемът се дължи на грешка при актуализацията на програмата за сигурност "Краудстрайк" (Crowdstrike).

Фирмата за IT сигурност Crowdstrike твърди, че е установила проблема, изолирала го е и "поправката е внедрена", съобщиха от SkyNews.

„Crowdstrike работи активно с клиенти, засегнати от дефект при актуализация на съдържанието за Windows хостове. Тези на Mac и Linux не са засегнати", съобщиха от Crowdstrike.

"Това не е проблем със сигурността или кибератака."

Сериозните смущения в IT системите засегнаха и Нова Броудкастинг Груп. Работим усилено за възстановяване на всички услуги. Предварително поднасяме извинение на зрителите, в случай че бъдат засегнати части от нашите телевизионни програми.

Сериозните смущения в IT системите засегнаха и Нова Броудкастинг Груп

Сред засегнатите в Европа са летищата в Берлин и Амстердам, които отмениха полети, в Прага, Брюксел  и Единбург, където са засегнати отделни системи, британската телевизия "СкайНюз", най-големите жп оператори във Великобритания, Лондонската фондова борса, нискотарифната авиокомпания "Райънеър" (Ryanair), "Юроуингс" (Eurowings), САС (SAS), както и авиокомпания "Търкиш еърлайнс" (Turkish Airlines), която има проблеми с резервирането на билети и чекирането за полети. За евентуални проблеми предупреждава и "Луфтханза" (Lufthansa).

Заради глобалния IT срив: Ryanair предупреди за проблеми, отменен е полет за София

Американският щат Аляска предупреди, че службите за спешна помощ са засегнати, а има съобщения за засегната Лондонска фондова борса.

Особено тежко засегната е Австралия, където полетите са спрени, в супермаркетите е настъпил хаос на касите, а телевизионните мрежи са останали в затруднено положение в ефир, тъй като авторекламата, графиката и компютрите са отказали.

Причината за прекъсването не е ясна, но много от засегнатите го свързват с операционните системи на компютрите на Microsoft.

В официална актуализация на услугата Microsoft 365, публикувана в X по-рано през деня, се казва, че „ разследваме проблем, който оказва влияние върху способността на потребителите да имат достъп до различни приложения и услуги на Microsoft 365“.

Говорител на Microsoft обаче заяви, че „повечето услуги са били възстановени по-рано“ през деня.

Говорител на австралийския министър на вътрешните работи заяви, че прекъсването изглежда е свързано с проблем в глобалната фирма за киберсигурност Crowdstrike, а органът за наблюдение на киберсигурността в страната заяви, че няма информация, която да предполага, че става въпрос за атака.

„По наша настояща информация това прекъсване е свързано с технически проблем със софтуерна платформа на трета страна, използвана от засегнатите компании“, се казва в изявлението им.

Reuters се позовава на източници, според които Лондонската фондова борса е претърпяла срив, а властите в Аляска заявиха, че много центрове за спешни повиквания и повиквания, които не са свързани със спешни случаи, не работят правилно.

Междувременно на летището в Сидни информацията изчезна от таблата за заминаване. В съобщение до пътниците на вътрешния терминал нискотарифният превозвач Jetstar заяви, че „проблем с Microsoft“ означава, че не може да регистрира пътниците или да ги качи на полетите си.

Virgin Australia също съобщи на пътниците си, че полетите са „напълно спрени“.

„Полетите на летище Бранденбург в Берлин, Германия, бяха преустановени поради технически проблем“, предаде говорител на летището.

„Има закъснения при чекирането и се наложи да бъдат отменени полетите до 10:00 ч. (09:00 ч. българско време)“, каза говорителят, като добави, че не може да каже кога ще бъдат възобновени.

Потребителите на социалните медии съобщават за опашки в магазини като Woolworths, където системите за плащане не работят.

Австралийският уебсайт за интернет сривове, докладвани от потребители, Downdetector показва, че за проблеми съобщават Националната австралийска банка, телекомуникационната компания Telstra, Google, "Виза" (Visa), "Ей Ди Ти секюрити" (ADT security), "Амазон" (Amazon), както и при авиокомпаниите "Американ еърлайнс" (American Airlines), "Юнайтид" (United) и "Делта" (Delta). 


Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
BBC