Борислав Колибаров
Борислав Колибаров
“PPC рекламата стана значително по-скъпа и неефективна през последната година”. В рубриката “eCommerce на фокус“, Борислав Колибаров разкрива основните препятствия и стратегии за успех в онлайн търговията.

Борислав Колибаров има над 15 години опит в маркетинга, директните продажби и мениджмънта. От 2017 г. е управляващ партньор и съосновател на агенция MarmaLAB, която е тясно профилирана в електронната търговия. През 2021 г., заедно със своя съдружник, създава един от най-популярните малки брандове в България – Сапунта Мара. Борислав е лектор по електронна търговия и дигитален маркетинг в SoftUni Digital и е гост лектор в други академии като Xplora Academy. Той е и бранд посланик на най-голямата конференция за електронна търговия на Балканите – Balkan eCommerce Summit. През 2024 г. е избран за една от 100 най-влиятелни личности в IT индустрията в България. В ежедневната си практика в MarmaLAB работи с клиенти като Петрол, Верига магазини ЗОРА, TED BED, Mania Sustainable Fashion, Ардес: Твоят IT експерт, Паркетен свят и много други.

Основните предизвикателства пред онлайн магазините през последната година

“Първото и най-голямо предизвикателство е, че PPC рекламата стана значително по-скъпа и неефективна. На второ място бих поставил промените в потребителското поведение: хората са доста по-капризни в изискванията си към бизнеса в електронната търговия. На трето, но не последно място бих споменал диференциацията на бизнеса заради повишената конкуренция във всяка ниша в е-комерса,” споделя Борислав Колибаров.

Ключови характеристики на успешен онлайн магазин

“Адекватно структурирана начална страница, продуктова страница, в която потребителят да има възможността да вземе информирано решение за поръчка и симплициран чекаут процес са основните характеристики на успешен онлайн магазин,” казва Борислав Колибаров. Той добавя, че тези елементи помагат за намаляване на т.нар. точки на триене, където потребителите често напускат сайта и не се връщат.

Тенденция в електронната търговия през последната година

„Потребителите стават все по-активни в онлайн пазаруването, но и доста по-капризни. Един от всеки шест потребителите ще си "тръгне" от онлайн магазина, ако се сблъска с недостатъчно добър UX или потребителско преживяване. Бизнесът трябва да вложи много повече в качеството на своите дигитални активи.“

Стъпки за успешно стартиране на онлайн магазин

Борислав Колибаров препоръчва следните стъпки за успешно стартиране на онлайн магазин:
 
  • Правилно и внимателно проучване на таргет аудиториите и байер персоните
  • Поставяне на основите на изграждането на бранд
  • Качествено структуриран онлайн магазин

Критерии за оценяване в конкурса eCommerce Awards 2024

“Лично аз ще се съсредоточа в малките детайли, които създават голямата разлика в качественото потребителско преживяване,” казва Борислав Колибаров.
Кандидатстването за третото издание на конкурса eCommerce Academy Awards е отворено до 31 август, а обявяването на победителите ще се проведе във форум “Джон Атанасов” в София Тех Парк на 10 октомври 2024 година.