"Европейската посока на България - Всичко е в твоите ръце" - тази тема събра евродепутата на Реформаторския блок Светослав Малинов и кандидатите за народни представители на реформаторите в София - Вили Лилков и Гроздан Караджов. Тримата представиха пред събралите се проблеми от различни сфери, обединени около европейското бъдеще на България.
Светослав Малинов
Първи говори евродепутатът Светослав Малинов. По думите му ефектите на двете кризи, които влияят върху формирането на политики в Европейския съюз - икономическата и събитията в Украйна, са успели да обединят различни фракции в Европейския парламент.
"И това, което виждам - втвърдяване на позициите, преодоляване на дебати, които са тлели години наред, бързо преминаване към идеята за обща европейска политика тук, конкретно за България, е темата за енергийния съюз. Тема, която според мнението на специалисти, изобщо не е могла да бъде формулирана по-рано и е щяла да се влачи години напред, сега, благодарение на конкретни страни и фигури, искрено се надявам, че поляците ще застанат с цялата си вече европейска, властова структура зад нея, не само със силата на национална си държава, тема, която е изключително важна за нас. И аз се радвам, че в един такъв момент това движение на европейската политика, породено от тези кризи - икономическата, кризата на публичните разходи, заедно с тази външно политическа криза, това движение е изключително добро за България. Всъщност пред България се откриват възможности, които нашите собствени усилия или логиката на предишния европейски политически процес, никога не би могла да породи. Тук е хубаво да се използва един по-прост израз - мисля, че имаме исторически късмет, засега. Ако влезем с много ясно волево правителство, което участва в този процес съзнателно и активно, а не да го влачат и да го принуждават да заема позиции. Ако се влезе и сме активни, участваме в коалициите, които вече са сформирани по тези въпроси, то тогава ще открием много тежко съвпадение на част от националните приоритети с това общо движение на европейската политика".
Вили Лилков
Вили Лилков, втори в листата на Реформаторския блок в 25-ти МИР-София, изложи предимствата и възможностите за развитие на София като културен, икономически и образователен център не само на България, но и на Балканите. Освен, че открои проблемите в столицата, сред които липса на канализация в някои райони, ниска конкурентоспособност, проблеми с паркирането, формиране на гета, Вили Лилков очерта и възможни решения на тези проблеми. "Визията на София на базата на тези възможности, които има, се очертава в следните посоки - транспортен център на Балканите, град на културното многообразие, образователен и научен център и град, в който зелените технологии и зелената икономика трябва да намерят важно място. Градът не може да има претенции да се превърне в някакъв мощен индустриален център, но трябва да инвестира във високите технологии, в модерните производства и да развие своите природни дадености, да стане и туристически европейски център. Как се постига това? С интегрирано въздействие върху градската среда. В момента София се виждат много неща, които се правят, но продължава да се работи на парче, изключвам няколко големи проекти, в това число и Метрополитен, транспортните пътища и магистрали. Основно в града се работи на парче. Кое ми дава основание да вярвам, че следващите години може да се получи качествено ново развитие на града? Това е изпълнението на интегрирания план за градско възстановяване и развитие 2014-2020 година. В този интегриран план, който предвижда целенасочени въздействия в определени територии и обединяване на усилията на държава, частни инвеститори, община и получаване на средства по няколко европейски програми. По този план са обособени три зони в града. Едната е така наречената зона Север - Северозапад, другата е централната градска част, с парковете на София, и зоната с икономически потенциал, която включва части от Слатина, от район Искър, терените на БАН, научните институти. Там трябва да се инвестират в следващите години - до 2020 година 4,5 милиарда лева. Планът 2009 - 2013 година, общинският план за развитие не е отчетен в Столичния общински съвет, дори държавата не е отчела какво е изпълнено. Аз ще ви кажа по мои проучвания, че повече от 60% от ангажиментите, които са поети в тези планове не са изпълнени. Ако не се направи рязко движение в тази посока, София ще се отклони от европейската визия за развитие.
Корупцията и проблемите в съдебната система влияят негативно върху икономическата среда в България смята Гроздан Караджов, който е втори в листата на реформаторите в 24 МИР-София. По думите му е необходима промяна на Конституцията, изваждане на прокуратурата от състава на съдебната система и създаване на контролни механизми за наблюдение върху работата на главния прокурор. "Въпреки че тя е третата власт провъзгласена като самостоятелна колона в държавното управление, в политическата система ние много добре знаем, че изборът на висши съдии, на висши прокурори се извършва квотно от политически фигури. Следователно самата съдебна и прокурорска система, които по Конституция са в едно, не могат да избират пряко, по честен начин онези, които са най-добрите. А именно най-добрите във Висшия съдебен съвет ще могат да кадруват, ще могат да назначават ръководителите на отделните съдилища. От своя страна ръководителите на съдилища задават тона, по който работи самота конкретно съдилище. Защо ВСС в този му вид се схваща като не автономни и абсолютно политически зависим орган, който не гарантира независимостта на съдебната система. Която обаче от своя страна е провъзгласена като такава в Конституцията. Известни са начините, по които се манипулира компютърната система на всяко едно съдилище за така наречения случаен избор на дела или се наглася системата по такъв начин, че можете да си изберете кой съдебен състав да реши определено дело. Това само по себе си означава, че решението е предварително купено и предварително е нагласен резултатът от иначе едно състезателно начало, провъзгласено в нашата Конституция. Как смятаме да преодолеем тези слабости? На първо място предвиждаме подробни проверки на имуществото и финансите на всички, които кандидатстват по процедури за висши магистрати. Това означава, че техните зависимости, било те в съда, в прокуратурата, полицията и така нататък, ще бъдат разследвани още на етапа преди те да кандидатстват. Данните, от които ще бъдат публично оповестени. Това е една превантивна мярка, с която всеки, който би искал да кандидатства за висша позиция, ще трябва да си даде ясна сметка за това неговият живот, неговият личен периметър дали могат да бъдат показани публично и дали там има неща и факти, които го правят зависим. И по този начин той няма да може да заема съответната позиция. Предвиждаме и промяна в Конституцията, където изрично да въведем гарантирана процедура за проверка на рисковете за зависимости в цялата съдебна власт и в системата за сигурност. Това означава, че ако досегашните текстове на Конституцията въвеждат определени имунитети, те ще бъдат ограничени по начин такъв, че процедурите да стават възможни. Естествено това ще стане едва след възможна промяна на Конституцията, заради което Реформаторският блок предвижда двугодишен кратък управленски мандат на следващия парламент, който да подготви тези промени - свикване на Велико народно събрание, съответна промяна на Конституцията и в самата промяна на Конституцията да се премахне изобщо института на Велико народно събрание. Следваща мярка е публично изслушване с гражданско участие на всички кандидати за управленски позиции в съдебната власт и в системата за сигурност, всички граждани, всички медии ще могат да участват в задаване на въпроси, публично изслушване на отговорите на такива кандидати. Това е единственият реален механизъм, че през такова сито няма да могат да преминат хора, които се опитват да укрият свои зависимости. Например най-честият случай как са се обогатили, без заплатите им през всичките тези години да могат да го потвърдят".
В интервю за Дарик Гроздан Караджов, втори в листата на реформаторите в 24 МИР-София, посочи още, че е нужно преформулиране на образователните подходи в България, така че учещите в средните училища, гимназиите и университетите да бъдат по - конкурентоспособни на трудовия пазар. "Ниското ниво на образованието в България е сериозна пречка пред развитието на бизнеса. От своя страна това кара работодателите да заплащат и по-ниски възнаграждения. Ако се обърнем към статистиката много лесно ще получим подкрепа на тази теза. В България от 2001 година насам броят на учениците е спаднал над 30%. Това е много сериозна цифра. Обезлюдени са цели региони, а в големите градове започват да се оформят гета, в които е станало традиция да не се ходи на училище и да не се получава образование. Другата цифра в статистиката, която буди тревога е застаряването на учителският персонал. Тези два фактора са решаващи за заниженото ниво на средното образование и по-специално за това, че средното образование не е интересно, не е интригуващо и не дава никакви практически познания на нашите деца. То все още е в една древна метода, която можем да наречем модела запаметяване, възпроизвеждане. Нищо по-различно от вашият магнетофон. По този начин България се класира на най - ниското ниво по заплащане в целия ЕС. И затова е виновна липсата на стратегия на държавата в областта на образованието. Ако погледнем и към висшето образование ще забележим, че картината е още по-лоша. В България има над 50 университета, които се разкрили места, които само през тази година са с 18 000 повече, отколкото зрелостници имахме. Това означава много повече свободни места от желаещите. Моето предположение и на всеки експерт е, че няма да се приема с високи изисквания, няма да се минава от един семестър в друг с много сериозни изпити. Тоест оценките ще бъдат изкуствено завишавани, а оттам и квалификацията на специалистите ще бъде под въпрос. В България близо 50% от завършващите студенти са в три специалности - право, икономика и публична администрация. Те напускат студентската скамейка и с тези три специалности, които са и трите в хуманитарната сфера, естествено повече от 30% от тях не могат обективно да си намерят работа. Останалите представляват скрита безработица. Те или отиват да учат на друго място, за да се преквалифицират и това е така наречената отложена безработица. Много често срещам хора, които казват "Аз имам три висши и нямам работа" или ще срещнете таксиметров шофьор висшист. Това е тотален дисбаланс. И като професионална реализация, и като обучителен процес. Тук държавата изобщо не се е намесила стратегически. А тя има най-важния инструмент - инструмента на финансирането. Държавната поръчка, както в средно професионалното образование, така и във висшето, трябва да варира за различните училища по различен начин. Колкото повече чете, разработва програми за свързване с бизнеса и с реалния живот, толкова по-високо финансиране да получава, толкова повече стипендии да получават най-добрите им ученици и студенти. Тогава те още със завършването си ще могат да останат във фирмите, където са били на стаж, на работа или обучение като част от образователния им процес. Говорим за поне 50% напускане на класните стаи и влизане в реалния живот, в реалния бизнес. Така ще решим и проблема на бизнеса и проблема на хората с намиране на работа. Бизнесът обучава и квалифицира младите хора именно за да станат пригодни за практическите нужди, тъй като не е тайна, че те излизат универсални специалисти. Това е някакъв вид каламбур, защото хем да си специалист, хем да си универсален... Това е потенциален безработен. Трябва да излизат много по-профилирани специалистите и то най-вече да познават най-високите достижения на това, което конкретният бизнес прави в момента, а не да са теоретично подготвени за това как работи релето или как работи бетоновата помпа. Тези неща са част от обучението, но те трябва да са били при тези устройства и да са ги управлявали".