Хилядолетия наред философите са размишлявали над въпроса дали хората са изначално добри. Сега изследователи от Япония са установили, че дори бебета могат да правят морални преценки и да действат според тях, което хвърля светлина върху произхода на морала, пише Юрикалърт.
В изследване, публикувано в сп. "Нейчър хюман бихейвиър", специалисти от университета на Осака разкриват, че 8-месечни бебета могат да наказват антисоциално поведение, проявено от трета страна. Това кара изследователите да смятат, че мотивацията да се наказват лоши постъпки е естествена човешка реакция, а не е заучена.
Наказването на антисоциално поведение се среща само при хората и е универсално за различните култури. Развитието на моралното поведение обаче не е добре проучено. Освен това може да е много трудно да се изследват вземането на решения и действията при бебетата, което японските специалисти са си поставили за цел да изяснят.
"Моралът е важна, но загадъчна част от това, което ни прави хора. Искахме да разберем дали наказването на антисоциално поведение, проявено от трета страна, е налице от много ранна възраст, защото това би помогнало да се сигнализира дали моралът се научава", казва водещият автор на изследването Ясухиро Канакоги.
За да се справят с този проблем, учените са разработили нова изследователска парадигма.
Първо изследователите са запознали група бебета с компютърна система, която показва анимации на екран. Децата са можели да контролират действията на екрана с помощта на система за проследяване на погледа, така че гледането на даден обект достатъчно дълго време да доведе до унищожаването му.
След това специалистите са показали на бебетата видеоклип, в който една геометрична фигура изглежда "наранява" друга. Изследователите са наблюдавали дали децата искат да "накажат" антисоциалната геометрична фигура, като я гледат по-дълго.
"Резултатите бяха изненадващи. Установихме, че превербалните бебета избират да накажат антисоциалния агресор, гледайки го по-продължително", отбелязва Канакоги.
За да проверят своите открития, изследователите са провели три контролни експеримента, за да изключат алтернативни интерпретации на поведението на бебетата.
"Наблюдението на това поведение при много малки деца показва, че хората може да са придобили поведенчески тенденции към морално поведение в хода на еволюцията. По-конкретно, наказването на антисоциалното поведение може да е еволюирало като важен елемент на човешкото сътрудничество", допълва Ясухиро Канакоги.
Авторите на изследването смятат, че откритията им могат да бъдат повратна точка в изследванията на когнитивните процеси при бебетата, тъй като по-голямата част от работата с малки деца до този момент включва наблюдения от трети страни.
В изследване, публикувано в сп. "Нейчър хюман бихейвиър", специалисти от университета на Осака разкриват, че 8-месечни бебета могат да наказват антисоциално поведение, проявено от трета страна. Това кара изследователите да смятат, че мотивацията да се наказват лоши постъпки е естествена човешка реакция, а не е заучена.
Наказването на антисоциално поведение се среща само при хората и е универсално за различните култури. Развитието на моралното поведение обаче не е добре проучено. Освен това може да е много трудно да се изследват вземането на решения и действията при бебетата, което японските специалисти са си поставили за цел да изяснят.
"Моралът е важна, но загадъчна част от това, което ни прави хора. Искахме да разберем дали наказването на антисоциално поведение, проявено от трета страна, е налице от много ранна възраст, защото това би помогнало да се сигнализира дали моралът се научава", казва водещият автор на изследването Ясухиро Канакоги.
За да се справят с този проблем, учените са разработили нова изследователска парадигма.
Първо изследователите са запознали група бебета с компютърна система, която показва анимации на екран. Децата са можели да контролират действията на екрана с помощта на система за проследяване на погледа, така че гледането на даден обект достатъчно дълго време да доведе до унищожаването му.
След това специалистите са показали на бебетата видеоклип, в който една геометрична фигура изглежда "наранява" друга. Изследователите са наблюдавали дали децата искат да "накажат" антисоциалната геометрична фигура, като я гледат по-дълго.
"Резултатите бяха изненадващи. Установихме, че превербалните бебета избират да накажат антисоциалния агресор, гледайки го по-продължително", отбелязва Канакоги.
За да проверят своите открития, изследователите са провели три контролни експеримента, за да изключат алтернативни интерпретации на поведението на бебетата.
"Наблюдението на това поведение при много малки деца показва, че хората може да са придобили поведенчески тенденции към морално поведение в хода на еволюцията. По-конкретно, наказването на антисоциалното поведение може да е еволюирало като важен елемент на човешкото сътрудничество", допълва Ясухиро Канакоги.
Авторите на изследването смятат, че откритията им могат да бъдат повратна точка в изследванията на когнитивните процеси при бебетата, тъй като по-голямата част от работата с малки деца до този момент включва наблюдения от трети страни.