Париса Иманирад, учен и изследовател на рака от Сан Франциско, е омъжена и има много приятели. Но веднъж или два пъти седмично тя ходи сама в луксозен ресторант.
Иманирад казва, че вечерята насаме ѝ дава време да помисли или да чете. Тя се старае да не докосва телефона си и се наслаждава на тишината.
„Това е като спа, но друг вид“, казва Иманирад по време на неотдавнашен самостоятелен обяд в Spruce, елитен ресторант в Сан Франциско.
Иманирад не е сама в желанието си да бъде сама. Според сайта за резервации на ресторанти OpenTable през последните две години в САЩ резервациите за самостоятелни вечери са се увеличили с 29%. Тази година те са се увеличили с 18% в Германия и с 14% в Обединеното кралство.
В Япония дори има специален термин за самостоятелно хранене: „ohitorisama“, което означава „сам“, но с уважителни думи, изричани преди и след нея, за да не се притесняват хората. В неотдавнашно проучване японският изследователски институт Hot Pepper Gourmet Eating Out Research Institute установи, че 23% от японците се хранят сами, което е увеличение спрямо 18% през 2018 г.
В резултат на това много ресторанти в Япония и на други места преустройват местата за сядане, променят менютата си и добавят други специални елементи, за да привлекат соло посетителите.
„Дори в т.нар. семейни ресторанти се увеличават местата за самотни посетители, а ресторантите предлагат ястия с по-малки порции, така че човек, който се храни сам, да получи разнообразие от ястия“, казва Масахиро Инагаки, старши изследовател в института.
Главният изпълнителен директор на OpenTable Деби Су смята, че работата от дистанция е една от причините за нарастването на броя на вечерящите, които търсят отдих от домашните си офиси. Но тя смята, че има и по-дълбоки причини.
„Мисля, че има по-широко движение на любов към себе си и грижа за себе си и наистина се наслаждаваме на собствената си компания“, каза Су.
Пандемията също така направи социалните контакти по-малко възможни и следователно по-малко важни по време на хранене навън, казва Анна Матила, професор по управление на настаняването в Пенсилванския държавен университет, която е изследвала самостоятелното хранене. А смартфоните помагат на някои посетители на ресторанти да се чувстват свързани с други хора, дори когато са сами, каза тя.
„Социалните норми са се променили. Хората вече не гледат на соло вечерящите и не си мислят: „Ти сигурно си самотник -смотаняк“, казва Матила.
Ръстът идва, след като все повече хора живеят сами. През 2019 г. изследователският център Pew Research Center установи, че 38% от възрастните в САЩ на възраст между 25 и 54 години живеят без партньор, в сравнение с 29% през 1990 г. В Япония самотните домакинства вече съставляват една трета от общия брой; според правителствени данни до 2040 г. се очаква този дял да нарасне до 40%.
Нарастващият интерес към самостоятелните пътувания - особено сред пътуващите на възраст 55 и повече години - води и до повече самостоятелни хранения.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Иманирад казва, че вечерята насаме ѝ дава време да помисли или да чете. Тя се старае да не докосва телефона си и се наслаждава на тишината.
„Това е като спа, но друг вид“, казва Иманирад по време на неотдавнашен самостоятелен обяд в Spruce, елитен ресторант в Сан Франциско.
Иманирад не е сама в желанието си да бъде сама. Според сайта за резервации на ресторанти OpenTable през последните две години в САЩ резервациите за самостоятелни вечери са се увеличили с 29%. Тази година те са се увеличили с 18% в Германия и с 14% в Обединеното кралство.
В Япония дори има специален термин за самостоятелно хранене: „ohitorisama“, което означава „сам“, но с уважителни думи, изричани преди и след нея, за да не се притесняват хората. В неотдавнашно проучване японският изследователски институт Hot Pepper Gourmet Eating Out Research Institute установи, че 23% от японците се хранят сами, което е увеличение спрямо 18% през 2018 г.
В резултат на това много ресторанти в Япония и на други места преустройват местата за сядане, променят менютата си и добавят други специални елементи, за да привлекат соло посетителите.
„Дори в т.нар. семейни ресторанти се увеличават местата за самотни посетители, а ресторантите предлагат ястия с по-малки порции, така че човек, който се храни сам, да получи разнообразие от ястия“, казва Масахиро Инагаки, старши изследовател в института.
Главният изпълнителен директор на OpenTable Деби Су смята, че работата от дистанция е една от причините за нарастването на броя на вечерящите, които търсят отдих от домашните си офиси. Но тя смята, че има и по-дълбоки причини.
„Мисля, че има по-широко движение на любов към себе си и грижа за себе си и наистина се наслаждаваме на собствената си компания“, каза Су.
Пандемията също така направи социалните контакти по-малко възможни и следователно по-малко важни по време на хранене навън, казва Анна Матила, професор по управление на настаняването в Пенсилванския държавен университет, която е изследвала самостоятелното хранене. А смартфоните помагат на някои посетители на ресторанти да се чувстват свързани с други хора, дори когато са сами, каза тя.
„Социалните норми са се променили. Хората вече не гледат на соло вечерящите и не си мислят: „Ти сигурно си самотник -смотаняк“, казва Матила.
Ръстът идва, след като все повече хора живеят сами. През 2019 г. изследователският център Pew Research Center установи, че 38% от възрастните в САЩ на възраст между 25 и 54 години живеят без партньор, в сравнение с 29% през 1990 г. В Япония самотните домакинства вече съставляват една трета от общия брой; според правителствени данни до 2040 г. се очаква този дял да нарасне до 40%.
Нарастващият интерес към самостоятелните пътувания - особено сред пътуващите на възраст 55 и повече години - води и до повече самостоятелни хранения.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня