Краят на годината е време за класации, като всяка година данните за това как живеем, какво харесваме и какво оформя обществото ни стават все по-любопитни.
Една такава изключително любопитна класация е за нещо на пръв поглед тривиално - каква храна сме поръчвали онлайн през 2023 г. Данните от нея, обаче, показват как живеем наистина, в ежедневието си, как се храним, кои са любимите ни храни, как прекарваме свободното си време. Данните предостави Takeaway.com, едно от водещите приложения за онлайн поръчки на храна в България, по време на дегустационен обяд в София.
Класацията подрежда най-поръчваните храни по вид кухня и кои са предпочитаните от тази кухня ястия.
Изненадващо или не, в България най-много се поръчва родна кухня. Любими са ни тараторът, шопската салата и овчарска салата и ги поръчваме онлайн изключително често. Любителите на месото пък са заели следващите места с мусака и пълнени чушки с кайма.
Втората най-предпочитана кухня сред българите е италианската. Тя заема специално място в сърцата на много хора в България, а сред любимите ястия се открояват два вида паста - карбонара и болонезе. Пицата е третата най-поръчвана италианска храна, като фаворити са маргарита, капричоза и пеперони.
На трето място се нарежда американската кухня с най-обичаните класически чийзбургер и пилешки бургер, в комбинация с класиката, наречена пържени картофки.
Азиатската кухня продължава да набира популярност на родна земя, въпреки че българите все още се притесняват да заложат на по-екзотични опции. Ето защо на водещите позиции тук са ориз със зеленчуци и пиле, донбури с пиле и пиле биряни. От азиатската кухня се отличава японската, която стремглаво набира скорост към първите позиции - тази година е на пето място с ястията нигири сьомга, хосомаки сьомга и пиле терияки.
Сред любимите десерти на българите, които се поръчват онлайн, са също традиционните за нашата култура крем карамел и мляко с ориз.
Интересът към веган кухнята също расте значително и тази година. Хората обичат да поръчват миш-маш и безмесни кюфтенца. Доставката на веган ястия чрез Takeaway.com е важна за много хора. Понякога тя е единствената опция да се насладят на ястия по техен вкус, без да се налага да импровизират с неясен резултат. Ето защо през януари Takeaway.com се включи в инициативата Veganuary, която има за цел да насърчи повече хора да се спират на веган / вегетариански ястия, когато поръчват от любимия си ресторант. В кампанията се включиха също така експерти и популярни инфлуенсъри, които насърчиха своите последователи да участват в забавно предизвикателство - да хапват безмесна храна през целия месец януари.
Резултатите? Повече хора разбраха, че веган храната може да бъде изключително вкусна, като получиха и възможността да балансират начина си на хранене и да опитат нещо ново.
Кои са хората, които поръчват най-често храна от Takeaway.com?
Най-често това са хора на възраст от 18 до 34 години. Тази група съставлява 45% от всички клиенти на апликацията. 43% пък са потребителите от следващата възрастова група - на хората между 35 и 55 години. Те споделят, че предпочитат онлайн поръчките на храна, защото това им позволява да обърнат повече внимание на семейството си.
18% от потребителите на апликацията поръчват храна още по пътя от работа към вкъщи, за да имат прясно приготвена вечеря малко след като се приберат. Филмовите вечери и събиранията с приятели също ни настройват на вълна “да поръчаме от Takeaway.com”, разказват от компанията.
В световен мащаб най-поръчваните храни са тези, които влияят на настроението, т.нар. moodfood. Това е нова тенденция при готвенето, при която се набляга на хранителни продукти, за които се знае, че подобряват настроението. Например ядките, зеленолистните, черният шоколад и т.н. На почит също са експерименталните ястия, при които се сливат традициите на няколко различни кухни, както и онези ресторанти, които държат на разумното потребление на хранителни продукти, рециклируеми опаковки и нисък еко-отпечатък.
“Като цяло Takeaway.com е ориентирана силно към устойчиво развитие. Ние предоставяме рециклируеми опаковки на ресторантите, с които работим, а огромна част от нашите куриери са с велосипеди - най-екологичният начин за придвижване”, сподели кънтри мениджърът на компанията за България Юлиана Хартарска.
А какви ще са тенденции за 2024? Takeaway.com си партнира с глобалния институт за тенденции WGSN с цел очертаване на нарастващите тенденции в индустрията на храните, които ще оформят бъдещето на храненето през следващата година.
Тенденциите в света на вкусовете се променят и развиват, а социалните мрежи имат значителен принос за това. Хората все по-често се вдъхновяват за своите кулинарни експерименти от инфлуенсъри в TikTok, предпочитайки тяхната визуална и креативна гозба пред традиционните рецепти. В платформата може да се възползваме и от препоръки на шеф-готвачи и любители на храната. Визуалното съдържание, което се споделя в социалните мрежи, играе ключова роля във формирането на вкусовете и хранителните предпочитания по света.
Все по-ясна става тенденцията да се радваме на храната не само на празник, но и във всеки ден, в който искаме да се почувстваме по-специални. Вниманието върху рециклируеми опаковки и устойчиво приготвяне на храна ще се запази, а инфлуенсърите от социалните мрежи са хората, които ще задават тона за модерните храни. Дали и в България ще предпочетем новите тенденции пред традиционната ни кухня, предстои да разберем.
Една такава изключително любопитна класация е за нещо на пръв поглед тривиално - каква храна сме поръчвали онлайн през 2023 г. Данните от нея, обаче, показват как живеем наистина, в ежедневието си, как се храним, кои са любимите ни храни, как прекарваме свободното си време. Данните предостави Takeaway.com, едно от водещите приложения за онлайн поръчки на храна в България, по време на дегустационен обяд в София.
Takeaway.com
Takeaway.com
Изненадващо или не, в България най-много се поръчва родна кухня. Любими са ни тараторът, шопската салата и овчарска салата и ги поръчваме онлайн изключително често. Любителите на месото пък са заели следващите места с мусака и пълнени чушки с кайма.
Втората най-предпочитана кухня сред българите е италианската. Тя заема специално място в сърцата на много хора в България, а сред любимите ястия се открояват два вида паста - карбонара и болонезе. Пицата е третата най-поръчвана италианска храна, като фаворити са маргарита, капричоза и пеперони.
На трето място се нарежда американската кухня с най-обичаните класически чийзбургер и пилешки бургер, в комбинация с класиката, наречена пържени картофки.
Азиатската кухня продължава да набира популярност на родна земя, въпреки че българите все още се притесняват да заложат на по-екзотични опции. Ето защо на водещите позиции тук са ориз със зеленчуци и пиле, донбури с пиле и пиле биряни. От азиатската кухня се отличава японската, която стремглаво набира скорост към първите позиции - тази година е на пето място с ястията нигири сьомга, хосомаки сьомга и пиле терияки.
Сред любимите десерти на българите, които се поръчват онлайн, са също традиционните за нашата култура крем карамел и мляко с ориз.
Интересът към веган кухнята също расте значително и тази година. Хората обичат да поръчват миш-маш и безмесни кюфтенца. Доставката на веган ястия чрез Takeaway.com е важна за много хора. Понякога тя е единствената опция да се насладят на ястия по техен вкус, без да се налага да импровизират с неясен резултат. Ето защо през януари Takeaway.com се включи в инициативата Veganuary, която има за цел да насърчи повече хора да се спират на веган / вегетариански ястия, когато поръчват от любимия си ресторант. В кампанията се включиха също така експерти и популярни инфлуенсъри, които насърчиха своите последователи да участват в забавно предизвикателство - да хапват безмесна храна през целия месец януари.
Резултатите? Повече хора разбраха, че веган храната може да бъде изключително вкусна, като получиха и възможността да балансират начина си на хранене и да опитат нещо ново.
Кои са хората, които поръчват най-често храна от Takeaway.com?
Най-често това са хора на възраст от 18 до 34 години. Тази група съставлява 45% от всички клиенти на апликацията. 43% пък са потребителите от следващата възрастова група - на хората между 35 и 55 години. Те споделят, че предпочитат онлайн поръчките на храна, защото това им позволява да обърнат повече внимание на семейството си.
18% от потребителите на апликацията поръчват храна още по пътя от работа към вкъщи, за да имат прясно приготвена вечеря малко след като се приберат. Филмовите вечери и събиранията с приятели също ни настройват на вълна “да поръчаме от Takeaway.com”, разказват от компанията.
В световен мащаб най-поръчваните храни са тези, които влияят на настроението, т.нар. moodfood. Това е нова тенденция при готвенето, при която се набляга на хранителни продукти, за които се знае, че подобряват настроението. Например ядките, зеленолистните, черният шоколад и т.н. На почит също са експерименталните ястия, при които се сливат традициите на няколко различни кухни, както и онези ресторанти, които държат на разумното потребление на хранителни продукти, рециклируеми опаковки и нисък еко-отпечатък.
Takeaway.com
“Като цяло Takeaway.com е ориентирана силно към устойчиво развитие. Ние предоставяме рециклируеми опаковки на ресторантите, с които работим, а огромна част от нашите куриери са с велосипеди - най-екологичният начин за придвижване”, сподели кънтри мениджърът на компанията за България Юлиана Хартарска.
А какви ще са тенденции за 2024? Takeaway.com си партнира с глобалния институт за тенденции WGSN с цел очертаване на нарастващите тенденции в индустрията на храните, които ще оформят бъдещето на храненето през следващата година.
Тенденциите в света на вкусовете се променят и развиват, а социалните мрежи имат значителен принос за това. Хората все по-често се вдъхновяват за своите кулинарни експерименти от инфлуенсъри в TikTok, предпочитайки тяхната визуална и креативна гозба пред традиционните рецепти. В платформата може да се възползваме и от препоръки на шеф-готвачи и любители на храната. Визуалното съдържание, което се споделя в социалните мрежи, играе ключова роля във формирането на вкусовете и хранителните предпочитания по света.
Все по-ясна става тенденцията да се радваме на храната не само на празник, но и във всеки ден, в който искаме да се почувстваме по-специални. Вниманието върху рециклируеми опаковки и устойчиво приготвяне на храна ще се запази, а инфлуенсърите от социалните мрежи са хората, които ще задават тона за модерните храни. Дали и в България ще предпочетем новите тенденции пред традиционната ни кухня, предстои да разберем.