Бум на игра за мозъка в Япония
Бум на игра за мозъка в Япония / netinfo

Със застаряващото си население Япония е обещаващ пазар за създателите на средства за упражняване на мозъка, пише БГНЕС.

В това е убедена и френската фирма Стайтифик Брейн Трейнинг /СБТ/, създадена от бившия кмет на Лион Мишел Ноар след оттеглянето му от политическия живот. Игри, книги, телевизионни програми и други продукти за упражняване на невроните намират добър прием сред японците с побели коси, загрижени да избегнат спада на интелектуалните си способности.

Явлението срещна невероятен отзвук след появата през 2005 година на видеоиграта "Otona DS Training" /излязла на френски под названието „На каква възраст е мозъкът ви? Упражняване на мозъка от доктор Кавашима”/. Армия от японски програмисти налетя на този успех и се зае да обикаля университети и болници, търсейки необходимата медико-научна подкрепа.

Ето как със създадената през 2000 година СБТ се свърза японската фирма АОС Текнолъджис /AOS Technologies/. В Япония има истински бум на този пазар. В страната всеки пети жител е над 65 години.

Интересът на Мишел Ноар, който има диплома по когнитивна психология и е доктор по педагогика, се ориентира към мозъка след случаи на невродегенеративни заболявания, с които се е сблъсквал през кариерата си. Неговата фирма разработва програми за церебрална стимулация за професионалисти и за широката публика.

От продуктите й се интересуват главно възрастните хора. Те се отличават от широко продаваните игри по това, че не се базират единствено на критерия бързина на разсъжденията, а на разбирането и на упражнения за разработване на стратегии за решения, обяснява Мишел Ноар.

В една от програмите посетителите трябва да запаметят виртуален туристически маршрут през различни страни: те трябва да си спомнят за името на местата, реда на посещенията и да свържат всяко с картина. Друга пък изисква да се наблюдава определена ситуация на нещо като шахматна дъска и след това да се подредят фигурите по същия начин.

В програмите са интегрирани бази данни, на основата на които лицата се оценяват благодарение на профили, отговарящи на тяхната възраст, пол и обществено-образователно равнище. За всеки проблем резултатите на потребителя са придружени с коментари, които може да се съпоставят с тези на лица с подобен профил.

След като пуснаха CD-Rom и онлайн обслужване, АОС и СБТ обсъждат с Нинтендо адаптиране на фамилната конзола Wii. Те преговарят също с японски мобилни оператори по разработването на програми за японските мобилни телефони, специално създадени за възрастните хора.