Авторите на сензационно откритие за Големия взрив може да са сгрешили
Авторите на сензационно откритие за Големия взрив може да са сгрешили / Thinkstock/Getty Images

Учените, които през март оповестиха, че са направили сензационно откритие за ранната Вселена, сега признават, че може да са сгрешили, предадоха Асошиейтед прес и Франс прес.

В публикация в сп. Physical Review Letters авторите му Джон Ковач и колегите му от Харвардския университет застават зад първоначалните резултатите от изследването си - че са открили отдавна търсено доказателство за скоростното разширяване на Вселената непосредствено след зараждането й. Изследователите обаче признават, че не изключват възможността важният сигнал, който според тях идва от дълбините на космоса, в действителност да е причинен от прах в галактиката Млечен път.

Ако това е вярно, твърденията на Ковач и колегите му, че са открили доказателство за т.нар. космическа инфлация непосредствено след Големия взрив, ще се изпарят.

Оповестеното през март откритие беше сензационно, тъй като предлагаше доказателство за т.нар. теория за инфлацията, поддържана от много учени. Според нея Вселената се е разширила изключително бързо, когато е била на възраст по-малко от една трилионна част от секундата.

Използвайки данни от телескоп на Южния полюс, изследователският екип съобщи, че е открил специфичен модел в светлинните вълни от слабото микровълново излъчване, останало след Големия взрив. Въпросният модел отдавна е смятан за доказателство за инфлация.

След оповестяването на откритието обаче някои учени публикуваха анализи, според които ключовият сигнал всъщност е причинен от прах в Млечния път. Ковач и колегите му настояват, че са взели предвид потенциалното въздействие на галактическия прах, но според други специалисти те са подценили ефектите му. Експертите очакват данните от предстоящо изследване да изяснят въпроса.