Планът на Блумбърг за задръстванията – сблъсък между политиката и борбата със замърсяването
Планът на Блумбърг за задръстванията – сблъсък между политиката и борбата със замърсяването / netinfo

Предлага се система за въвеждане на различни пътни такси, за да се избегнат задръстванията и да се намали замърсяването на околната среда, но тя ще бъде твърде скъпа, поставянето на камери, необходими за прилагането й, ще накърни гражданските свободи, ще пострада и бизнесът на търговските обекти в центъра на града.

Говорим за Ню Йорк, през 2007 г., нали така?

Грешите - за Лондон 2002 г. Това бяха ужасните предсказания от преди половин десетилетие, когато английският град сложи началото на това, което кметът на град Ню Йорк Майкъл Блумбърг се надява да повтори сега. В Лондон резултатите са намаляване на задръстванията с 20 процента, и същото намаляване на емисиите на въглероден диоксид в централната зона на Лондон от 2003 г. насам.

Но планът на Блумбърг за борба с глобалното затопляне, според който колите трябва да плащат по 8 долара (5,80 евро), а камионите по 21 долара (15,25 евро), за да влязат в Манхатън, южно от 86-та улица, трябва първо да бъде гласуван от законодателите на щата в столица Олбъни в понеделник. Планът може обаче да падне жертва на силна опозиция и на лошо подбрания момент за гласуване.

В Лондон, където таксите бяха приблизително два пъти по-високи от предлаганите от Блумбърг, "имаше огромна опозиция и в политически план и от страна на собствениците на търговски обекти, а в крайна сметка планът беше одобрен след дълъг и мъчителен политически процес, както става и тук," каза Стивън Полън, адвокат в Манхатън, работил за лондонската управа по плана за налагане такси. Преди това е работил за обществения транспорт (Metroppolitan Transportation Authority) на Ню Йорк.

"Разликата беше," казва той, "че те нямат щатско правителство, което да застава между федералното правителство, което иска да даде пари и града, който иска да ги получи".

Министерството на транспорта на САЩ планира да избере до три града за пилотни програми за борба с трафика и замърсяването, като предоставя до 500 млн. долара на всеки град, който ще бъде избран за участие в програмата. През май организаторите на

срещата за климата в Манхатън, където бяха представени 40-те най-големи града на света(C40 Large Cities Climate Summit), заявиха, че градовете произвеждат повече от 80 процента от парниковите газове, които задържат топлината, въпреки че покриват по-малко от един процент от територията на земята.

Председателят на Сената на щата Ню Йорк, републиканецът Джоузеф Бруно изтъкна колко важно е решението, което се очаква да бъде взето в понеделник - дали Ню Йорк ще се ангажира с предложението на Блумбърг.

Но одобрението на плана на Блумбърг в Олбъни вероятно ще изисква умела дипломация, двупартийно сътрудничество и търпение от страна на законодателното събрание, често критикувано като бавно, зле функциониращо и управлявано с абсолютистки подход от партията, която има мнозинство в съответната камара: републиканците в Сената и демократите в Законодателното събрание.

Писмо, подписано от губернатора на Ню Йорк Елиът Спицър, Бруно и председателят на Законодателното събрание Шелдън Силвър може да е достатъчно, за да бъде подкрепен планът, без да е необходимо гласуване в понеделник в доминираното от демократите Законодателно събрание.

Поддръжниците на плана на Блумбърг твърдят, че в името на бъдещето на град Ню Йорк се налага да се направи труден избор. Те също изреждат преките ползи: прочистване на въздуха в "горещите точки", които застрашават здравето на децата, намаляване на задръстването в задъхващия се от пътното движение Манхатън, който се бори да остане финансов център на света; както и примамливите 500 млн. долара за федералните фондове.

Администрацията на Блумбърг прогнозира, че по време на тригодишния пилотен проект трафикът в Долен Манхатън ще намалее с 6 процента, тъй като повече хора ще използват обществен транспорт.

В проучване на WNBC/Marist, публикувано миналата седмица, 61 процента от жителите на Ню Йорк и покрайнините му се обявиха срещу плана на Блумбърг. В самия Манхатън 48 процента подкрепят плана, а 46 процента са срещу него.

Около плана възникнаха странни между сенатори републиканци от предградията, които гледат на таксите като нежелан данък за жителите от предградията, и демократи от Законодателните събрание в града, които се тревожат за цената, която ще трябва да плащат жителите на крайните избирателни райони, както и за гражданските свободи (заради всичките тези камери).

За Блумбърг, който от републиканец стана независим, таксите може да му донесат победа в надпреварата за президент през следващата година. Те ще бъдат важни и когато се оценява приносът му като кмет на Ню Йорк. В понеделник той се залавя за работа в Олбъни, за да бъде одобрен планът му.