Необходим е синхрон за решаване на кризата с боклука
Необходим е синхрон за решаване на кризата с боклука / netinfo

Нели Манова, председател на комисията по екология в Столичния общински съвет в интервю за „Дарик Кафе”

Миналата седмица стана ясно, че до десетина дни се изчерпва капацитетът на площадката в Кремиковци. Какви са следващите стъпки, които ще бъдат предприети?

Ще отговоря конкретно на този въпрос – както знаете преди една година бяха узаконени три площадки. Беше изчислен точно капацитетът за съхранение на балите за три години, за съжаление ние не можахме да ги усвоим поради протести тогава. Така или иначе минахме към единствения възможен тогава вариант – търсене на нови площадки и към тях да добавяме нови и нови, което не е решение не въпроса, но към момента това правим.

Криза няма да назрее, тъй като знаете, надявам се достатъчно разпространено е сред медиите, че Столична община работи усилено с Джаспърс – това са експерти към Европейската делегация, Европейския парламент и Европейската инвестиционна банка. Експерти по управление на отпадъците, които са помогнали на много държави. Доколкото си спомням, когато те дойдоха за първи път, казаха, че са над 40. Нашата цел, когато ги поканихме в Столична община, беше експерти със сериозен опит в областта на управление на отпадъците да ни покажат къде са ни слабите места и какво да правим оттук нататък основно.

Заедно с тях проблемът на София беше разделен условно на три части – краткосрочното решаване на проблема; средносрочно и крайното решаване на проблема. В краткосрочното решаване се включваха мерките, които са належащи към момента, това бяха точно намиране на нови площадки за съхраняване и депото в Суходол. Следващото – средносрочно решение – трябва депо за София или включване на София към регионалното депо в Перник. И крайното решаване, разбира се, е инсталация за оползотворяване на отпадъците.

Нека и ние като експертите от Джаспърс, г-ж- Манова, първо с краткосрочните решения. Казахте площадки има, миналата година не можахме да ги усвоим заради протести. Сега обаче какво ще се случи, ако пак има протести?

Протести има навсякъде и за всичко. И тъй като разчитаме на това, че са международни експерти с висока класа, които са казали, че ще помагат и помагат, при условие че ние също работим с Министерството на околната среда и водите и Министерството на финансите – преговорите между трите институции се водят непрестанно, по няколко пъти в седмицата. И сме пред подписване на такова сериозно споразумение. Да припомним, че подписване меморандум между всички политически сили за съвместна дейност и подпомагане за решаване на проблема с отпадъците. Надявам се да няма протести за новите площадки.

Къде ще се складира боклукът, можете ли да бъдете конкретна?

Иска ми се да започна напред, защото това е най-важното – крайното решаване на проблема с отпадъците и какво очакваме от Джаспърс най-вече. Това, което очакваме от Джаспърс, са предпроектни проучвания за това да се каже къде и кой метод е удачен за София. Основното, което очакваме, на което исках да наблегна наистина – е така наречената апликейшън формула, която те трябва да попълнят. Това са документите за получаване на безвъзмезден кредит от Европа за построяване на инсталация за третиране на отпадъците, който те могат да ни помогнат да получим. Изключително важно е за София, защото тогава инсталацията ще бъде собственост на София.

На мен ми се искаше да започнем наистина от това какво ще се случи сега, в следващите няколко месеца. След това ще говорим и за технологията, и за завода, и за тези пари.

При такова добро стечение на обстоятелствата, каквото ние очакваме, защото наистина те поставиха условия за това, че проблемът трябва да е национален, че трябва да има абсолютен синхрон в работата на Министерството на финансите, Министерството на околната среда и Столичната община, в рамките на две години и половина ще бъде построен такъв завод за крайно третиране на отпадъците.

Започвам въпроса отзад напред, защото когато се знае кога проблемът ще се реши трайно, ще бъде много по-спокойно приет с всичко останало, свързано с краткосрочните и средносрочните решения. Връщам се на конкретния въпрос – вече са започнали процедури за Оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на Суходол и на площадката на Яна и Хан Богров. Очакваме отговора на МОСВ по въпроса за тези площадки, тоест каква е тяхната експертна оценка.

Гара Яна се разглежда и за сметище или по-скоро за временно депо, съвсем не в обемите на досегашните депа. Европейските норми казват, че депонирането след 2014 година, ако не се лъжа, за България ще влезе, за Европа вече влиза тази година – не могат да бъдат депонирани отпадъци, преди да са преработени по някакъв начин. В този ред на мисли гара Яна е предвидена евентуално за складиране за момента за балите, за последващо депо, което би могло да бъде изградено в рамките на половин до една година в зависимост от процедурите и от площадката за съхранение веднага да бъдат депонирани трайно в депо.

Със Суходол обаче какво ще правите – това всъщност е важен въпрос, защото знаем как реагират хората там. Готови ли сте да посрещнете протестите на хората. Всеки път, когато стане дума за Суходол, се обаждаме на хората там. Те казват – „Не, ние няма да пуснем камионите”. Какъв е планът за справяне с тази ситуация?

Тъй като говорихме и с експертите на Джаспърс и с много от вече справилите се в Европа държави с такива проблеми, един от начините, което сме пропуснали досега, е да се направят много сериозни програми за оздравяване на тези райони, които вече са подготвени и в бюджета за 2007 година за Суходол специално за залегнали средства. Те са две програми, едната е за Суходол, а другата е за районите в Кремиковци. За Суходол сумата е 10 милиона, от които 2 милиона ще бъдат усвоени още тази година в реконструкция на улици – всъщност техният кмет и населението ще посочат кое им е най-важното.

Следващото, което трябва да се направи и което е много коментирано в Столичната община със съответните колеги от Европа, е, че трябва да се намесят на високо ниво експерти, които да покажат, че първо – всичко, което се предприеме ще има разписани крайни срокове. И всичко, което се предприеме, няма да застрашава живота и здравето на населението. Те ще поемат функцията в голяма степен, разбира се, ние не можем да застанем само зад гърба им, а ще бъдем до тях. Те ще контактуват с населението, те го правят професионално, правили са го в цяла Европа и не виждам причина гражданите на София да не им повярват.

Смятате, че те ще бъдат по-убедителни от вас?

Смятам, че те ще бъдат независими експерти и няма причина да не им се вярва. Второ – нещо, което се пропуска винаги, и което аз не пропускам да повторя – решаването на проблема с третирането на отпадъците е задължително екологично мероприятие. То не е като да построиш завод за цимент на територията на някой град, който би могъл да бъде преместен от този град в друг – не може. Това е екологично мероприятие, не е бизнес мероприятие.

Всичко това, което казвате досега, означава ли, че окончателно е отпаднала онази идея да се купува специален влак и боклуците да се возят до Пловдив и Карлово?

Тази идея все още стои, то не е идея, то е предложение на Министерството на екологията и на правителството. В четвъртък ще разглеждаме такава докладна за Карлово като начало. Но тъй като до този момент нямаме отговор на Министерството на финансите за това дали ще ни помогне с финансирането поне с транспорта до Карлово или до Пловдив, докладът, който ще разглеждаме в четвъртък, е да си откараме и депонираме балите поне в Карлово, където сумата е по-ниска. Впоследствие ако получим, надявам се, такива средства от Министерството на финансите, тоест от държавата за транспортиране, да можем да ги приспаднем за транспортиране към Пловдив.

Ще купувате ли специален влак, каквато идея имаше. Мисля, Бойко Борисов беше на посещение в Германия, когато се разбра, че има такъв влак?

За момента за Карлово не се налага.

За трите нови площадки – в какъв срок смятате, че те биха могли да заработят, ако се случат всички тези положителни неща, които обяснихте вече?

Наистина зависи от Министерството на екологията и до каква степен ще работят бързо. Имаме тяхното уверение, че ще работят бързо в тази насока. И тъй като площадките за съхранение, говорим за краткосрочни решения за откриване на нови площадки за съхранение, са на разрешителен режим и се надявам да стане много бързо.

Да завършим със завода – тъй като Бойко Борисов обеща първа копка, ако не се лъжа, до края на миналата година, такава няма. Кога столицата ще има завод за преработка на отпадъци, как го виждате във времето и кога ще е ясна тази технология, която толкова се дискутираше в края на миналата година. Имаше много и различни варианти.

Продължава да има различни варианти като предложения и все пак първо има решение на Общинския съвет, което не е взето случайно. А след като бяха постъпили 43 оферти в Общинския съвет и беше сформирана специална комисия, която да ги разгледа, в крайна сметка и във връзка със съвременните европейски норми, защото не искаме да построим завод за преработка на отпадъци, който вече е остарял в Европа, тъй като трябва да бъде ползван поне 20 години от децата ни.

Решението на Общинския съвет беше общо и все пак каза няколко неща, които са важни – тази инсталация трябва да има прецизно сепариране, на възможности за тази цел за оползотворяване на отпадъци, впоследствие да се очистят рециклиращите отпадъци, метали и други, които биха могли да бъдат оползотворявани, да могат да се получат средства от тях, което ще редуцира крайната цена на преработката на отпадъка.

Кога ще имаме завод?

Исках да кажа какво е решението – предварително сепариране, след което биологична обработка и производството на алтернативно гориво… Затова започнах с Джаспърс, защото наистина смятам, че това е най-важното – кога ще имаме завод. Пред подписване сме наистина на такова споразумение с Министерството на екологията и на финансите, което означава, че в момента, в който го подпишем – идват експертите на Джаспърс, правят тези предпроектни проучвания, решават кои са най-удачните технологии за столицата.

След което се подават ОВОС и в момента, в който от Министерството на околната среда получим оценка кой е най-добрият вариант, най-положителният ОВОС, ние можем с помощта на европейските специалисти да минем към построяване на завод, с уверението, че от момента на получаване на тези документи, не повече от две години са необходими, за да имаме завод.