Младите иракчани са изправени пред сблъсък с модна полиция
Младите иракчани са изправени пред сблъсък с модна полиция / снимка: Reuters

За голямата част от иракските младежи носенето на натруфен грим, зализани прически и прилепнали дънки е само част от изживяването на тийнейджърските им мечти. Но за техните по-възрастни роднини това е кошмар.

В Ирак се заражда нова културна пропаст - младите жени заменят безформените покриващи тялото дрехи с оголващи глезените им поли и прилепнали блузи, докато мъжете се разхождат с тесни панталони и заострени прически. Относително оскъдният начин на обличане накара ислямските духовници в най-малко два иракски града да създадат "модна полиция" в името на защитата на религиозните ценности.

"Виждам начина, по който те /полицаите/ ме гледат - не им харесва", каза 32-годишната Маяда Хамид, носеща розова забрадка на леопардови петна, синя блуза и грим, докато пазарува в неделя на известен пазар за злато в северния багдадски квартал Кадимия.

На лицето и се появи раздразнение. "Това си е потискане". Досега обаче няма сведения полицията наистина да е предприемала някакви действия.

Това е конфликт, който се разиграва из целия арабски свят, където консервативните ислямски общества се борят с последиците от западното влияние, особено най-видимите - начинът, по който младите избират да се обличат.

Нарушенията на старите иракски норми станаха особено възмутителни, казват религиозни служители, откакто на 20 август дойде краят на Рамазана - свещения за мюсюлманите месец. През последните две седмици по улиците на Кадимия висят плакати и транспаранти, грубо напомнящи на жените да носят абая - дълга безформена черна дреха, скриваща тялото от рамената до ходилата.

Подобно предупреждение дойде от Диуания, шиитски град, намиращ се на 130 км южно от столицата, където на някои плакати имаше снимки на жени с панталони, задраскани с червен "хикс". Други транспаранти пък възхваляваха жените, които са скрили косите си със забрадка.

Религиозни служители смятат, че младите иракчани са прекалили с празнуването на края на Рамазана и сега трябва да бъдат обуздани.

"Ние подкрепяме личните свободи, но има места с особен статут", каза Шейх Мадин Сади, шиитски духовник от Кадимия, където се намира Златокуполната джамия, която е една от най-големите светини за шиитите.

Той каза, че жителите са поискали от местната власт в Багдад да забрани незабулени жени да се разхождат из квартала, включително из огромния открит пазар, който привлича хора от цял Ирак.

"Жените спазват тази разпоредба", каза Сади.

Лидери от местната власт в Багдад казват, че не са издавали такава забрана и че са разпоредили някои от предупредителните плакати да бъдат премахнати. Разпоредбата "важи само за жени, които влизат в самата джамия", каза Сабар ас Сади, председател на правната комисия към правителството на провинция Багдад. "Смятаме, че носенето на було е лично решение за жените в Ирак".

Мюсюлманките като цяло носят забрадки и се забулват на публични места от благоприличие, а от посещаващите светините и джамиите жени се изисква да носят абая или други покриващи телата им дрехи.

Но през последните няколко години, след водената от САЩ инвазия в Ирак през 2003 година и падането от власт на диктатора Саддам Хюсеин, западните влияния лека-полека станаха част от модните предпочитания на иракчаните. Прилепналото облекло, елегантните обувки и заострените прически на мъжете са често срещана гледка по улиците. Някои млади жени дори са започнали да се отказват от хиджаба /забрадката/.

Родителите им - и бабите и дядовците им - се страхуват, че западното влияние ще сложи край на вековете на култура и уважение към религията в Ирак.

"Ние като иракчани не уважаваме нашите традиции", каза 65-годишният Фадхил Джауад, който продава злато близо до джамията Кадимия. По негови оценки приходите му са спаднали с 10 процента за последните две седмици, откакто властите са поставили предупреждения на входа на пазара срещу носенето на противоречащо на традициите облекло. Той каза, че финансовите загуби си струват, за да се научат хората.

"Могат да се видят крака, има ризи с деколтета", оплака се Джауад. "И всички са много, много прилепнали. Мисля, че иракчаните, които носят тези неща са се върнали от Сирия, Дубай или Египет. Може би се прекарали твърде много време в нощните клубове. Семействата в Кадимия са консервативни. Тези младежи - никой не може да ги контролира. Трябва да им се дава свобода, но те трябва да знаят къде е границата й."

Няколко юноши, разхождащи се в неделя из пазара за злато на Кадимия обвиниха религиозната класа, че се опитва да върне Ирак в тъмните векове - мнение, изразено и от правозащитничката Хана Адуар.

"Това е посегателство срещу правата не само на религиозните малцинства, но и срещу светски настроените мюсюлманки, които не искат да се забулват", каза Адуар, която оглавява базираната в Багдад асоциация "Надежда за Ирак".

Мъжете също са станали мишена на настроенията срещу модата: заострените прически, татуировките и пиърсинга са разгневили религиозните власти. Но 22-годишният Хасан Махди каза, че не го е грижа.

"Не, по дяволите, никой не може да ми казва какво да правя", каза той, перчейки се с тесен тюркоазен анцуг "Адидас" и модна прическа с голям бритон на пазара в Кадимия.

Досега изглежда, че модната полиция не е предприела никакви реални действия. Охранителите на два контролно-пропускателни пункта в Кадимия казаха, че не им е нареждано да не допускат облечени предизвикателно хора да влизат на пазара, а 17-годишният Али Сайед Абдула каза, че модната му прическа не му пречи да посещава храма. "Никой не възрази", каза той. "Но ако е забранено, ще я променя", визирайки прическата си.

Но някои жени са били раздавани кърпички на контролно-пропускателните пунктове в Кадимия и им било казано да си махнат грима, преди да влязат на пазара, каза 59-годишната Хакима Махди.

"Това е много хубаво", каза тя с широка усмивка и облечена в черна дреха, покриваща тялото й, включително и главата. "Това е уважение към имама, уважение към това свято място". (БТА)