Всяка година таксиметровият водач да представя свидетелство за съдимост в компанията, в която работи, актуална информация за състоянието на контролните му точки, както и промяна при психологическия подбор на шофьорите. Това са част от промените, които предлагат от КАТ и ДАИ, за да не се стига до тежки инциденти с таксиметрови коли.
Отговорните институции са единодушни около идеята, че таксиметровият бранш се нуждае от спешни промени за повишаване на качеството и контрола на услугите. Към момента обаче никой не се ангажира да инициира законодателни промени. Какъв шофьор е бил водачът на злощастното такси, което онзи ден се заби в спирка на градския транспорт на столичния булевард "Цариградско шосе", рани 12 души, а една жена загина? Как компанията, в която Михаил Куртев работи се грижи за изправността на колите и за водачите си?
Алкохолната проба с дрегер на 35-годишния Михаил Куртев показа, че е шофирал с 1,89 промила алкохол в кръвта. Това не се случва за първи път. През 1998-ма Куртев е осъден да плати административна глоба заради шофиране в нетрезво състояние, след което за известно време губи правото си да шофира. Справката на КАТ показа обаче, че през последните 15 години шофьорът е бил изряден. За това потвърди и шефът на таксиметровата компания „ОК супер транс" Людмил Лазаров. По думите му катастрофана е станала в момента, когато шофьорът не е бил на работа. „Говорим за случай, когато водачът дори не е бил на работа. Той е излязъл от системата в 13.15 часа със статус „не приема поръчки", но не е спрял да работи. Използвал е колата като частна и този ужасен инцидент, който е станал, е бил след работа". Михаил Куртев е шофьор от 1999 година, а такси кара от 2001 година и няма нито едно провинение. Според Лазаров именно това е кориозното в случая.
Пред Дарик един от приятелите на таксиметровия шофьор Михаил Куртев го определи като един от най-слънчевите хора, които познава. Той изрази недоумение, че мъжът се е осмелил да се качи зад волана толкова пиян. „Не го защитавам, постъпката му е наистина ужасна. Той направо си съсипа живота. Михаил е от дълго време таксиметров шофьор. Нямам идея защо се е случило така", сподели приятелят му.
Таксиметров шофьор пък сподели пред Дарик, че контролът над водачите на жълтите коли в столицата е под всякаква критика: „Ако знаете на 80% от такситата какви са гумите... Определението гума втора употреба е само в България. Говорите за смените. Абсолютно никакъв контрол. Просто ортакът отива в 5 часа, дава ключовете на другия, той застъпва, а къкъв е - пиян ли, какъв е, никой не проверява". По думите му до 1000 лв. струва нелегалното снабдяване с необходимия пакет документи за старт в професията.
Изниква въпросът как е възможно водач с регистрации за шофиране в нетрезво състояние да изкарва хляба си като таксиметров шофьор. Законът не забранява на хора, осъждани или само глобени, както в този случай, да упражняват шофьорска професия. Има ли начин обаче макар и късно да бъдат направени законови и нормативни промени, така че това да не бъде възможно?
Изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков каза, че от формална гледана точка Куртев отговаря на всички изисквания и е бил на пътя. Друг въпрос е моралът и как някой може да се качи употребил алкохол. "Концентрация на алкохол в кръвта достатъчно висока, което е престъпление", напомни Божков.
Според "Автомобилна администрация" трябва да се сменят неща, свързани с психологическия подбор на водачите. Така нареченото „психо" е със срок на валидност 3 години и според експертите това е добър срок, при положение че в него залегнат и методики, които отразяват и агресивното поведение на водача, и неговия самоконтрол.
Остава изискването водачите над 65-годишна възраст да минават на психотест всяка година. Идея, която е обсъдена с бранша, дискутирана с министъра на транспорта е всяка година таксиметровият шофьор да предоставя свидетелство за съдимост. С КАТ ще се обсъдят и идеи за таксиметровата компания всяка година да има запис за водача - за състоянието на контролните му точки. Друго предложение е свидетелството за съдимост, което е за 6 месеца, да стане всяка година. Призивът към таксиметровите компании е да се изчисти и криминалният контингент, допълни още Божков.
Да се забрани на водачи с регистрации за шофиране след употреба на алкохол да упражняват професията. Това е една от основните промени, които биха възпрепятствали водачи като Михаил Куртев да продължават да се прехранват като шофьори в обществения сектор. Идеята вече е била обсъдена от представители на ДАИ и таксиметровия бранш, но по всичко личи, че подобна законодателна промяна изисква инициатива от страна на МВР, обясни още Божков. „Тази идея ще бъде обсъдена с колегите от МВР и ако получи подкрепа, ние ще застанем зад нея", каза той.
Проверка с дрегер и технически преглед на автомобила - по този начин фирмата контролира шофьорите си. Седнат ли зад волана обаче, е въпрос на лична отговорност от страна на водачите да не правят нарушения. По думите на Людмил Лазаров няма как служителите да бъдат следени изцяло, например, ако решат да употребят алкохол в някоя почивка или след работа, от компанията са безсилни. „При нас се извършват проверки, но след като излязат оттук, таксиметровите водачи са по цял ден по улиците. И ние нямаме механизъм, с който това да го контролираме. Сега правим мобилни групи, ще ги проверяват инцидентно, изненадващо по стоянки и други места. Тези изненадващи проверки вършат работа", допълни Лазаров.
Засилено видео наблюдение по булевардите, както и възможност собствениците на таксиметрови фирми сами да проверяват за съставените актове и фишове за нарушения на служители си. Такива мерки за справяне с проблема изложи Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
„Това, което наистина трябва да се промени, е да не се дава възможност някой субективно да преценява, било собственик или управител на фирма дали неговите водачи да били осъждани, дали са изрядни. Тоест да има законова забрана, ако еди човек е осъден с влязла в сила присъда за употреба на алкохол, да не може да бъде водач на обществен транспорт. Не говорим да бъде лишен от права да управлява до живот, но не трябва да превозва пътници", каза Тодоров. според него другото, което може да се направи, е един работодател сам да може да проверява съставянето на актове, фишове, нарушения на своите служители. В момента това не може да се случи. Според Тодоров топката е в полето на „Автомобилна администрация" и в транспортна комисия на Народното събрание, за да се променят съответните закони. „Аз лично не бих се качил при човек, който е осъден за употреба на алкохол и шофира. Трябва абсолютна безкомпромисност към тези шофьори", категоричен е председателят на асоциацията на пострадалите при катастрофи.
На 24 март миналата година, такси блъсна и уби на място две възрастни жени на пешеходна пътека в столицата. Оказа се, че шофьорът има 50 неплатени акта за нарушения зад волана. Този инцидент стана повод за първите съвместни акции между КАТ и таксиметровите фирми дали водачите отговарят на всички изисквания за превоз на пътници. От началото на тази година са проверени 1338 таксиметрови шофьори, от които 883-ма са хванати в нарушение.