Близо половината от министрите на ГЕРБ влизат в листите, Дянков не е сред тях
Близо половината от министрите на ГЕРБ влизат в листите, Дянков не е сред тях / Sofia Photo Agency, архив
Близо половината от министрите на ГЕРБ влизат в листите
62790
Близо половината от министрите на ГЕРБ влизат в листите
  • Близо половината от министрите на ГЕРБ влизат в листите

Интервю със заместник-председателя на ГЕРБ и ръководител на Националния предизборен щаб на партията Цветан Цветанов в „Седмицата" по Дарик.

ГЕРБ по традиция се регистрира първа партия за участие в изборите. С какви аргументи искате отново доверието на българите след начина, по който бяхте свалени от власт?

Не смятам, че е правилно да се каже начина, по който бяхте свалени от власт, защото знаете, че в началния етап на всички тези спонтанни протести и справедливи искания на българските граждани бе насочено към енергийните разпределителни дружества, провокирани от високите сметки, които бяха дошли за януари. Впоследствие започнаха определени икономически и опозиционни политически формации и представители дори на организираната престъпност да се формулират и други претенции и искания. Тук искам да подчертая много ясно: справедливите искания и спонтанният протест, който беше проведен на територията на цялата страна, беше срещу енергийните разпределителни дружества. А това, какво ще искаме от предстоящия вот от българските граждани. Първо, ние трябва да дадем отчет за свършеното, да се извиним за допуснати грешки от анализа, който правим в момента, и да представим новата си управленска програма с този балансиран подход, който ще може действително да бъде в интерес на държавата без да има популизъм и без да има обещания, които са нереалистични да бъдат изпълнени.

Кои са най-големите грешки, за които се извинявате?

Едната грешка, около която всички сме се консолидирали, това е, че трябваше да се направи по-добър баланс между доходите и всичко, което се беше устремило правителството да прави в тези тежки финансови, икономически години. Това, което също е изключително важно, да се търси възможности това, което започнахме от нашето управление, е усвояването на повече европейски пари - по-специално за конкурентоспособност - това е за средния и малкия бизнес, и разбира се да се търси възможност за решаване на проблемите, които са за т.н. фирмена задлъжнялост и тук вече трябва да се взима и съответното политическо решение за дефицита на държавата, но той да не повлияе на финансовата стабилност и високия...

Т.е. трябваше да строите по-малко, за да има възможност да дадете по-високи пенсии, по-високи заплати - това ли казвате?

Бих могъл да го определя като един по-разумен баланс, защото в тежката финансова икономическа криза дисциплината, която трябваше да има България, смятам, че ние заложихме на един изключително рестриктивен дефицит, който е 0,5. Ако имаше възможност той да бъде около 1%, а това смятам, че е съвсем разумно, но тук може би е повече темата, свързана с икономическите експерти, които в партията в момента анализират и предлагат съответните секторни политики в тази област. Би могло да се доведе до един по-сериозен баланс и в никакъв случай не трябваше да се спира да усвояваме европейски фондове и да имаме малко съфинансиране по реализирането на тези проекти. Представете си в момента, когато Европейският съюз има своята солидарност с отпускането на тези средства за България, те са по оперативни програми, те са по конкретни секторни политики. Както за пътна инфраструктура, защото знаете, че развитието на инфраструктурата води до увеличаването на възможности за инвестиции, които могат да бъдат направени в една държава. Възможностите, които има България с развитието на туризма, можеш да развиваш туризма, когато имаш добре изградена инфраструктура. Когато искаш да развиваш земеделие, трябва да имаш изградена добра инфраструктура, която да може действително да даде тази среда, която да води до възможни инвестиции в България.

Нека първо да погледнем след изборите - какво трябва да се направи за бедните в България в дългосрочен аспект? Трябва ли тези, които имат повече и печелят повече да започнат да плащат повече данъци и осигуровки, за да има пари за помощ на бедните?

И тук трябва да използвам думата баланс, защото в никакъв случай не трябва тези, които работят много, тези, които дават възможност други да работят или да създават работни места, те да бъдат натоварвани с тези тежести, което всъщност би ги демотивирало...

Т.е. плоският данък не трябва да бъде отменян според вас?

Според мен - да.

Да се вдигнат осигурителните доходи, прагове, за да започнат да се плащат повече осигуровки?

Смятам, че няма да е коректно в момента аз да мога да дам представянето на тези политики от нашата партия и в момента все още не е завършена управленската ни програма за предстоящия 4-годишен управленски мандат.

Но като философия. Трябва ли тези, които имат много, например имущества, да се увеличат данъците върху имуществата според вас? Отнякъде трябва да дойдат парите за бедните?

Разбира се, трябва да се направи точно този баланс, за който казвам. Там, където може да се направи подобно увеличаване на подобни финансови тежести за тези, които са по-заможните, би могло веднага да рефлектира положително върху по-бедните. Но нашата основна цел е да се стараем да създаваме повече работни места. Затова една от важните предпоставки за държавата е как да развием, всички ние заедно, с възможността за всички тези секторни политики. Давам ви веднага един пример: концесията, която беше дадена в Черно море на Тотал, ОМВ и Репсол - 80 млн. лева влязоха миналата година само от концесионната такса. Когато тези проучвания приключат след 3-4 години, страната ни може би ще има възможността да добива газ за вътрешното потребление, което веднага ще доведе до намаляването на разходите за тези енергийни източници, които могат и които ползват съответните предприятия - икономиката и потребителите в България. Ние не трябва да се стремим само как да увеличаваме тежестите на определена категория от българските граждани, за да можем да компенсираме за тези, които са най-ниските слоеве от обществото или най-ниския социален статус от българските граждани. Когато не правиш предпоставка за развитие на икономиката, когато не правиш предпоставки за развиване и създаването на нови работни места, каквито и тежести да правиш за тези, които получават някакви високи доходи в България - те са основно работодатели в България, ние можем да доведем до такъв срив българската икономика, че всъщност тези инвеститори, ако прием, че те са инвеститори, или тези, които са заможните българи, те тогава ще напуснат страната, ще отидат в по-благоприятна среда, където да работят. Това означава, че ще се създадат много повече безработни и няма как да се компенсират с тези фондове. Затова и политиката на ЕС и в новия финансов програмен период ние успяхме да защитим един финансов бюджет от 15 млрд. евро. 3 млрд. евро е задължителната вноска, която прави държавата като членка в ЕС. Означава, че 12 млрд. евро или 24 млрд. лева ще влязат в България през предстоящия нов програмен период от 6 години. Това означава 4 млрд. лева годишно страната ни ще може да усвоява. Ето това е един от възможните компенсаторни механизми, за да можем действително да имаме повече пари, които да влагаме за тази предпоставка за създаването както на по-добра инфраструктура, на повече работни места и това е основната ни цел. И да стигнем до отдалечените населени места, в които безработицата е изключително висока. Давам за пример Видинския регион. За Видин най-важното, което фокусирахме в политиката си, е да отворим моста Видин-Калафат, защото това е една от възможните алтернативи. Основният акцент трябва да падне и върху Северна България, защото Северна България, при липсата на магистрала „Хемус", която да прави тази връзка, да бъдат по-комуникативни съответните градове и за бизнес, и за всичко, което могат да предложат - сами разбирате, че основният акцент трябва да бъде по подобен начин както в момента се развива Южна България.

Подкрепяте ли европейска политика като предложената в Кипър влоговете на тези, които имат над 100 000 евро да бъдат обложени?

Вие видяхте, че когато се вземе едно такова решение местното население и чуждите инвеститори, които са в Кипър, веднага създадоха възможност за доста напрежение, което доведе до затварянето на банките и на банковия сектор.

Но вашите хора - Европейската народна партия, която е на власт в Европа, настоява кипърците въпреки всичко да си облажат данъците. Вие направихте нещо подобно с лихвите?

Точно така. Тук вече е цялостната политика на ЕС и разбира се финансовата дисциплина, която трябва да има във всяка една държава от ЕС. Представете си, една Германия, която е най-развитата икономика, тя не може постоянно да бъде държавата, която да помага на всички останали държави, които примерно са имали дефицит от над 8-9-10 процента. Харчили са пари повече, отколкото са изкарвали и в момента, когато вече трябва да се върви към тази финансова дисциплина, която България понесе през тези 4 години, вие видяхте, че то рефлектира и върху това, което всъщност хората получиха като сметки и това всъщност, което трябва да компенсираме в момента.

Аз не ви разбрах за Кипър обаче, правилно ли беше това, което беше поискано от Кипър? Бихте ли го приложили, ако спечелите изборите, в България? На най-богатите да им се „подстрижат", коментираха в западната преса, влоговете?

В момента България е доста добре финансово. България има 0,5% дефицит. Вътрешният дълг е изключително нисък, съпоставим с други държави от ЕС и смятам, че това не би се наложило да бъде прилагано в България, защото България в момента се сочи като една от малкото държави, която има необходимата финансова дисциплина и точно това беше и политиката, която искаше да реализира в България българският министър-председател.

А в Кипър правилно ли беше да се приложи? Там имало 100 милиона евро вложения от български физически и юридически лица?

Не съм запознат в детайли с икономическото състояние на Кипър, но ако то е достатъчно зле и трябва да се търсят някакви оздравителни мерки, разбира се че минаваш през непопулярни мерки, които не се възприемат добре от обществото. Само разбирате, че когато един организъм е изключително болен, ти трябва да направиш такава интервенция и такива стъпки да предприемеш, които да бъдат болезнени, но най-важното е да оцелееш и да можеш да преодолееш тази трудност, която си изпаднал.

Еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер казва тази седмици, че енергийната бедност не трябва да се бори чрез регулиране на цените, а чрез компенсиране на засегнатите групи хора. Че токът и парното трябва да струват толкова, колкото си струват. Тези, които имат пари да си го плащат, дори да е много скъп, а тези, които нямат, да им бъде помагано да си го платят?

Винаги е била в общи линии подобна философията през последните години. Енергийните регулатори, това са в общи линии контролните органи, които трябва в диалог с гражданското общество и когато всичко е прозрачно, да е ясно как се формира цената и действително дали е достатъчно инвестицията, която се прави, която после се отчита като разход, за да води до натежава на съответния потребител. Това, което е важно като политика, която трябва да реализираме, е санирането по оперативната програма, която е на регионалното развитие, защото знаете, че когато вървим към саниране на жилищните блокове в България или на съответните къщи, които имат собственост определени български граждани, това означава, че ние намаляваме разходите, които правиш, за да си позволиш лукса да отопляваш съответното жилище по съответния начин, или разходите, които правят съответните работодатели, осигурявайки работните места на своите служители.

С кого ГЕРБ никога няма да се събере да управлява България?

С БСП. Тя е основният опонент.

Няма вариант, при който да се коалирате с БСП - за национално спасение?

Аз смятам, че българските граждани много ясно са дали своя отговор 97-а година и 2009-а година.

А ще се съберете ли с партия, която не е съгласна с плоския данък и с цялата философия, която вие развивахте?

Искам да изясня нещо, което е изключително важно. Политическа партия ГЕРБ от 2007-а година, от когато се явява на европейски, местни и парламентарни избори, винаги участва самостоятелно, защото ние сме обърнати към българските избиратели и всеки един, който се възползва от конституционното си право, може да даде оценка и да даде кредит на доверие за едно управление на една политическа формации евентуалните бъдещи конфигурации на политическите формации, които могат да съставят пълно мнозинство, за да могат д управляват. 2009 г. българските граждани дадоха подкрепа за правителството на ГЕРБ. В тежка финансова и икономическа криза ние поехме отговорност и съставихме правителство на малцинството. Защото знаехме, че щом имаме 117 депутати от общо 240, всякакво коалиционно правителство към 2009-а щеше да бъде предателство към доверието на българските избиратели. 2013 г. ние отново участваме самостоятелно за предстоящия вот. Българските граждани са тези, които биха могли да очертаят дали би могло да има коалиционно правителство или да има еднопартийно правителство, което да носи цялата политическа отговорност.

Например сините, в лицето на Иван Костов и ДСБ, са категорично за прогресивен данък, а вие доста системно обяснихте досега, че не сте съгласни в ГЕРБ с това. Как тогава ще можете да направите общо правителство?

По принцип не знам защо давате за пример Иван Костов. Може би го давате от гледна точка на това, че ДСБ е част от Европейската народна партия. Към настоящия момент това, което е искал Иван Костов, когато бяха приключили изборите през 2009-а година - да подкрепя правителството на ГЕРБ с участие в изпълнителната власт на всички нива - с трима министри, с трима областни управители, зам. областни управители и зам.-министри във всичките министерства. Това искаше през 2009 година. През последните две години вие видяхте, че Иван Костов не подкрепяше политиката на сестринската партия в ЕНП - ПП ГЕРБ, и ние получаваме най-голямата подкрепа от ЕНП, и Иван Костов е човекът, който изцяло се припокрива с политиката и общата позиция на лидера на ПЕС в лицето на Сергей Станишев...

С кого ще се съберете - изключихме БСП, изключихме сините, Атака...?

Българските граждани са тези, които ще кажат дали може да има възможности за някаква коалиция с дадена политическа формация, но българските граждани са тези, които могат да кажат дали ГЕРБ трябва отново да понесе тази политическа отговорност, в тези трудни години, и да управлява сама и да понася своята политическа отговорност.

Кой да брои гласовете на изборите, господин Цветанов?

Трябва да ви кажа, че във всичко това, което се разиграва през последните няколко дни, и с позицията на Иван Костов, на Станишев, на Лютви Местан относно проф. Константинов, вие видяхте, че в България едни безспорни личности, които са се доказали през всички години на провеждане на избори, и всеки е искал да чуе тяхното експертно мнение, видяхте как всички се обърнаха срещу един професионалист. Но никой не се върна 2009 г. да види каква беше конфигурацията в „Информационно обслужване" с Азер Меликов, който беше личният избор на Сергей Станишев, но никой тогава не коментира. Това са важни неща, защото с акта, който направи професор Константинов (подадената от него оставка като шеф на Информационно обслужване), той реално каза своето мнение. Понеже бяха цитирани в медиите, когато изразих своята позиция за един експерт, който е доказан, аз проф. Константинов никога не съм имал възможност да разговарям лично с него. Него го познавам от медиите, от екраните на телевизиите, където съм слушал неговите експертни мнения, и мога да кажа, че застанах зад неговия професионален опит, но в никакъв случай не го познавам в лично качество.

Идеята Националният статистически институт да брои, след като няма довери в „Информационно обслужване"?

Аз смятам, че има избор, който ще бъде направен. Има отворена процедура. Не бих искал да давам никакво предпочитание, защото отново ще се изтълкуват погрешно моите думи, както бяха изтълкувани погрешно и за професор Константинов.

Колко от досегашните министри и депутати ще станат отново депутати от ГЕРБ?

В националния предизборен щаб текат обсъждания с всички областни и общински структури по райони и когато бъдем готови с цялостен доклад, той ще бъде представен на Изпълнителната комисия. От досегашните министри около 40-45% ще участват в изборите, защото те участват и в много от номинациите, които са направени по места.

Кои са сигурните министри, които няма да участват?

Симеон Дянков, който няма и към настоящия момент нито една номинация. Има и други министри, но не смятам, че трябва да давам сега оценка и да персонализирам.

А тези депутати, които са се регистрирали на трудовата борса от ГЕРБ, се изписа през седмицата много, че който бил се регистрирал, нямало да става кандидат?

Разбира се, че това нещо ще бъде взето предвид.

Но това означава, че този човек няма пари, за да се регистрира на борсата? Логиката е, че ако си живял на една заплата, като спре да ти идва заплатата, да отидеш да се регистрираш?

Все пак предстоят ни важни избори. Някои от хората, които не са попаднали в номинации, няма нищо лошо да се регистрират като безработни в бюрото, което е за тази дейност. За мен е по-важно тези, които са получили някакви номинации, не смятам, че е морално да потърсиш възможност да се регистрираш в бюрото по труда, което в голямата си част означава, че тези хора, може би, нямат достатъчната мотивация за това, което трябва да правим заедно.

Ще взимате ли протестиращи в листите?

Не сме водили разговори с протестиращи, но разбира се, че в някои от областите има номинации, които са направени за т.нар. граждански сектор, ако мога да кажа, извън структурите на партия ГЕРБ, но това са хора, които винаги са били с активна гражданска позиция, но не са били активни участници в протестите, които наблюдавахме през последните няколко дни. Нека да припомня, че ПП ГЕРБ се учреди една година, след като бяхме създали сдружение „Граждани за европейско развитие на България". Имали сме възможност да разговаряме с много видни общественици, с много представители на гражданското общество. Голяма част и от хората, които работеха в неправителствени сектор, се ангажираха с ПП ГЕРБ, дотогава те не се бяха занимавали с политика. Мога да дам за пример и Моника Панайотова, която е председател на младежкия ГЕРБ, и Йорданка Фандъкова, която в момента е кмет на София, преди това тя бе директор на едно от столичните училища. Томислав Дончев, който беше в неправителствения сектор, аз също не съм се занимавал с политика, нито пък премиерът. Той беше избран за кмет на София. Впоследствие взехме решение да учредим партията и с всичките наши депутати, които бяха 2009 година, нямаше нито един, който да се е занимавал с политика в предишните години или пък да е бил някакъв активист на дадена политическа формация.

Подслушвани и следени ли са лидери на протестите. Има ли разработка „Будали", подобна на „Галерия", срещу журналисти...?

Мога да кажа, че докато съм бил министър на вътрешните работи, никога, по никакъв повод не е било правено искане за подслушване на политически опоненти. Винаги, когато са прилагани специални разузнавателни средства, те са съгласно българското законодателство, със спазване на съответните законови процедури и мисля, че това е част от спекулациите, които се лансират в публичното пространство и смятам, че не е необходимо и толкова да влизаме в тези детайли.

Кой ще е кандидатът на ГЕРБ за кмет на Варна?

Нека все пак да минат парламентарните избори и да се движим стъпка по стъпка.

Трябва ли да подаде оставка целият Общински съвет във Варна?

Общинските съветници от ПП ГЕРБ заявиха много ясно позицията си, че те са готови да подадат оставка, когато се постигне консенсус от всичките участници в изборите през 2011 година. Ако ПП ГЕРБ напусне съвета, местата се преразпределят на останалите участници в изборите.

Как ще изглежда предизборната ви кампания, господин Цветанов? Бойко Борисов ще участва ли този път активно в нея?

Премиерът е получил номинации...

Премиерът е Марин Райков.

Извинявам се. Лидерът Борисов е получил номинации във всичките области. След решение на Изпълнителната комисия и с неговото лично съгласие - той ще води в две от възможните листи по закон. В момента все още се обсъждат, но при всички положения едната листа ще бъде в София.

Вие ще водите ли две листи?

За мен също има номинации от почти цялата страна. Също ще водя две листи, но това всичкото ще бъде взимано като решение на Изпълнителната комисия. Водят се обсъжданията и докато не приключат и докато нямаме решение на Изпълнителната комисия, няма да е коректно да казвам кой, къде и каква позиция би заемал в листата.

Кога ще сте наясно?

Предполагам, че до десетина дни ще имаме вече пълна картина.

Понеже споменахте премиера. Да ви питам, какво мислите за първите му стъпки, първите стъпки на служебното правителство?

Ако ви споделя нещо, надали ще повярвате. Единственото, което правя през последните 4-5 дни, е сутрин от 08.00 - вечер до 20.00 часа да съм в офиса и да се срещам с всички структури от цялата страна, а това са 264 общини, представете си 31 многомандатни района, трябва да бъдат изслушани и трябва да дискутираме поне по час и половина.

Дори не знаете какво прави служебното правителство, за да кажете дали прави правилни неща?

Пак повтарям, през целия ден се занимавам единствено с организацията по правенето на изборите, подготовката ни за това участие и разбира се, мога да кажа, че всичко това, което съм успял да прочете през малкото време, което ми остава като възможност, мога да кажа, че няма нещо, което да кажа като критично или нещо, което да кажа, че е супер активно.

Какъв ще бъде девизът на предизборната кампания на ГЕРБ?

Ще бъде оповестен публично на нарочен брифинг. Това, което мога да кажа, е, че ще бъде с позитивна насоченост и разбира се, ще търсим конструктивното в кампанията.

Искам да пожелая успех на всички политически формации, които участват в изборите, защото все пак като ръководител на предизборния щаб на ПП ГЕРБ знам какви са отговорностите във всеки един от щабовете, но нека все пак да загърбим всичко това, което е деконструктивно и всичко това, което води до допълнително негативна емоция в публичното пространство. Нека се обърнем към всички български граждани и да представим какви политики ще правим, а не да водим кампания, която да бъде отблъскваща за всички избиратели.