От началото на мандата администрацията е намаляла с 17 221 души
От началото на мандата администрацията е намаляла с 17 221 души / снимка: Sofia Photo Agency

Интервю с министъра на държавната администрация и административната реформа Николай Василев в предаването "Седмицата" на Дарик радио.

26 януари 2008 година пряко включване от САЩ, точно по това време, Николай Василев обяви, това беше и на първите страници на вестниците на следващия ден, че се явява като свидетел по дело в САЩ срещу България, заведено от чуждия инвеститор в "Нова Плама". Делото беше за над 300 милиона долара. Постепенно бяха отхвърлени искове, но когато той се яви, оставаха 100 милиона долара претендирани щети заради пречки да стартират рафинерията. Това дело вече е решено, България печели. Какво беше значението на вашето свидетелстване, г-н Василев, и какво точно свидетелствахте?

Действително това е най-дългото нещо, с което съм се занимавал през живота си може би, 7 години точно, цялата история около "Плама", която според мен вече приключва. С "Плама" се занимавах още като министър на икономиката две години, като министър на транспорта - що се отнася до ролята на пристанищата и на железниците за "Плама", 2 години. И в сегашното си качество като член на кабинета многократно съм давал свидетелски показания, много пъти съм участвал в различни срещи и дискусии и участвах една цяла, пълна седмица във Вашингтон на арбитражното дело в т.нар. Международен център за разрешаване на инвестиционни спорове, който е. . .

Това е бил договореният арбитраж между България и този консорциум. . .

Точно така. Който е в сградата на Световната банка. И действително това е, първо, е най-голямото дело, завеждано срещу България. Вие казвате 300 милиона, лихвите никой не ги е изчислявал. Ако ги изчислим, ще станат близо 400 милиона, но ние казваме между 300 и 400 милиона долара. Второ, това е първото дело, за съжаление или за щастие, което България печели и тя го печели с резултат примерно 8:0, което означава следното - в едно дело. . .

Имало е различни искове.

. . . да, бяха обединени 8 иска. И интересното е следното: ако примерно България спечели спора по 7 от тези искове, а загуби един иск, тогава примерно заглавията щяха да бъдат България загуби, да кажем, 30 милиона долара и катастрофира на делото, а не примерно, че спечели 7:1. Защото това е като вратаря - той няма право да пропуска гол, от 8 удара той трябва да спаси 8. И ние всъщност бяхме в отлична защита, разбихме на пух и прах всички обвинения срещу България по цяла редица въпроси.

Те в какво я обвиняваха, че са създадени административни пречки да експлоатират "Плама" по прекрасния начин, по който са планирали?

Общо взето, те твърдяха, че България е държава. . . използвайки много груби думи, включително писма до НАТО, до ЕС и до всякакви други институции, и много грозна медийна кампания. Всякакви обвинения, че България е една изобщо неевроепйска държава, която всичко възможно е направила, за да съсипе разумната инвестиция на един чуждестранен инвеститор. И всъщност арбитражът показа, че нищо подобно. България по всички въпроси, които бяха поставени, се е държала изключително цивилизовано, европейски, спазила е всички международни договори и норми на поведение. Дори малко непривично за този арбитраж, той е отишъл и по-далеч да каже, че не само България, че не е направила нищо нередно, а напротив, тя и по ситуацията с "Плама" е създала положителни условия, т.е. тя е решила много проблеми, които не се очаква нормално от една държава да реши, за да помогне на "Плама". Но тя въпреки всичко не стартира с. . .

Хората са забравили историята. Жан Виденов я приватизира, после тя пак фалира. Това е предприятието за масла основно край Плевен. Фалира, "Евроенерджи холдинг" я препродаде на "Плама консорциум лимитид", които твърдяха, че са собственост на авторитетни компании, швейцарци, норвежци и французи, но се въртеше само едно име като едноличен собственик - Жан-Кристоф Вотрен. И той после пак фалира.

Да, това е наистина кратката дълга история. Всъщност един от проблемите по делото, без да влизам. . . вие като добър юрист, г-н Вълчев, разбирате, че аз съм инструктиран от всички международни юристи в българското правителство да не изпадам в много големи подробности и да не се заяждам с тази история, защото това. . . По-добре държавата да си спечели делото и да прояви малко скромност и въздържание.

Там приключи ли всичко, има ли други инстанции?

Приключи. Смятам, че всичко приключи, да.

Край, няма вече на друга инстанция, на която да може да отиде.

Ами няма. От 7 години се занимавам, време е да приключи все някога.

А вие какво свидетелствате, какво ви питат?

Ами всъщност интересното е, че аз в много свои качества бях свързан с делото "Плама". Като министър на икономиката съм наблюдавал приватизационния процес и следприватизационния контрол. Също така като министър на икономиката съм отговарял за нефтохимическата промишленост, каквато е "Плама". Като министър на транспорта съм отговарял за това как БДЖ би транспортирала продуктите и суровините на "Плама" по цялата страна и как пристанище "Петрол" например би превозвало съответните петролни продукти, и т.н.

Тоест това всичкото го обяснявате, за да докажете усилията, които България е правила това предприятие да работи и да помогне на собственика.

Точно така, защото действително бях добре информиран през цялото време, бях участник в този процес. И тук е моментът да благодаря на много голяма група хора, няма да успея да ги изброя поименно, но. . .

Сега ако кажете, че и български юристконсулти са спечелили, младите кадри в администрацията, които търсите, делото. . .

С леко уточнение, най-напред имахме изключително авторитетна, бих казал, съвършена американска юридическа фирма, избрана с конкурс. Тя е "Уайт енд кейс", която действително, без да съм юрист, твърдя, че прояви изключителен професионализъм.

Много ли ни взеха и сега ще си платят ли от "Плама консорциум лимитид"?

Арбитражът присъди голяма част от вноските по делото в наша полза, т.е. те би трябвало да платят, ако имат с какво да платят, разбира се. Бих благодарил специално на Иван Кондов, който е главният международен юрист на Министерство на финансите. Виждал съм го в действие през годините и твърдя, че той е един от. . . един изключително добър международен юрист в България, който всъщност организира и спечели това дело, заедно с Лазар Томов, който е юрист от частния сектор. И разбира се, множество експерти от администрацията, както и представители на последните три правителства. Тук, ако трябва една поука, г-н Вълчев, да извадим от това дело, то първата поука би била, че държавата тогава печели такива дела, когато е изключително добре организирана и представена на най-високо ниво. Едно е примерно настоящи и бивши министри, заместник-министри, шефове на агенции да се появят, а друго е примерно някакви неизвестни експерти или юристи, които просто процедурно да представляват държавата, но да не положат необходимите усилия на необходимото ниво. Тоест препоръката ми към бъдещи правителства е, ако и в бъдеще има подобни арбитражи или дела, на най-високо ниво, примерно от министър надолу, да участват активно всички. Тук участваха заместник-министри примерно от предното правителство, народни представители от последни. . . предишните два парламента, шефове на агенции и т.н., и това. . .

Имена?

Ами, да, те не са тайна всъщност, хора като Никола Янков, Красимир Катев, Аксиния Славчева, изпълнителния директор на "Петрол", депутата Никола Николов от Разград, от СДС, от по-предишния парламент го помните добре и от миналия парламент.

Всички ходиха във Вашингтон като вас да свидетелстват?

Много от тях ходиха във Вашингтон, а други даваха многократни показания писмени през годините. Така че темата приключва.

България не плаща между 300 и 400 милиона. . . това са страшно много пари на фона на. . . "Гад Зееви" беше десетина милиона, беше осъдена България.

Да, този, това дело беше, да кажем, десетина и повече пъти по-голямо. И последно да ви кажа, че България спечели няколко неща в този случай: първо си спести огромна сума, но, второ, си спести невероятен удар върху своя международен имидж и престиж. Ако България беше загубила това дело, не само щеше да загуби пари, съвместими със сумата, която взехме от иракския дълг обратно, а щеше да привлече като магнит много други псевдоинвеститори, да ги нарека. . . некоректни инвеститори, които щяха да имитират проблеми в България, за да завеждат дела. Щом тя ги губи едно след друго, значи може и те да вземат пари от държавата.

А пък добрите щяха да си помислят пък, че тук наистина няма условия за. . .

Точно така.

И щяха да се откажат да инвестират.

Затова дългосрочният положителен ефект, макар че не може да го измерим днес точно, е огромен в полза на България.

Затова ви и поканих, защото май, че не беше отдадено заслуженото в българските медии. Съвсем кратко съобщение намерих аз, поне едно, за това дело.

Това е на принципа, ако "Левски" и ЦСКА са спечелили последния мач, ние с вас даже не помним с кого са играли. Ако обаче загубят тук, в София, с три на нула, ще има три седмици заглавия по този въпрос. Така се получава.

Тоест вече се сравнявате като управление с "Левски" и ЦСКА?

Това може би е неточно сравнение, да.

Като заговорихме за държавните служители, които са били ангажирани с тази тема, да чуем колко са тези, които поискаха държавна работа, млади хора, в администрацията, след конкурса, който доста активно. . .

Започва утре.

. . . доста активно рекламирахте.

Да, всъщност за момента сме впечатлени от това, което се получава. За четвърти път организираме централизиран конкурс за младши експерти в държавната администрация. . .

Това ще рече за всички ведомства вие правите на едно място конкурса и после си ги разпращате по. . .

Точно така. В няколкостотин администрации биха могли моментално хората, които издържат конкурса тази седмица, да ги вземат на работа, без допълнителни формалности.

Колко места има свободни и колко кандидати?

Има два вида места. Едните са специално обявени, това е по настояване и на премиера, и на вицепремиера г-жа Плугчиева, това е по наше предложение също така, 322 бройки за дирекциите, които се занимават само с усвояване на еврофондовете, в около 7 министерства да бъдат взети тези 322 души от пула, от младши експерти, т.е. от хората, които ще издържат успешно този конкурс, ако има такива кандидати и желаещи. Има такива, има много кандидати, защото заплатите за тези 322 бройки са двойни, които в нашето министерство биха започвали от хиляда лева.

Колко? Минимум хиляда лева ще вземе човек, който се занимава с еврофондовете.

Да, но в някои министерства може да падне и по-ниско, примерно не по-малко от 600, но по-скоро към хиляда.

Така, това са евро. . . значи 322 евроексперти.

Да.

И?

А останалите, всички администрации постоянно имат текучество, имат. . . обявяват нови бройки. . .

Колко места?

Няма точна цифра, тъй като тя се мени всеки ден, но да кажем хиляди места биха били налични, ако има добри кандидати за следващите 12 месеца.

А кой. . . как се решава кой къде ще иде? Сега, явявам се аз и казвате - ставаш за държавен служител. . .

Да, издържате изпита. . .

Откъде да разбера дали ще ида при Емилия Масларова, която беше в началото на предаването, или при Николай Василев, който сега е в края на предаването?

След което Институтът за публична администрация публикува списъка, примерно с 1500 успешно издържали кандидати за младшиексперти заедно с техните основни данни - те са попълнили анкета, примерно някои желае да работи в Габрово, друг в София, едни са юристи, други са икономисти, трети компютърни инженери. . .

Тоест, те казват, може и да кажеш искам да работя в Министерство на транспорта?

Те казват в по-едри щрихи какво. . . примерно, ако са юристи. . .

Транспорт и може да го пратите в някоя държавна агенция. . .

Да, и съответно, ако Министерството на транспорта казва - търся юрист, който да владее английски и френски език по някаква причина, може да се окаже, че в този пул има осем такива. Те могат да ги привикат на интервю или по автобиография, да си изберат един от тях и вдругиден той да почне работа. Това е възможно.

Това съгласуване колко време отнема?

Би могло да отнеме няколко часа, ако има. . .

Всичко това го вкарвате в база данни? А утре какво ще правите с тези кандидати?

Две хиляди седемстотин двадесет и осем кандидати, това са завършили студенти, млади професионалисти, са изявили желание да участват в конкурса, което е много голяма бройка. Догодина, надяваме се да е повече. Чисто статистически хиляда и няколко стотин очакваме да минат този тест.

Поне, около половината, а тестът какъв е, какво ги изпитвате?

Досега е било по-малко от половината. Тестът е разделен в няколко части: общи въпроси, свързани с администрацията, европейска тематика и владеене на, така, общо езикова подготовка на български език. Това е общият тест. Освен това има седем специализирани теста, които са три езика, икономика, финанси, право, европеистика и др.

И това се явяват на всички тези тестове?

Не. Всеки е задължен да се яви на основния тест и на колкото желае от специализираните тестове. Има такава. . . понякога се появява по един явно много добре подготвен кандидат, който се явява на всички тестове или на почти всички.

И министерствата се избиват за него после?

Ами, примерно нашето министерство е бързо и ние смятаме да вземем двамата най-добри кандидати още следващия понеделник, по-следващия понеделник.

Които не ги знаете още кои ще са?

Не ги знаем. Които имат високи резултати и владеят много. . . имат много качества като например езикова подготовка.

Назначенията, от една страна. Как се връзва това със съкращенията или сега просто сте развързал кесията за нови назначения?

Нищо подобно. А сега. . . Приготвил съм ви една изненада, една новина, която снощи я смятахме, тъй като всеки ден, разбирате, административните структури са около 600, и всеки ден има промени в тяхната численост, към снощи администрацията в страната заедно с второстепенните разпоредители е намаляла, бих казал, с огромната цифра 17 221 души. А от 01.02.2006 г., когато е базовият период, от който тръгваме, т.е. началото на мандата горе-долу, до вчера, септември 2008 г., за две години и половина, администрацията в България е намаляла със 17 221 души. Това, което е големият парадокс, г-н Вълчев, е, че месец след месец тези цифри се повишават, особено последните два месеца е имало много сериозна вълна на съкращения, и постоянно ние виждаме в медиите коментари как администрацията постоянно се е увеличавала.

Това какъв процент е? Колко е цялата администрация на България?

Администрацията заедно с второстепенните разпоредители. . .

Тези 600.

. . . е била в началото на периода, да ги закръгля на 162 000, така че в момента говорим за. . .

Тоест, за над 10. . . Вие постигнахте мечтата си, над 10 процента съкращения на администрацията.

10.6 е за момента и вече ще гоним 11.

Тоест това означава, че вече спирате, нали искахте 10?

Вижте, сметката е малко. . .

Сега ще си отдъхнат куп хора.

Сметката е малко по-сложна. В някои сфери имаме преизпълнение. Например изключително съм впечатлен от това, което направиха общините. Общините съкратиха повече отколкото е изисквано от бюджета. Там се искаше 12 процента, а те са близо 14 до момента и. . .

Как си го обяснявате това доброволно съкращаване?

Ще ви кажа.

Финансовото самоуправление ли?

С икономическите механизми, които ние за пръв път в историята на нашия публичен сектор въведохме през 2007 г. До 2007 г., ако примерно вие сте община Пловдив и съкратите 40 души от щатната численост, финансовият министър си прибира тези бройки заедно с фонд работна заплата, и вие като кмет примерно нямате никакъв интерес да давате на финансовия министър бройки и заплати и той да ги изхарчи за друго. Докато от 2007 г. насам ние казваме така - ако вие сте кмет и съкратите примерно 10 души, си запазвате фонд работна заплата и може да го разпределите на останалите, т.е. това е най-лесният и най-добрият начин за увеличаване на заплатите. Има девет общини, които вместо 12 процента са съкратили между 20 и 28 процента по собствено желание. Шампион е община Тетевен с 28 процента, Драгоман - 25, Ветрино - 23 и т.н. Примерно в Тетевен, предполагам, че заплатите на служителите са били. . . на останалите служители са били повишени с 30-40 процента само благодарение на това съкращение, т.е. ако са били 500 лв., могат да станат 700 лв. автоматично.

Да, обаче периодът, който избрахте, не позволява до край да се направи изводът дали управляващата коалиция спази ангажимента, за който вие настоявахте, за 10-процентно съкращение. Все пак трябва да се отговори на. . . може би да се избере един. . . Вие за какъв период го искахте това 10 процентно? Вие очаквахте за една година, доколкото съм говорил преди с вас.

Има ситуации в живота, когато човек си поставя високи цели, примерно да победи с 3:0 на следващия мач, но дори частично постигане на тези цели е огромен успех. Примерно ако победи с 2:0 на следващия мач. Сега тук много дълъг анализ трябва да направим, което тук не стига времето за едно радиопредаване. Има си теми, които далеч преизпълниха своите. . .

Казахте, общините.

Общините, да. Също така новият министър на земеделието е шампион в момента и новият министър на отбраната също. Те просто като поеха новите длъжности изпревариха останалите с много сериозни реформи в своите сектори.

А кои са зле?

Да кажем кои са добре. След тях са администрацията, финансите, икономиката, социалното министерство. Горе-долу тези са добре. . .

Са добре.

. . . от министерствата. И Министерският съвет също.

Най-зле?

Може да се каже в различна степен, когото не съм споменал. Но освен това, като казахме, че от цялата администрация съкращението е 10.6 процента, трябва да имаме предвид и следното, че има големи сегменти от тази администрация, които не са подлежали на съкращения. Примерно професиите културни дейци, някои учебни заведения, които са в системата на администрацията, и други, тях би трябвало да ги извадим от базата. Така че от системите, които подлежат на съкращение, може би реалното съкращение вече върви към петнадесетина процента, което е много добре.

И това ще доведе ли до увеличение на заплатите, каквото обещава например новият министър на отбраната Николай Цонев на военните в интервю в "Телеграф" - минимум 10 процента от 1 януари в отбраната?

Абсолютно ще доведе. Тук няма да коментирам отбраната, но само намаляването на администрацията със 17 000 души би следвало да е съдействало за увеличение на средните заплати в държавната администрация може би с 50-60 лева и повече. Тоест ако ги нямаше тези съкращения, заплатите щяха да бъдат още по-ниски отколкото са в момента. Другото нещо е, че в ситуация, в която в много сектори на икономиката и в много от големите градове безработицата клони към нула, по-скоро има дефицит на работна ръка, не си представяйте, че това са хора, които са останали на улицата без работа. Нищо подобно. През цялото това време, когато ние съкращаваме администрацията, безработицата продължава да намалява, т.е. тези хора с удоволствие са си намерили още по-високо платени и по-добри работи в частния сектор.

Ще ходят ли чиновници на море като пенсионерите от домовете за стари хора, както предлага проучване на агенция "Прагматика", което било по поръчка на вашето министерство, за стреса сред чиновниците? Седемдесет и три процента стресирани. Деветдесет и шест процента претоварени. И според това проучване да ги пратите на море е решение.

За мен решение е всички български граждани да имат възможност да ходят и на море, и на планина, и да пътуват където пожелаят. Това не става така със заклинания или със социологически проучвания, които, разбира се, аз уважавам, а става, като се повишава в страната производителността на труда, повишава се икономическият растеж и доходите на хората. Дай боже, всички държавни служители след време да са още по-високо заплатени и да имат повече спестявания, с които да ходят на море. Но аз съм против безразборното харчене на средствата на данъкоплатците примерно за програми, които ще засегнат, да кажем, 0.3 процента от всички държавни служители. Ако примерно някой предложи да намалим заплатите на служителите и да им дадем на всичките ваучери за море, това е вариант, но малко избягваме от основния принцип на пазарната икономика, където парите са разменното средство, а не някакви купони или други такива средства. И не съм сигурен, че самите служители ще са съгласни да им дадем ваучери за море, а пък да им вземем парите. По-скоро те трябва с парите си да правят това, което преценят.

Иначе сега приемате ли решението, до което се стигна с възрастните хора от домове, които нямат нито близки, нито имущество, с което да се издържат, това да бъде финансирано и то се оказа почти изцяло за всички такива хора, които могат да се придвижат до мястото на почивката?

Знаете ли, нека във вашето предаване да си позволя да не коментирам всички въпроси. Социалният министър, колежката г-жа Масларова днес е била тук. Нека тя примерно да коментира своя ресор, пък аз бих предпочел своя да коментирам.

Въпросът е доколко се примиряват позициите. Защото, аз поне мисля, че това беше добре решение. Колкото и да си за пазарна икономика. . .

Знаете, че във всяко коалиционно управление винаги някакви много малки компромиси се налага човек да прави. Няма проблем с тези неща.

В закона за конфликт на интереси е предвидена глоба до 15 000 лева, уволнение и отнемане на възнаграждението за периода на конфликта на един чиновник. Това ще работи ли според вас?

Действително интересен е законът за конфликт на интереси и той се променя малко в рамките на парламента. Ще видим кой ще бъде последният вариант. Така или иначе, законът за конфликт на интереси е очакван от българското общество, очакван е от нашите европейски партньори и какъвто и да бъде той в последния си вариант, ще бъде полезен за изясняване на този сложен въпрос. Той ще бъде полезен за публичния сектор и за държавната администрация.

Промени в Закона за държавния служител?

Да, внасяме го в парламента, очакваме да бъде разгледан на първо четене скоро.

Най-важното?

Най-важното е, че повече хора с увреждания още през 2009 г. ще трябва да работят в цялата държавна администрация. Може би стотици хора.

Стотици, това как ще го регламентирате, в задължителен процент?

Има задължителна квота от работните места в администрацията от 1 процент. . .

България е цар на тези квоти. Доколкото. . . в момента не мога да си спомня, но има закон, който задължава във всяка фирма, ако имаш пет, един да е човек с увреждане, но.. .

То е същата работа като със съкращенията - със заклинания и с молби не става. Става с комбинация между много сериозен административен натиск, последователна политика и с комбинация от икономически стимули, за които ви казах преди малко.