Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.
8 минути
Зеленски: Последните руски атаки са насочени срещу две водноелектрически централи
Украинският президент Володимир Зеленски заяви днес, че Каневската и Днепровската ...
18 минути
Почина носителят на „Оскар“ Луис Госет младши
Луис Госет младши - първият чернокож носител на "Оскар" за най-добър актьор в поддържаща ...
25 минути
„Ислямска държава“ потвърди ареста на четирима свои членове за атака в Москва
Екстремистката групировка "Ислямска държава" (ИД) потвърди днес ареста в Русия на четирима ...
28 минути
Терзиев: В София намерихме и картирахме 242 нерегламентирани сметища
Столичният кмет Васил Терзиев обяви, че в София са намерени 242 нерегламентирани сметища. ...
32 минути
Проливни дъждове в Испания доведоха до отмяна на шествията в страната за Велики петък
Проливни дъждове станаха повод за отмяна на традиционните религиозни шествия за Разпети ...
32 минути
Столичната община връща такса "тротоарно право" в пълния ѝ размер
Столичната община връща такса "тротоарно право" в пълния ѝ размер от 1 април тази година. ...
41 минути
Посланикът на САЩ: Разочаровани сме от провала за съставяне на правителство, но сме оптимисти
“Разочаровани сме от провалените усилия за съставяне на правителство. Не е наша работа ...
46 минути
Шалапатова предлага да има договор за приемните родители, който да гарантира някои техни права
Да бъдат направени промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО) и в Закона за здравното ...
49 минути
Близо 400 деца от Кърджали посрещнаха пролетта с карнавал (СНИМКИ)
Пролетта посрещнаха заедно близо 400 четвъртокласници от осем училища в Кърджали с ...
58 минути
Доброто: Мъж намери и върна портмоне с документи и пари
Мъж от Смолян намери и предаде в Районното управление на МВР изгубено портмоне с документи ...
59 минути
Вярващите католици по целия свят отбелязват Разпети петък (ВИДЕО)
Вярващите католици по целия свят отбелязват Разпети петък, който е част от Великия ...
1 час
Омбудсманът: Незаконно е да има такса за явяване на матура за повишаване на оценката
Омбудсманът Диана Ковачева остро възрази срещу намерението на Министерството на образованието ...
1 час
Напусна ни големият старозагорски поет Таньо Клисуров
Днес 79-годишна възраст е починал старозагорски поет и председател на Дружеството на ...
1 час
Vivacom Регионален грант подкрепя 10 проекта със 100 000 лева
10 граждански организации от цялата страна получиха грантове на обща стойност 100 000 ...
1 час
Нетаняху даде зелена светлина за нов кръг преговори за примирие в Газа
Израелският премиер Бенямин Нетаняху е дал зелена светлина за нов кръг преговори в ...
1 час
Тошко Тодоров и Горица Грънчарова: Не сме най-подходящите за служебен премиер, половинките ни от месец не спят
Ние не сме най-подготвените хора за тази позиция. Ние сме финансисти. И сега трябва ...
1 час
Къде у нас се радваха на температури от 26 градуса в петъчния ден (КАРТА)
В района на Хасково, Видин, Варна и Бургас днес е била измерена най-високата температура ...
1 час
АПИ със съобщение за изплащането на държавна помощ за превозвачите
От 1-ви до 15-ти април превозвачите могат да подават в Агенция „Пътна инфраструктура“ ...
1 час
Заради сигнал за бомба: Евакуираха голям търговски център в София
Сигнал за бомба опразни голям търговски център в центъра на София.
Проверките вече ...
2 часа
Затварят Бетонния мост през лятото, отварят за движение „Кукленско шосе“
Община Пловдив договори с НКЖИ Бетонният мост да бъде затворен на 15 юни, а не на 15 април, ...
2 часа
Децата ще могат да пътуват в Шенгенското пространство без декларация за съгласие от родител
Гранична полиция няма да изисква декларация за съгласие от родител за напускане на ...
2 часа
Президентът на Полша наложи вето на възстановяването на достъпа до спешна контрацепция
Президентът на Полша Анджей Дуда наложи вето на предложение за възстановяване на безплатната ...
2 часа
Кой е новият омбудсман на Благоевград
Злата Ризова бе избрана за обществен посредник на територията на Община Благоевград. ...
2 часа
Нов съдия встъпи в длъжност в Районен съд-Хасково
В Районен съд – Хасково встъпи в длъжност като "съдия" Диана Димитрова Пашова, съобщиха ...
3 часа
Кирил Вътев би приел да бъде министър на земеделието и в служебен кабинет
Министърът на земеделието и храните в оставка Кирил Вътев отговори положително на ...
3 часа
Летище Варна посреща лятото с полети до над 60 дестинации в повече от 25 страни
Летището във Варна посреща лятото с полети до над 60 дестинации в повече от 25 страни, ...
3 часа
Открити са косвени доказателства, че на Марс е имало живот
Според изследване, публикувано в Scientific Reports, органичните съединения, открити на Марс, ...
3 часа
Новият довеждащ водопровод от яз. „Тича“ до Шумен е почти изграден
Новият довеждащ водопровод от яз. "Тича" до Шумен, който се изгражда по един от най-мащабните ...
3 часа
Украинската противовъздушна отбрана е унищожила 58 дрона и 26 ракети на Русия
Украинската противовъздушна отбрана е унищожила през изминалата нощ 84 от общо 99 въздушни ...
3 часа
Задържаха мъж за опит за убийство в София
Задържаха 40-годишен мъж за опит за убийство в София, съобщиха от полицията.
Действията ...
4 часа
Девет души са задържани в Таджикистан във връзка с нападението в Москва
Държавният комитет за национална сигурност на Таджикистан е задържал тази седмица ...
4 часа
Диана Ковачева: Другата седмица подавам оставка, не мога да стана служебен премиер
След срещата с държавния глава Румен Радев омбудсманът Диана Ковачева заяви, че не ...
4 часа
Ще може ли да продължи кариерата си Арнолд Шварценегер след операцията
Арнолд Шварценегер увери феновете си, че ще бъде готов да заснеме телевизионното си ...
4 часа
Слънце и морско пътешествие: Кораб ще плава до остров Света Анастасия
Ако за едни наближават обичайните почивни дни, то за други се задава дългоочаквана ...
4 часа
Изкуственият интелект навлиза в производството на бира
Изкуственият интелект (ИИ) бързо трансформира индустриите - от самоуправляващите се ...
4 часа
На крачка от служебно правителство: Как политическите лидери коментираха ситуацията у нас
Политическата ситуация у нас се променя с всеки изминал ден. Страната е на крачка от ...
4 часа
Василев: Когато критерият за инфлацията бъде покрит, България може да влезе в еврозоната
В момента, в който критерият за инфлацията бъде покрит, България може да влезе в еврозоната. ...
4 часа
Учени реконструираха лицето на античен китайски император
Лицето на китайски император, живял преди около 1500 години, беше реконструирано от екип ...
4 часа
Започна премахването на незаконни постройки край язовир „Искър“ (СНИМКИ)
Започна принудителното премахване на трите незаконни постройки край брега на язовир ...
4 часа
Около 10 000 души са загинали на извънградски пътища в ЕС през 2022 година
През 2022 г. около 10 000 души са загинали на извънградски пътища в Европейския съюз (ЕС), ...