Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.

9 минути
Земетресение разтърси гръцкия остров Крит
Земетресение с магнитуд от 4,5 по Рихтер е регистрирано тази сутрин в морето край гръцкия ...
10 минути
Спря токът в тунел „Железница“
За прекъсване на електрозахранването в тунел „Железница“ на път I-1 Благоевград – ...
11 минути
ПП-ДБ настояват ВСС да изпълни промените в Закона за съдебната власт, както са приети
Внесохме становище до членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), с което заявихме волята, ...
22 минути
АБВ Поща и вестник „Телеграф“ с престижни международни отличия
АБВ Поща и вестник „Телеграф“ бяха отличени с престижната международна награда QUDAL ...
22 минути
Шофьор блъсна възрастна жена на пешеходна пътека във Видин
80-годишен шофьор от Видин е блъснал 79-годишна жена на пешеходна пътека в областния ...
Хранене на 9-месечно бебе: Кога и как да въведете месо и яйца
Когато бебето навърши девет месеца, родителите често усещат, че навлизат в нов етап — храненето ...
28 минути
Пожарът в промишлената зона на Перник е почти овладян
Пожарът, който избухна вчера в металургичния завод „Стомана“, е почти овладян, съобщиха ...
1 час
Разкриха причината за смъртта на Даян Кийтън
Холивудската звезда Даян Кийтън е починала от пневмония.
Актрисата почина на 11 октомври ...
1 час
Такси и автобус се удариха в Пловдив
Затруднено е движението на ул. "Скопие" в район "Южен" в Пловдив заради катастрофа, възникнала ...
1 час
Тръмп разреши операции на ЦРУ във Венецуела
Американският президент Доналд Тръмп заяви в сряда, че е дал разрешение на Централното ...
1 час
Пристигат още два F-16 в България
Пристигат още два изтребителя F-16 в България, това заяви по БНТ генерал-майор Николай ...
1 час
Денков: Очевидно управляващите не знаят какво да правят
С категорично „не“ отговори депутатът от ПП-ДБ Николай Денков на журналистически ...
2 часа
Джейхан Ибрямов за политическата ситуация: Това е сигнал за преформатиране
Това е сигнал за преформатиране, заяви пред журналисти пред Народното събрание народният ...
2 часа
Планиран и заснет на видео: Жесток побой на ученичка от ревност
Поредна агресия между ученички, този път в Казанлък. 15-годишно момиче е ритано и скубано ...
2 часа
Радев обяви, че солидарно с администрацията си ще пътува с личния си автомобил
В писмо до началника на Националната служба за охрана прездеинтът Румен Радев обяви, ...
2 часа
Заради рестриктивни правила: Десетки журналисти напуснаха Пентагона (СНИМКИ)
Десетки журналисти предадоха пропуските си и напуснаха Пентагона вчера, след като ...
3 часа
12-годишно дете пострада при катастрофа в Бургас, баща му карал с несъобразена скорост
12-годишно дете е с контузия на главата, след като баща му удари с колата си друг автомобил ...
3 часа
Представят първата интерактивна инвестиционна карта на България
Първата интерактивна инвестиционна карта на България ще бъде представена днес от ...
4 часа
МВФ: Публичният дълг може да доближи историческия максимум до края на десетилетието
Световният публичен дълг се повишава и се очаква да премине над прага от 100 процента ...
4 часа
Италия ще построи университет в Газа
Италия планира да построи университет в ивицата Газа в рамките на следвоенното ѝ възстановяване, ...
4 часа
Отбелязваме Празника на авиацията и Българските военновъздушни сили
На 16 октомври отбелязваме Празника на авиацията и Българските военновъздушни сили. ...
4 часа
Софийският апелативен съд ще гледа мярката на Благомир Коцев
Днес Софийският апелативен съд ще гледа мярката за неотклонение на кмета на Варна ...
4 часа
Очаква ни облачен четвъртък със слаби превалявания в Югоизточна България
Днес над повечето райони в страната ще има значителна облачност. Слаб дъжд ще превалява ...
4 часа
15-годишен рекорд: бум на фалшивите банкноти
Броят на регистрираните и задържани фалшиви банкноти, циркулиращи в паричното обращение ...
14 часа
Фон дер Лайен към РСМ: Трябва да направите договорената конституционна промяна
Следващата и единствена стъпка преди започването на преговорите е ясна. Трябва да ...
15 часа
Младите лекари излязоха на протест под надслов „Погребението на едно бъдеще“
Млади лекари отново протестираха с искане за повишаване на заплатите. Протестът под ...
15 часа
Задействаха BG-ALERT заради очаквани обилни валежи в Бургаско
Ситемата BG-Alert бе задействана заради очаквани интензивни валежи по Южното черноморие. Разпореждането ...
15 часа
Временно променят маршрута на трамвай № 22 в София
Във връзка с текущ ремонт временно се променя маршрутът на трамваите от линия 22. Това ...
16 часа
Президентът Радев за изявлението на Бойко Борисов: Евтин политически театър
"Днес нямам никакво намерение да развалям празника на Медицинския университет в Пловдив ...
17 часа
Председателят на здравната комисия в НС поиска оставката на директора на РЗИ - Велико Търново
Председателят на парламентарната комисия по здравеопазване проф. д-р Костадин Ангелов е ...
17 часа
За пети път: Липса на кворум провали изслушването на и. ф. шеф на ДАНС Деньо Денев
Това е петото подред заседание на парламентарната Комисията за контрол над службите ...
17 часа
ВАС задължи АПИ да ремонтира моста на столичния бул. „България“
Върховният административен съд (ВАС) отмени решение на Административния съд в София ...
17 часа
19-годишният младеж, който простреля малко дете в Ямбол, е с криминално минало
С предишни криминални прояви е 19-годишният младеж, който простреля петгодишно дете ...
17 часа
Ремонтът на Дунав мост при Русе напредва - приключи монтажът на панели
Монтирани са всичките 128 стоманобетонни панела в затворения за основен ремонт участък ...
18 часа
Подкастите на NetInfo са част от конкурса „Сайт на годината“
За поредна година оригиналните продукции на NetInfo се включват в конкурса „Сайт на годината” ...
18 часа
Германия ще разположи изтребители в Полша за защита на източния фланг на НАТО
Германия ще разположи свои изтребители "Юрофайтър" в полската военна база в Малборк, ...
18 часа
Валентин губи статуса си на „любимец“ на Big Brother
Твърдоглавият юрист Валентин Котов ще загуби статута си на “любимец” на Big Brother в епизода ...
18 часа
Събирането на доказателства за смъртоносния инцидент с АТВ в Слънчев бряг е приключило
Събирането на доказателства е приключило, материалите са изпратени на наблюдаващия ...
18 часа
Георг Георгиев: Ние работим, а всички останали удобно се притаяват зад нашия широк гръб
Докато ние работим, докато с нашето име се спекулира, докато непрестанно се правят ...
18 часа
Румен Радев отличи военнослужещи с Почетния знак на президента
В навечерието на празника на Военновъздушните сили е истинска чест да отлича двама ...
18 часа
Екстремна битка за неприкосновеност в „Игри на волята“ тази вечер
Спиращи дъха моменти и всевъзможни обрати очакват зрителите на екстремното риалити ...