Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.
45 минути
Българската православна църква отбелязва 100 г. от освещаването на „Св. Александър Невски“
Българската православна църква (БПЦ) ще отбележи тържествено на днес и утре, 22 и 23 ноември, ...
56 минути
Радев ще се срещне със сингапурския си колега Тарман Шанмугаратнам
Президентът Румен Радев ще проведе среща днес със сингапурския си колега Тарман Шанмугаратнам. Румен ...
1 час
Жертвите на удара на Израел по сирийския град Палмира станаха 82
82 проирански бойци загинаха при израелските удари по сирийския град Палмира. Някои ...
8 часа
Четирима са номинираните за изгонване от Big Brother
Виктор, Георги, Марио и Ванеса са номинираните тази седмица. Те ще се борят за подкрепата ...
9 часа
Зеленски определи руския ракетен удар с ново оръжие като видима ескалация на войната
Украинският президент Володимир Зеленски заяви днес, че руската атака срещу Украйна ...
ohnamama.bg
Синдром на средното дете - какво значи това?
Средните деца често са подценяваният член на семейството. Популярната култура ги представя, ...
10 часа
Номинираният от Тръмп за бъдещ главен прокурор сам оттегли кандидатурата си
Номинираният от новоизбрания американски президент Доналд Тръмп за бъдещ главен прокурор ...
11 часа
Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер
Последни номинации в Big Brother ще се случат тази вечер в епизода след 22:00 ч. по NOVA. Те ще ...
12 часа
Русия е изстреляла балистична ракета със среден обсег срещу Украйна
Руският президент Владимир Путин заяви, че страната му е изпитала нова хиперзвукова ...
13 часа
КС образува дело по искането на президента срещу промените в Конституцията
Конституционният съд образува дело по искане на президента Румен Радев за промени ...
13 часа
Учени откриха непознат за науката вид мухоморка в софийски парк
Учени от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания на Българската академия ...
13 часа
Военна техника ще премине по пътищата у нас
Военна техника ще премине по пътищата у нас до края на годината, съобщиха от Министерството ...
13 часа
Зъботехник е новият „Мистър София“ (СНИМКИ)
Зъботехникът и фитнес инструктор Асен Николов е новият носител на титлата „Мистър ...
13 часа
Австрия поставя нов пакет условия пред България и Румъния, за да ни пусне в Шенген
Падането на австрийското вето за премахване на сухопътните гранични проверки за България ...
14 часа
Кои ще бъдат основните звезди на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери ...
14 часа
Над 25 млрд. лева има в частните пенсионни фондове
Активите на частните пенсионни фондове достигнаха 25 800 000 000 лева, като в сравнение със ...
14 часа
Испанската полиция разби група, набирала деца от Швеция и Дания, за поръчкови убийства
Испанската полиция разби група, базирана в източния град Аликанте, за която се предполага, ...
14 часа
Бежанците на Ливан: Живот в изгнание сред конфликти и безработица
Ливан е дом на около 176 000 мигранти, сред които множество африкански жени, съобщава VOA/Voice ...
14 часа
Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени
10 български и международни работодателски и бизнес асоциации и 10 български и международни ...
14 часа
Силна буря удари Истанбул, причини хаос в морския и въздушния трафик
Силна буря порази в сутрешните часове Истанбул. Ураганен вятър лодос, който духа от ...
14 часа
Какво представлява антимикробната резистентност и кога се наблюдава
Антимикробната резистентност (AMR) е една от най-големите глобални заплахи за общественото ...
14 часа
Хаити към Бразилия: Миграционни потоци и социални предизвикателства
През последните години Бразилия се утвърди като ключова дестинация за мигранти, търсещи ...
15 часа
Обаянието и магнетизмът на морето: Бургас посреща Никулден с богата програма
След броени дни Бургас отново ще посрещне своя празник Никулден с богата и разнообразна ...
15 часа
Камион се заклещи на бул. „Ботевградско шосе“ в София (СНИМКИ)
Шофьор на камион се заклещи на кръговото под моста на столичния булевард "Ботевградско ...
15 часа
Тексас предложи на Тръмп земя за бежански лагери
Властите в Тексас са предложили да предоставят 1400 акри на Доналд Тръмп. Земята по границата ...
15 часа
Нетаняху определи заповедта на МНС за арест срещу него за „антисемитско решение“
Израелският премиер Бенямин Нетаняху днес нарече "антисемитско" решението на Международния ...
15 часа
Кола избухна в пламъци в Благоевград (СНИМКИ/ВИДЕО)
Кола пламна в благоевградски квартал.
Причината е техническа неизправност.
[img ...
15 часа
Общинските съветници от ГЕРБ-СДС поискаха оставката на председателя на СОС
Искаме незабавната оставка на председателя на СОС Цветомир Петров, който само преди ...
15 часа
Военни оказаха помощ за справянето с водната криза в село Татари
Военнослужещи от 55-и инженерен полк от Белене и Пловдив завършиха изграждането на ...
15 часа
Румен Радев пристигна на работно посещение в Сингапур
Президентът Румен Радев пристигна на работно посещение в Сингапур.
Държавният ...
15 часа
Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров
Софийският апелативен съд отложи разглеждането на делото срещу Марин Димитров за ...
15 часа
Сърбия се надява, че ще подпише ново споразумение за газ с Русия през 2025 г
Сърбия разчита, че ще бъде подписано ново споразумение за газ с Русия през пролетта ...
16 часа
Морски съревнования решават съдбата на племената в „Игри на волята“
Вълнуваща морска надпревара решава съдбата на Силните и Храбрите във втората номинационна ...
16 часа
Урсула фон дер Лайен помогна на пътник, почуствал се зле по време на полет
На председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен днес се наложи да ...
16 часа
Хванаха цигари без бандерол за 1 880 000 лева, замаскирани зад 300 косачки
ГДБОП и Районна прокуратура - Пловдив разкриха икономическо престъпление в огромни ...
16 часа
Огромен наплив от туристи на Хераклея Синтика
Разкопките в античния град Хераклея Синтика се посещават от по 900 туристи на ден.
Това каза ...
16 часа
Рейв парти в Украйна събра средства за въоръжените сили
В Украйна се проведе изненадваща инициатива за събиране на пари за въоръжените сили ...
16 часа
Съдът отказа да пусне на свобода младежа, пребил до смърт жена в Перник
Апелативният съд отказа да пусне от ареста младежа, обвинен в жестокия побой над жена ...
16 часа
Млад мъж загина при тежка катастрофа на магистрала „Тракия“
22-годишен мъж загина при катастрофа на автомагистрала „Тракия“ в Старозагорско. Това ...
16 часа
Средната заплата във Великотърновска област е с 484 лв. по-ниска от тази за страната
Средната месечна работна заплата във Великотърновска област е с 484 лв. по-ниска от средната ...
16 часа
Мразовит ноември: Вижте кой е най-студеният град в България днес
В Драгоман и в София днес е най-студено, сочат данните на НИМХ. Към 14 часа в столицата ...