Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.
26 минути
Парламентът обсъжда на второ четене гъвкавото работно време за родители
Парламентът ще обсъди на второ четене промени в Кодекса на труда, които дават възможност ...
54 минути
Естония изгражда бункери, с които да засили граничната си защита от евентуални руски атаки
Естония започна подготвителна работа за изграждането на пет бункера, с които да засили ...
1 час
МОСВ изготви комбинирани карти на зоните с риск от наводнения в страната
По разпореждане на министъра на околната среда и водите в оставка Манол Генов четирите ...
1 час
България, Северна Македония, Гърция: ЕС настоява за пълно прилагане на споразуменията
В заключителния документ, приет на срещата на европейските лидери, Декларация от Брюксел, ...
1 час
Синдикални организации планират протест в Букурещ, какви са исканията им
Няколко синдикални конфедерации в Румъния обявиха организирането на демонстрация ...
Мама или Тати: Кога бебето казва първите си думи
Да чуеш бебето как започва да бърбори е много вълнуващо, защото означава, че е една стъпка по-близо до ...
8 часа
Историческо: Израел одобри сделка за доставка на газ в Египет
Израел одобри сделка за доставка на природен газ за Египет, съобщи днес израелският ...
8 часа
„Блумбърг“: САЩ готвят нови санкции срещу Русия, ако Путин не сключи мирно споразумение
САЩ подготвят нови санкции срещу руския енергиен сектор, за да засилят натиска върху ...
9 часа
Авария в центъра на Враца, няма парно и топла вода до 19 декември
Поради авария от днес до 14:00 часа на 19 декември ще бъде нарушено топлоподаването в някои ...
11 часа
Протести срещу приемането на еврото в няколко града у нас
Граждани протестираха срещу приемането на еврото в няколко града у нас.
София
Протестиращи ...
12 часа
Ливански съдия пристигна в София за разпит по делото за експлозиите в Бейрут през 2020 г.
Ливанският съдия Тарек Битар днес пристигна в България, за да разпита собственика ...
12 часа
Дават на съд младежа, нападнал и ограбил възрастен мъж в Стара Загора
Окръжната прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем мъж на 20 години за грабеж ...
12 часа
Жестокото убийство в Мадан: съдът не разгледа искане за задържане на четвърти обвиняем
Окръжният съд в Смолян остави без разглеждане искане на прокуратурата за задържане ...
12 часа
Директорът на 138-о училище: Вчера разбрах за камерите в тоалетните
Директорът на 138-о училище „Проф. Васил Златарски” в София обжалва задържането си ...
13 часа
Изтеглиха от пазара бебешка каша с открит в нея арсен
За неорганичен арсен в бебешки каши алармираха от Българската агенция за безопасност ...
13 часа
Иван Иванов е световен шампион при юношите на ITF за 2025 г.
Иван Иванов беше обявен за световен шампион при юношите на Международната федерация ...
13 часа
Желязков: Очевидно е вече, че отиваме на избори
Премиерът в оставка Росен Желязков с коментар пред журналисти от Брюксел след приемането ...
13 часа
Европарламентът одобри резолюция за „военен Шенген“
Европейският парламент одобри днес резолюцията за „военен Шенген“. Това съобщи ...
13 часа
Тръмп разпореди пълна блокада на санкционираните петролни танкери, плаващи за и от Венецуела
Президентът на САЩ Доналд Тръмп нареди блокада на всички „санкционирани петролни ...
14 часа
НЗОК: Рамкови договори с лекарския и със зъболекарския съюз вероятно няма да има
Рамкови договори с лекарския и със зъболекарския съюз вероятно няма да има, защото ...
14 часа
Агенцията за закрила на детето: Недопустимо е видеонаблюдение в помещенията за почивка и лична хигиена на учениците
Недопустимо е извършването на видеонаблюдение в помещения за сън, в санитарните помещения, ...
14 часа
Катастрофа с пострадал пред УНСС, затруднено е движението
Лек автомобил и моторист се удариха на кръстовището пред УНСС.
От СДВР съобщиха за ...
14 часа
Паричната гаранция от 200 000 лева за общинския съветник Николай Стефанов е внесена
Паричната гаранция от 200 000 лева за общинския съветник Николай Стефанов е внесена, съобщиха ...
14 часа
Оръдията за изкуствен сняг в Пампорово вече работят
Оръдията за изкуствен сняг в Пампорово вече работят. От „Пампорово“ АД заявиха, че ...
14 часа
FastPay предлага онлайн плащане на битови сметки и други задължения без допълнителни такси
Една от водещите платформи за плащания в България – FastPay, разширява възможностите ...
14 часа
Отвличане в Стара Загора: 31-годишна жена открита в друго населено място
Окръжната прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем 35-годишен мъж, който отвлякъл ...
15 часа
Изграждат бързи зарядни станции за електромобили в Бургас
Държавното предприятие „ЕСО ЧАРДЖ“ ЕАД ще изгради две зарядни станции за електрически ...
15 часа
„ДПС-Ново начало“ с данни от НСО: колко струва охраната на Пеевски
От "ДПС-Ново начало" обявиха колко струва охраната на партийния лидер Делян Пеевски. ...
15 часа
Лувърът е частично отворен за посетители въпреки продължаващата стачка
Лувърът, който беше затворен в понеделник поради стачка, отвори днес частично вратите ...
15 часа
ГКПП „Кулата – Промахон“ отново е затворен за камиони
Ден след като министър-председателят на Гърция Кириакос Мицотакис обяви допълнителна ...
15 часа
Постоянен арест за мъж, обвинен в опит за трафик на над 18 кг марихуана за Гърция
Окръжният съд в Хасково наложи постоянен арест спрямо обвинен в опит за трафик на ...
15 часа
Исторически подвиг: Мариета Георгиева развя българския флаг на Южния полюс
След изкачването на връх Винсън – най-високия връх на Антарктида – Мариета Георгиева ...
15 часа
Евростат отчете 3,7% инфлация в България през ноември
Хармонизираният индекс на потребителските цени в България през ноември 2025 г. е 3,7 на ...
15 часа
Омбудсманът за камерите в тоалетните: Недопустимо посегателство върху основни права на децата
Омбудсманът Велислава Делчева изпрати писмо до министъра на образованието и науката ...
15 часа
Френски земеделци блокираха с трактори сградата на ЕП в Страсбург (ВИДЕО)
Френски земеделци блокираха днес подстъпите на Европейския парламент (ЕП) във френския ...
16 часа
Вижте кои филми попадат в краткия списък за номинации за „Оскар“
Вампирският трилър на Райън Куглър „Грешници“, мюзикълът „Злосторница: Част 2“ и ...
16 часа
Над 1,5 млн. долара са събрани за героя от Бонди Бийч Ахмед ал Ахмед
Както много австралийци, разхождащи се по плажа Бонди в дългите, топли летни вечери, ...
16 часа
Ракетата носител „Ариана 6“ излетя от Френска Гвиана с два сателита (ВИДЕО)
Ракетата носител „Ариана 6“ излетя от космическия център Куру във Френска Гвиана ...
16 часа
Регистрираха най-топлата година от 1900 г. насам в Арктика
Температурата на атмосферния въздух в Арктика от октомври 2024 г. до септември 2025 г. е ...
16 часа
Европарламентът одобри забраната за внос на руски газ от 2027 г.
Европейският парламент гласува за въвеждане на пълна забрана за внос на руски газ ...
16 часа
Интересен случай в Канада: Полярна мечка осинови мече
Изследователи в Канада са наблюдавали рядък случай на полярна мечка, осиновила чуждо ...