Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.
1 час
Калин Стоянов: Радев публично направи опит да всява смут, омраза и разделение в българското общество
„Днес, в своя типичен стил, върховният разединител на нацията, Румен Радев, отново ...
2 часа
Липса на кворум за трети път провали заседанието на Комисия за контрол над службите в НС
Заради липса на кворум за трети път заседанието на Комисия за контрол над службите ...
2 часа
Нов паркинг ще бъде изграден над Кюстендил (ВИДЕО)
Нов паркинг ще бъде изграден в местността "Хисарлъка" над Кюстендил, съобщиха от Общината.
Той ...
3 часа
Словения наложи забрана за влизане в страната на израелския премиер Бенямин Нетаняху
Словения наложи днес забрана за влизане в страната на израелския премиер Бенямин Нетаняху, ...
3 часа
Възставиха движението на метрото
Възстановиха движението на метрото по цялата линия, съобщиха от Столична община.
В ...
Ранен старт за силен ум
В 27 центъра вече 12 години австралийската академия за бебета, деца и родители - КиндиРу, помага ...
3 часа
„Спаси София“ поиска извънредно заседание на СОС заради „Топлофикация“ и ремонта в „Дружба-2“
„Спаси София“ поиска свикване на извънредно заседание на Общинския съвет следващия ...
3 часа
Марк Рюте: НАТО може да сваля руски самолети, ако навлязат във въздушното пространство на алианса
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте днес подкрепи коментарите на американския ...
3 часа
НАП проверява борси, тържища и складове в страната
Служителите от "Фискален контрол" на Националната агенция за приходите (НАП) са поставили ...
3 часа
Протест пред централата на „ДПС-Ново начало”
Протест в центъра на София пред централата на „ДПС-Ново начало”. Инициативата е на ...
4 часа
Един от Лечителите се отправя към Блатото на „Игри на волята“ тази вечер
Завладяното от противоречия и разделения племе на Лечителите ще се раздели с още един ...
4 часа
Пикап блъсна паркирани коли в София, има четирима пострадали
Четирима души са пострадали, след като пикап блъсна няколко паркирани автомобила в ...
4 часа
Реформата в паркирането в София предизвика противоположни реакции в Общинския съвет
Предложенията за концесия на автобусни линии, повишаване на цените за паркиране и ...
4 часа
КЕВР обсъди предложението на „Булгаргаз“ за по-висока цена на природния газ през октомври
На открито заседание Комисията за енергийно и водно регулиране обсъди доклад по внесеното ...
4 часа
31 населени места във Великотърновско са на сериозен воден режим
В област Велико Търново 31 населени места са на сериозен воден режим. Те се водоснабдяват ...
4 часа
Никола Саркози: Ще спя в затвора с вдигната глава (ВИДЕО/СНИМКИ)
Бившият френски президент Никола Саркози критикува решението на съда, което го призна ...
5 часа
Началникът на отбраната: Няма държава, която сама може да се бори с дронове
Няма държава, която сама може да се бори с дронове. Toва заяви пред медиите началникът ...
5 часа
17-годишен дилър скри наркотици в тайник в парк, друг укри фентанил в бельото си (СНИМКИ)
Заловиха трима души с наркотици при поредната акция в София, съобщиха от МВР.
Работата ...
5 часа
Прекратиха делото срещу Петър Илиев за плагиатство от научен труд на Наталия Киселова
На разпоредително заседание Софийски градски съд прекрати делото срещу адвокат Петър ...
5 часа
Задържаха мъж за палеж на апартамента си в Дупница
Повдигнаха обвинение на 48-годишен мъж за палеж в Дупница, съобщиха от прокуратурата
В ...
5 часа
„Пееш или лъжеш“ се завръща тази неделя с първи гост Азис
Тази неделя в 20:00 ч. по NOVA любимият водещ Димитър Рачков открива новия трети сезон на ...
5 часа
Румен Радев: В съвременната война дроновете ефективно изолират района на бойните действия
Безпилотните летателни системи придобиват все по-важно място в изграждането на съвременните ...
5 часа
Наталия Киселова за исканата ѝ оставка: Аз съм един от 240 и съм обективна към всички
Проблем с работата на Народното събрание няма. Това каза пред медиите в Съдебната палата ...
5 часа
Зеленски: Целта ми е войната да приключи, а не да остана на поста
Украинският президент Володимир Зеленски каза в интервю за "Аксиос", че няма намерение ...
5 часа
КНСБ подкрепя минимална работна заплата от 1213 лв. за 2026 г.
Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) подкрепя проекта за Постановление ...
5 часа
Пленумът на ВАС отклони предложението на ВСС да си определи нов и. ф. председател на съда
Пленумът на Върховния административен съд (ВАС) отклони заради липсата на компетентност ...
5 часа
Европа търси спешни решения срещу руските дронове (ОБЗОР)
Естония разширява загражденията по границата си с Русия и строи противотанкови ровове ...
6 часа
Запрянов: Всички проекти по инструмента SAFE трябва да бъдат изпълнени до 31 декември 2030 г.
Всички проекти по инструмента „Мерки за сигурността на Европа (SAFE)" трябва да бъдат ...
6 часа
След кибератаките летището в Берлин все още не е възобновило напълно работа
Дни след като редица европейски летища бяха засегнати от кибератаки, работата на международното ...
6 часа
Израелската полиция арестува мъж, заплашил да убие Нетаняху
Израелската полиция съобщи днес, че е арестувала мъж, заплашил да убие премиера Бенямин ...
6 часа
Областната управа взе владението на банята в Горна баня
Областният управител на София Стефан Арсов прие владението на банята в Горна баня, ...
6 часа
Учени създадоха „бактерия камикадзе“, която унищожава раковите тумори
Учени от Yong Loo Lin School of Medicine на Националния университет на Сингапур и Central South University в ...
6 часа
Актуализират таксите, събирани от органите по поземлена собственост
Министерският съвет прие Постановление за изменение на Тарифата за таксите, събирани ...
6 часа
България дава 1,5 млн. лв. хуманитарна помощ на Северна Македония след трагедията в Кочани
Министерският съвет одобри Решение за предоставяне на безвъзмездна хуманитарна помощ ...
6 часа
Комисия от Димитровград ще преговаря за преместване на Музея на социалистическото изкуство от София
Темата единственият по рода си у нас Музей на социалистическото изкуство към Националната ...
6 часа
Русия е готова да се присъедини към глобална забрана на биологичните оръжия
Русия е готова да се присъедини към пълна глобална забрана на биологическите оръжия, ...
6 часа
Прогноза: Смъртните случаи от рак ще се увеличат с близо 75% през следващите 25 години
Очаква се броят на смъртните случаи от рак по света да се увеличи с близо 75% през следващите ...
6 часа
Европейската комисия открива две нови наказателни процедури срещу България
Европейската комисия съобщи днес, че открива две нови наказателни процедури срещу ...
6 часа
Освободени са държавни резерви от бутилирана вода за питейни нужди
Министерският съвет разгледа и прие Решение за освобождаване с възстановяване и предоставяне ...
7 часа
Филм за Христо Стоичков разказва за живота и кариерата на Легендарната осмица
„Стоичков – Филмът“ ще разкаже живота и кариерата на Легендарната осмица на голям ...
7 часа
Нощни руски атаки: Украйна свали изтребител Су-34 над Запорожка област
Украинските отбранителни сили тази сутрин свалиха руски самолет Су-34 над Запорожка ...