Медийната програма на Конрад Аденауер работи за по-високи етични стандарти
Медийната програма на Конрад Аденауер работи за по-високи етични стандарти / netinfo


Интервю с Дирк Фьоргер, представител на медиината програма за Югоизточна Европа на фондация „Конрад Аденауер”.

Какво представлява медийната програма на фондация „Конрад Аденауер”?

Най-напред принципно да се изкажа за програмата. Всички държави в Югоизточна Европа през последните години са се развивали, но се намират в един икономически и политически трансформационен процес, за това медийната програма има за цел да подпомага развитието на демокрацията и особено на медиите като фактор за демократичното развитие на една държава.

Ние се стремим към повишаване на етичните стандарти в отразяването на събитията. Образованието на журналистите също трябва да се задълбочава. Най-вече на професионалния журнализъм в областите икономика, политика, европейска интеграция, правораздаване и междуетническо разбирателство. Аз говоря от името на човек, който има опит в медиите в Германия.

Вие направихте поредица от семинари в България, разкажете ни за тях.

Въпросите, които ние разглеждаме са изпълняват ли медиите в България тяхната контролна функция в държавата, т.е. те наистина ли могат да бъдат описани като четвърта власт, какво е отношението на медиите с правителството и икономическото влияние върху тях.

Функционирала ли е приватизацията в медиите и може ли да се говори за финансова прозрачност, имат ли журналистите достъп до обществена информация, която е необходима за тяхната работа. Медийното бюро е открито още през януари и то не е конструирано само в България, а обхваща и Румъния и бившите югославски републики. Амбицията му е да се разшири до Албания, Молдова и евентуално Украйна. Вече първите крачки са направени. В началото трябваше да обзаведем и да организираме цялото бюро, да намерим сътрудници и да изградим подходящите мрежи.

Какви мрежи?

Под мрежи разбираме контакт с журналисти, не само в България, а и в страните, които посочих, а също така и с Германия. Например ние имаме интензивно сътрудничество с „Дойче Веле”. Досега сме имали няколко медийни прояви – например в Дарик радио, в БНР, няколко мои статии бяха преведени във вестник „Дневник”. Имахме едно мероприятие и в Търговската камара в сътрудничество с германското посолство. Имахме и семинар със съдебни журналисти, заедно с говорители на съдилищата в София. Извън София имахме семинар за журналисти във Велинград на тема „100 дни България в ЕС”. Освен това се включихме в екологичния фестивал в Долна Баня.

А в другите държави?

В Румъния имахме мероприятие за обмен на опит с журналисти, освен това планираме ад направим програма, предназначена за ученици и младежи и тя цели повишаване на тяхната медийна компетентност. В Сърбия проведохме първата медийна среща на главните редактори най-важните медии от бившите югославски републики. В Македония организирахме семинар за млади политици. Целта на семинара беше да се повиши тяхната комуникативна култура и да предават съответното политическо послание на обществеността.

Какво планирате за бъдеще?

Планираме още три мероприятия. Първото е в Босна и Херцеговина на тема „Междуетническо разбирателство”, в Хърватия също планираме един семинар с ВАЦ, в който ще участват главни редактори от Югоизточна Европа. Освен това фондацията има за цел да праща информация към Германия. С тази цел организираме голям семинар в Хамбург, в който ще участват по двама журналисти от Румъния и България.