Колко практикуват християнство у нас, освен под формата на плюскане по празниците?
Колко практикуват християнство у нас, освен под формата на плюскане по празниците? / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с директора на Националния исторически музей Божидар Димитров
48339
Интервю на Йовка Йовчева с директора на Националния исторически музей Божидар Димитров
  • Интервю на Йовка Йовчева с директора на Националния исторически музей Божидар Димитров

Срещу православната църква се води кампания заради апетитните й имоти - някой си мисли, че ако бъдат сменени неудобните митрополити под някакъв предлог, ще постави „свои" хора да му свършат работа, твърди Божидар Димитров. В интервю за рубриката „МеждУредие" на „Дарик кафе" той подчерта, че след като държавата не дава пари на православната църква и тя не се финансира от данъците на българите, обществото няма право да претендира дали във вероизповеданието има хора с агентурно минало. Коментарът на Божидар Димитров е по повод позицията на Светия Синод от края на миналата седмица, според която разпоредбите на закона за досиетата не са приложими спрямо Българската православна църква. Въпреки това Комисията по досиетата очаква до края на месеца списъка на духовниците от висшия клир, които подлежат на проверка за принадлежност към бившата Държавна сигурност. По думите на Димитров духовниците, които са писали доноси, трябва да се покаят, но е имало и такива, които са защитавали интересите на църквата. Ето какво още каза пред Дарик Божидар Димитров:

За какво пречистване става дума?Ако тези хора наистина са писали доноси, да, тези, които са писали доноси, може би трябва да се покаят, но тези, които са работили за интереса на държавата в Първо главно управление, има и такива, които са поддържали връзки с други православни църкви, в епохата на студената война те работиха срещу нас, унищожаваха български църкви на своя територия. Някъде и сега го правят, в Македония да речем. Там, когато се ремонтира църква се изтриват всички български надписи, защото то други няма в македонските църкви и се заменят с надписи на съвременния македонски език. Така че властите в България е трябвало да бъдат информирани за това и те просто са вършили дейност, която е била полезна за България.

Сам направихте уговорка, че вероятно е имало и хора, които са донасяли кой ходи на служба.

Да се покаят. Но дайте да се разберем, в България с досиетата беше извършена една от най-големите манипулации в българската история. Агентите на Държавна сигурност бяха обвинени за строя, който е съществувал. Така много ловко и хитро тези, които измислиха въобще цялата тази тема, а това бяха хора, свързани със среди на БКП, отмахнаха вината от Политбюро на ЦК на БКП, от Централния комитет на БКП. Виновни станаха нещастните агенти, голяма част от тях завербувани насила, под натиск, самите те жертви на същия този строй. Излиза строят е бил добър, но тези агенти, които кой знае как са се пръкнали, са направили строя лош. Много хитър номер, а сега се използва да се говорим откровено за разправа от хора, голяма част от които също жертви на този строй.

Все пак, ако се върнем на конкретния казус, не трябва ли църквата да не подминава и да не заобикаля закона, както и останалите.

Това е нейна работа. Църквата е отделена от държавата. Ако ние давахме някой лев за църквата, разбирам да предявяваме и претенции. Но църквата е отделена от държавата, тя сама се справя. Ако чуете, че има държавна субсидия за църквата, да, има - 2,5 млн. лв., но нея я разпределя не църквата, а дирекцията по вероизповеданията, тоест пак светската власт я разпределя и тя е предназначена главно за ремонт на църкви. Митрополитите, свещениците не получават нито лев. Така че след като държавата не се грижи за тях, а те сами трябва да се справят с трудностите на днешния свят, защо да предявяваме претенции към тях. Някой предявява ли претенции към големите частни фирми дали в тях има агенти на ДС? Не предявява, разбира се. Държавата и обществото може да претендират само там, където от данъците се вземат някакви пари и се дават на други. Тогава тя е заитересована, може би и обществото, какви хора работят там, дали имат черно минало или нямат и ако е черно миналото, колко е черно.

И Вие виждате в подемането на тази тема опит да се очерни църквата последните две седмици.

Да не обобщаваме. Църквата е едно, а отделните нейни представители са нещо друго. Църквата разполага с имоти, е, едва ли са над 3-4 млрд. евро, както говори Андрей Рачев, но все пак достатъчно солидни имоти и естествено, че много хора искат да ги придобият и смятат, че ако сегашните митрополити не им вършат работа, тоест не си продават имотите на безценица, както обикновено бизнесмените искат, то ако бъдат сменени под някакъв предлог, то тогава ще поставят свои хора, които ще свършат тази работа. За съжаление, приказките за морал от дълбоко неморални хора, каквито са въпросните лица не вървят.

Тоест има кампания.

Да, има кампания и ще ви кажа по какво проличава, че има кампания. Атакуваха дядо Кирил за една кола от средна класа, струваща само 35 000 долара, още като видях, без да видя колата, разбрах, че е някаква малка средна кола, че това не било морално. При това го твърдяха хора без особено висок морал или ако все пак имат някакъв морал, все пак да се замислят достатъчно чисти ли са, защото когато вземеш и хвърлиш камък по блудницата, както е казал Христос, ти трябва да си безкрайно чист. Аз не бих хвърлил камък. Атакуваха го за една кола и в същото време не атакуваха други митрополити, които имат коли, десет пъти по-скъпи от неговата. Та предполагам, че тъй като неговите имоти са особено апетитни, тъй като са разположени на брега на морето във Варненски и Добрички окръг, предполагам, че някъде е стъпил накриво, не е поискал да се раздели... Предполагам само, не съм го питал дори директно.

Той самият каза, спомена за групировките през уикенда да оставят църквата намира.

Така е. Тези, които атакуваха обаче, не прецениха атаката, че когато са казали „А", че е неморално да караш кола средна класа, не казаха каква кола е морално да караш. И аз самият се гаврих, като им предлагах Голф 2, Голф 3, морално ли е, не е ли морално. Нека да не забравяме едно нещо - митрополитите са освен духовни лица, са повече и административни лица на църквата. Те са мениджъри, казано в съвременния смисъл на думата. Те управляват административно църковните енории, тоест църковните околии, в които има църкви, свещеници, заплатите им, имотите им. Митрополиите не съвпадат с границите на съвременните окръзи (области), те са само 14, а окръзите са 27. Специално варненската митрополия има Варненска, Добричка и Шуменска окръг. Митрополит Николай в Пловдив, има освен Пловдивския окръг, и Смолянски, и Кърджалийски. Чудя се защо не го атакуват, че той пък има джип. Ама той как да посещава енориите си и да упражнява административните си функции извън духовните, ако няма джип, след като разполага с два високопланински окръга, където не навсякъде има пътища, това са Кърджалийски и Смолянски окръг. С Голф 2, ако приемем, че това е морално, да караш Голф 2, не можеш да сновеш из високите части на планината Родопа. Той трябва да има джип. Ние трябва да гледаме друго в митрополитите, когато оценяваме не само дали на млади години, спипавайки ги в неудобно положение, под натиск са ги вербували, когато са младежи, или сега какво правят. Аз специално тези двамата, цитирани от мен - дядо Николай и дядо Кирил са примери между епископите какво трябва да прави един висш духовник и организатор. Те строят църкви, Варненският митрополит строи най-много между другото с парите от имотите, не като ги продава, а от наемите, които взема. Той строи втория по големина храм в момента във Варна. Това е „Свети Прокопий Варненски", който ще бъде вторият по големина след „Св. Ал. Невски". Буквално през две седмици открива нова църква. И тази прословута снимка и там имаше, където той е застанал с линкълна пред една църква, някой писа а църквата зад него полуразрушена, не това е нова църква, затова изглежда така. Между другото изглежда доста добре и той е бил на освещаването на тази църква, а не просто за празника на Свети Никола. Така че ние по това трябва да ги ценим - дали си изпълняват духовната функция в момента, апостолската си мисия, и второ, дали са добри мениджъри. Те са и Николай, и Кирил, за разлика от другите, водят ожесточена борба със сектите, водят ожесточена борба с алкохолизма, те създават младежки християнски сдружения. Е, водят борба и с гейовете, някои не са съгласни с това, но от гледна точка на църквата това е нарушение. За нас, светските лица това може да не е нарушение, даже в известни случаи предимство напоследък... Ами не, защо, оказа се, че и кметът на Берлин, и кметът на Париж са гейове. И при нас има доста, но все още се крият, защото някак си не е прието. И в парламента има, и в минали правителства... В това няма, бях член на Министерския съвет и знам, че няма гейове, обаче в миналите правителства имаше. По едно време правителството беше почти цялото в гейове, ама за това няма да говорим. Така че това, че водят борба с гейовете, може би не е хубаво, но от гледна точка на църквата е може би справедливо, защото църквата се стреми да увеличава паството си, а при гейовете, както е известно, въпреки многобройните опити, все още не се получават деца. Ние сме грешни, ние сме хора, имайте предвид, че това не са светите апостоли и даже светите апостоли са правили грешки. Петър три пъти се е отказвал от Христос. И те са хора, правят грешки, правят и хубави работи, както всички.

В седмицата, която ще завърши с Рождество Христово, откровено ако трябва да кажете на мястото ли си е българската църква според очакванията на обществото.

На мястото си е в тези трудни условия. Чакайте сега, кое общество? Християнското да. Колко сме християните в България? Официално се водим 88 процента от населението. Кой практикува християнството в България? Колко практикуват християнството и кога - на Коледа и на Великден, изразяващо се в огромно ядене, пиене и пляскане. Това никъде го няма в християнската доктрина, това идва от езичеството.

Това щях да ви питам, защо църквата не успя за тези 20 години преход да вкара младите, да...

Ето, опитват. Точно най-критикуваният епископ е създал най-много младежки сдружения във Варна.

Малко се знае за това.

Защото няма скандал.

Църквата е също много затворена, не само за обществото, но и за медиите.

Защото очакват скандал. Известно е как се продава.

Това не ги оправдава обаче, добрият пример трябва да бъде съобщаван.

Те работят. Ето трябва да ви кажа, огромното строителство на църкви в България в последните години. Знаете, националистите как плачеха много джамии се строят, небето се изпълни с ракети. Вероятно епископите на църквата са отчели този факт и затова организират с помощта на светски лица, едно от които съм аз, строителство на църкви. Година и половина завеждах и вероизповеданията и самият аз се изумих колко много църкви се строят. Мога да ви кажа точната бройка - 728, но това беше преди година, сега и повече.

В процес на строеж?

В процес на строеж. За много и не научавахме, тези, които не търсят помощ, научавахме, когато вече са построени и трябва да се освещават. Онзи ден гледам една от местните телевизии, която има национален ефир, и виждам, че до едно село Порой, където помагаме, има друго село, където българин от Германия им построил църква с хубав дърворезбен иконостас. Аз строя църквите в Бургаски окръг, всеизвестно е, там най-много помагам, за тази църква въобще не знаех, а те са я построили сами. В град Бургас се строят пет църкви в отделните квартали и една по една влизат в строя.

Казвате строят се църкви, ама народът плюска по празници, ходи само на Великден и на Коледа.

Ама няма нищо лошо и в това. Какво всъщност е църквата всъщност? Това е една система от морални норми и ценности и ако човек ги спазва, няма нужда да ходи в църква. Човек е зает, работи, в събота и неделя иска да си почива. И в миналото е било така, на църква се е ходило или в събота, или в неделя. Достатъчно е да знае десетте божи заповеди, които определят нравствената система на гражданина християнин и оттук нататък всичко е наред. Няма нужда непременно да ходи в църквата.

Особено в криза обаче все по-активно се говори за това как социалната роля на църквата я няма. Може би защото гледаме западната църква, защото гледаме колко по-активна е тя там.

Така е. Значи да й връчим и ролята на социално министерство. А откъде да вземе пари да прави кухни, откъде да вземе пари да купува продукти и да храни хората? И друго какво може? Да им търси работа, да открива работни места?

Има доста богати и църкви, и...

И ето, там, където са богати, специално критикуваният дядо Кирил, всички говорят за линкълна му, но не говорят, че той е открил със същата тази фирма, която му го е подарила, кухня за социално слаби в един от варненските квартали. Защо не споменахте това, а се хванахте за лънкълна. Когато имаш стадо от 2000 свещеници, все един ще е мърша или пет даже ще бъдат мърша, обаче какво от това.

От това, което казвате, разбирам, че не трябва да се променя обликът на църквата.

Не, не казвам това нещо, боже опази. Трябва да се променя, но тя не може да се промени, но тя не може да се промени, ако не се промени и обществото, ако икономиката на страната не тръгне напред и така нататък. И църквата е отражение на това, което се всички системи в България. Не можеш да нямаш футбол и да имаш църква. Когато имаш футбол, тогава ще имаш и църква. Може да изглежда парадоксално това, което казвам, но е така. Тогава ще имаш и музейно дело и еди-какво си. Сега всички стягаме коланите и се мъчим с трици да храним маймуни. И понякога успяваме, включително и църквата, както и музейните работници.

Кризата не е оправдание за подхода.

Как да не е оправдание? Казвате къде е социалната роля на църквата? Църквата може да си позволи такова нещо в Италия, където тя разполага с огромни имения, разполага с фабрики и заводи, разполага с акции, разполага с банки - Банко Амброзиано. Каква банка има църквата, какви големи имоти има? Върнаха им и то не всички, някои терени им върнаха.

Ще излезе, че църквата е за ожалване.

Някой са за ожалване. Епархиите се делят на богати и бедни. Каква да бъде църквата във Видин извинявайте, на дядо Дометиан епархията? Варна и Сливен - да, Пловдив - да, богат град, богати земи, богати миряни. По принцип църквата не е само висшият духовен клир, но и ние, миряните. Но колко сме, дайте да се преброим.

Висшият духовен клир обаче винаги излиза на преден план и за него се говори, че...

Естествено, той е част от тези 3000 хора, така наречения елит на страната. Естествено е вниманието да бъде съсредоточено най-вече към тях, но когато се говори за общо състояние на църквата, например тя беше и е все още като висш клир много силно геронтократизирана, тоест много застаряла. Сега като ходя по освещаване на църкви, при строителство на църкви, виждам една вълна на млади свещеници и монаси, много силна, много добре обучена, знаеща какво да прави, разбираща апостолската си мисия. Но все пак църквата наистина трябва да се замисли дали да не направи някои промени, каквито направи папата. Той каза митрополит до 80 години в католическата църква. Е, забрави за папата да му определи възраст и затова наблюдавахме един папа в последните му години едвам дишащ, но митрополитите...

Тоест горна възрастова граница.

Горна възрастова граница за папа няма.

Не, говоря за нашата православна църква.

Да, би трябвало да има според мен някаква горна граница, защото хайде да си говорим сега човек на 70 години започват да му отслабват функциите и физическите, как да извършват апостолските си обиколки дори с по-луксозни коли от линкълна.

Това за митрополитите ли?

За митрополитите говоря.

А за патриарха?

Да не ставаме по-католици от папата. Не бива може би за него, но пък тогава трябва да има механизъм, който пък да ръководи църквата така някак си в сянка. Защото дойте да се разберем, църквата е реликва от Средновековието. Митрополитите, с които говоря, казват, че това й е силата, че тя не е променена от средните векове като организация. Вие виждате, че би следвало да следва административната система на страната, да има 27 митрополии. Аз не съм убеден, че не трябва да се променя, но в края на краищата това си тяхна работа. Защото наистина в бързо изменящият се свят с повишаване на мениджърската роля сега, след като им върнаха имотите... При комунизма беше ясно, между другото и тогава бяха с мерцедеси, не с волги или чайки, а с мерцедеси висшият митрополитски клир. Според мен трябва да се променя, защото ето, например Бургас е третият град на страната, а няма митрополия, подчинява се на Сливенската митрополия. Сливен е бил навремето големият град, Бургас даже е бил гръцки, към Вселенската патриаршия, а сега Бургас е 300 000 души, по крайбрежието има още 150 000 души да живеят в Созопол, Несебър, Поморие, а центърът се намира в Сливен.