Грънчарова: Трябва да надграждаме дейността си за структурните фондове
Грънчарова: Трябва да надграждаме дейността си за структурните фондове / снимкa: Sofia Photo Agency

Актуална ли е заплахата от задействане на предпазната клауза по глава "Правосъдие и вътрешен ред" и какво печели страната ни от словесната битка с Брюксел през последните две седмици? Министър Грънчарова, да започнем оттук, за да продължим, така, тънката червена линия. Обиди ли ви определението, което получихте от Румен Овчаров, че сте украса на правителството?

Разсмя ме в интерес на истината и с това приключвам коментара по темата.

Добре. Има една новина, която си струва да коментираме с вас. Днес съветът на коалицията не е обсъдил спирането на европейските пари, не е потърсил персонална отговорност от никого за това. Такъв специален съвет ще има през месец януари. Смятате ли, че този въпрос трябва да се отлага за след месец, точно месец пък преди техническия доклад на Европейската комисия за нашия напредък?

Смятам, че е важно да разделим двата процеса, колкото и те да изглеждат и по същество, и политически взаимно свързани. Процесът, свързан с усвояването на европейските средства, от една страна, и процесът, свързан с подготовката на доклада по правосъдие и вътрешни работи на Европейската комисия, който ще излезе през февруари. Неведнъж сме казвали, че февруарският доклад ще бъде много повече технически в междинен доклад, но той ще подготви като тенденция доклада, който ще излезе през юни, и ще очертае всъщност основните неща, които са се случили, разбира се, и ще даде съвсем конкретна политическа оценка за начина, по който протичат реформите. Докладът през февруари е истински важен. И от тази гледна точка аз се надявам, че всичките усилия, които могат да бъдат положени през декември и практически през първата половина на януари, ще бъдат положени и от българското правителство, и от българският парламенти, и от институциите, които, макар и да стоят извън изпълнителната и законодателната власт, имат много реална отговорност по процеса, визирам съдебната система. Смятам, че ние трябва да направим всичко възможно, за да обърнем тенденцията на говорене в областта правосъдие и вътрешни работи по отношение на България. За съжаление в първите две години от членството си България някак си много неуютно се настани в полето на държави, които имат проблем със своите съдебни системи, с борбата с организираната престъпност, с корупцията. И това вече наистина много осезаемо започва да тежи чисто имиджово върху страната ни. Точно поради тази причина смятам, че междинният доклад е истински важен от гледна точка на трасиране на определена тенденция. Знаете, че през юли, когато излезе изключително критичният доклад по този механизъм, премиерът ме натовари с координацията по тази тема. И оттогава българското правителство се опитва малко да промени подхода по отношение на реформите, които се правят по тази тема. Но в същия момент и начина, по който тези реформи се комуникират в Европейската комисия. Междувпрочем в началото на тази седмица се проведе и мисията, която трябва да оцени напредъка по шестте показателя. И към този момент смятам, че тази мисия може да бъде оценена като успешна.

Такъв е изводът, който правите. Добре. Но днес главният прокурор, не знам дали мнозина е учудил, мен със сигурност, заяви абсолютно в прав текст, че има чудовищно много дела, които са прекратени заради изтекла давност. Плюс това прозвуча и неговото признание за спад в разкриваемостта на престъпленията. За два месеца, до следващия междинен, технически, както и да го наречем, доклад, какво полезно може да бъде свършено, за да се обърне това? Тази тенденция, тези тенденции, за които говори главният прокурор, са много сериозни, едва ли могат да се променят за два месеца.

Извън всякакво съмнение е, но искам да ви обърна внимание на факта, че главният прокурор отчита всъщност тези тенденции към края на 2007 г., т.е. говорим за тенденции, развиващи се в миналата година. Паралелно с това може би през пролетта на следващата година ще се отчете всичко онова, което се случва през настоящата година. Вижте, аз съм далеч от твърдението, че ние не срещаме проблеми и че има сфери, които като че ли се реформират с по-нисък темп, отколкото на нас ни се иска, но в същия момент смятам, че е честно да признаем, че през последните месеци се опитахме и в някаква степен като че ли стъпка по стъпка успяваме да сменим подхода. Само ще спомена някои неща, които ми се струват много важни и лично аз ще държа те да бъдат отбелязани в доклада. На първо място изключително успешния пример като работа и натрупване на съвсем конкретни резултати от страна на една нова институция в нашата правна действителност и това е инспекторатът към Висшия съдебен съвет. Ще ви обърна внимание, че само за последните месеци са внесени предложения за дисциплинарни наказания на магистрати от страна на инспектората във Висшия съдебен съвет, които значително надвишават внесените такива през целия период на неговото съществуване дотогава. Ще ви обърна внимание, че самият Висш съдебен съвет като че ли осъзна много ясно и отговорно своята функция да бъде не просто контрол, да осъществява контрол върху съдебната система, но и да го реализира със всички ефикасни инструменти, които законът и конституцията са му предоставили. Мисля, че и за непредубедения наблюдател е видима тенденцията на активизиране на дейността на правоохранителните органи. Ние всъщност като че ли нямаме един ден, в който да няма резултати, и днешният ден не е изключение от тази констатация.

Какво имате предвид - акцията срещу Пламен Галев?

Категорично. Спомняте си, че когато тази акция срещу двамата господа Галеви беше стартирана и реализирана преди може би месец или малко повече, имаше различни чисто медийни интерпретации за ефекта от нея. Виждаме обаче, че говорим за едно много настъпателно усилие, което, надявам се, поне това е много важно за органите, които и събират доказателства, и осъществяват контрол върху такъв тип дейност, в крайна сметка да покажат едно продължаващо усилие и конкретен резултат от него. Знаете, че през месец септември се образуваха така наречените смесени екипи под ръководството на прокуратурата, в които участват активно Министерството на вътрешните работи, ДАНС, Националната агенция по приходите и т.н., и т.н., и нямам никакво съмнение, че такъв тип интегрирано усилие рано или късно ще даде резултати.

Министър Грънчарова, помня добре вашите думи отпреди около 2 седмици или двайсетина дни отново по повод акцията срещу така наречените братя Галеви и тогава вие много ясно заявихте, че резултатите, успехът на тази акция ще се провери в съда, когато обвинението на прокуратурата издържи в съда. Мисля, че сме доста далеч от този момент.

Оставам на същото мнение, защото в интерес на истината това е и онази част от усилията, на които Европейската комисия много акцентира. Че когато бъдат идентифицирани организирани престъпни групи, когато бъде констатирана корупция, независимо дали говорим на политическо ниво, или в други части от обществения живот, тези факти не приключват всъщност с тяхната констатация, а заживяват свой собствен живот, който е съвсем естествено да приключи със съдебна санкция, независимо дали говорим за осъдителна присъда или за оневиняване. И това е всичко, което Европейската комисия иска да види, че тази система функционира, при това, че тя осъществява своята работа по някакъв начин, който може да бъде лесно проследим във времето. Знаете, че немалко от ключовите дела се намират в съда. И наистина се надявам до февруари и след това до лятото на следващата година тази цикличност да остави у всеки един от нас усещането за тенденция. Но това зависи и от самата съдебна система.

Генералният директор на Генерална дирекция "Разширяване" г-н Лий пристига на еднодневно посещение в София в понеделник. Това е човекът, който може да ни даде много конкретни отговори защо България загуби 220 милиона по програма ФАР. Вие какво очаквате от тази блицвизита в София?

Очаквам точно това, което вие формулирахте. Аз самата не се занимавам с европейските фондове, били те предприсъединителни или структурни. В никоя държава министърът по европейските въпроси не прави това. Но смятам, че самото посещение е опит нещата да бъдат изчистени, при това в една ранна фаза, за да не се изправим пред аналогична ситуация тогава, когато водим разговора вече на полето на структурните фондове. Смятам, че решението, каквото и да е то, а то беше негативно, е основа, на която ние допълнително трябва да надграждаме дейността си по отношение на структурните фондове. Ще ви напомня, че и седемте оперативни програми очакват своята оценка за съответствие. И след това практически ще започне наистина активното усвояване на този сериозен финансов ресурс, който в крайна сметка ние получаваме, за да изравним стандарта на живот с европейския. И от тази гледна точка, ако сегашната ситуация наистина се използва за конструктивно надграждане, а аз нямам никакво съмнение, че е така, може да се окаже, че, губейки краткосрочно, защото загубата е очевидна, тя се измерва в конкретна сума, която България безвъзвратно загубва, ние постигаме и създаваме една много по-трайна основа за по-ефективно усвояване на средства от структурните фондове. А това е дългосрочният интерес на българските граждани, тези пари да не бъдат върнати обратно, независимо дали защото не са могли да бъдат усвоени, или защото са усвоени по неправилния начин, а да отидат и да бъдат инвестирани в проекти, които имат пряко отношение към живота ни. В проекти под формата на пътища, в проекти под формата на пречиствателни станции и т.н., и т.н. И смятам, че последните месеци много реална работа беше свършена. И в това отношение заслужават поздравления и вицепремиерът Плугчиева, и целият неин екип, включително и националният ръководител г-н Ивановски. А успешното анализиране на проблемите, с които България се сблъска в предприсъединителните средства, ще ни помогне да станем по-добри в структурните фондове.