Гергана Паси: Проектът на Дарик 40 до 40 променя клишетата за успели хора
Гергана Паси: Проектът на Дарик 40 до 40 променя клишетата за успели хора / Sofia Photo Agency, архив
Представяне на 40 до 40 в Кой говори по Дарик
67423
Представяне на 40 до 40 в Кой говори по Дарик
  • Представяне на 40 до 40 в Кой говори по Дарик

Екипът на Дарик търси следващите 40 млади лидери на България със старта на популярното в много страни по света проучване "40 до 40".

Проектът има за цел да представи успешно реализирали се млади българи до 40 години. Именно те са "следващите 40" - иновативните и креативни професионалисти, чиито истории трябва да бъдат разказани.

До края на ноември ще бъдат ясни всички одобрени участници в "40 до 40". През февруари 2014 на официална церемония ще бъде представена наградата "Пръв между равни" - един от всички 40 избрани ще стане посланик на проекта за една година, като ще бъдат отличени всички участници.

В предаването "Кой говори" проекта представи програмният директор на Дарик радио Константин Вълков, гости в студиото са също Гергана Паси и Боян Бенев, които са част от журито на "40 до 40".

Много често разговорите в ефира на Дарик радио завършват с думите "... тази държава няма да се оправи". Със старта на проекта "40 до 40" ще представим друга гледна точка - че в България се случват и хубави неща, че страната е различна заради смислените млади хора, които живеят и работят тук. Какво разкрива новият проект на Дарик радио?

Константин Вълков: Идеята за проекта се роди, когато си дадох сметка, че много често с приятели и познати разбираме за т.нар. наречените "герои", които са успели в дадена сфера, когато гледаме предавания по телевизията, слушаме радио, четем материали във вестниците и интернет.

Това ни вдъхновява в две посоки. На първо място, когато се прибереш вкъщи, да споделиш вдъхновяваща история на близките си. Например история за един турчин, който е заминал за Оклахома и през първия ден си купил мляко от магазина, което не му харесало и решил да започне сам да произвежда мляко. Но не какво да е мляко, а каквото опитал преди време в Гърция. Това в момента е най-голямата компания за кисело мляко в САЩ.

И на второ място, когато една история за успех те вдъхнови в чисто професионален план, ти също да опиташ нещо различно. И когато събереш повече такива истории, твои лични или на приятели, стигаш до извода, че нещата, които научаваш от медиите за професионалния път на по-неизвестни герои, са повече от вдъхновяващи.

Гергана Паси: Първо искам да поздравя Дарик радио за инициативата, защото когато говорим за успеха и щастието, медиите са най-ключовият инструмент да показваме и разказваме тези житейски истории, които са велики заради факта, че главните действащи лица са анонимни. Тук идва обаче и проблемът за медиите - да отразят успели хора, които всъщност не държат да бъдат показвани в медийното пространство. Oт друга страна, медиите знаят, че тези истории не се "продават" и така влизаме в един порочен кръг, който може да бъде пречупен само с инициативи като "40 до 40".

За мен е голяма награда да съм част от журито на подобен проект. Като Цифров шампион и Посланик на новите технологии, аз открих абсолютно паралелен свят за себе си тук, в България. Бях дълги години в политиката и когато започнах да откривам млади, вдъхновяващи хора, си казах "Господи, как не ви познавах, когато бях член на кабинета". Впоследствие създадох екип от десетина стартиращи предприемачи, всеки от тях има своята история, която го прави велик. Интересното е, че това са хора, които не са изкушени публично да разказват своите истории. Те обаче притежават нещо много важно - правилното отношение към живота и към бизнеса. Те не се притесняват от провала и знаят, че за да успееш, трябва да рискуваш. Те не се притесняват да споделят идеите си, обратно на комунистическите схващания, че една идея трябва да се пази, за да не бъде открадната. Напротив - те споделят, за да бъде идеята оценена от техни съмишленици.

Затова "40 до 40" е много важна формула - да покажем как точно успяват тези хора.

Боян Бенев: Аз съм на 28 години и осъзнавам късмета, който имам - да работя в медиите и в ИТ сектора, където всеки ден се срещам с позитивни хора, стремящи се постоянно да променят средата около себе си. Когато обаче пътувам из България и съм далеч от тази среда, осъзнавам колко е голяма разликата във възприемането на това, че се случват и хубави неща в България. В този смисъл проектът "40 до 40" е страхотен, защото ще извади успешните истории на млади хора от различни сфери.

Гергана Паси Проектът на Дарик "40 до 40" променя клишетата за успели хора
netinfo

Какви са критериите за номиниране в "40 до 40" и как ще става този процес?

Константин Вълков: Имах един професор в университета, който започна първата си лекция със снимка на момче в българско училище - с лявата си ръка то е закрило листа, на който пише, за да не види съученика му зад него какво пише. Коментарът на професора бе, че ще се опита да ни научи да не крием идеите си и че това, което измисляме, трябва да бъде споделено. В този ред на мисли първият критерий е това да са хора, които не се страхуват да споделят идеите си.

Финансовият успех не е толкова важен, по-важна е идеята, която са реализирали, без значение каква печалба им е донесла. Важен момент е, че проектът ще избере 40 личности от различни сфери - от учители, през ИТ специалисти, до финансисти. Организаторите на американското издание "40 до 40" например споделят, че в последната класация попада Бионсе, но не защото е известна и талантлива певица, а в качеството си на дама, която със свои приятели създава компания за екологично чисти памперси. С други думи не търсим например Димитър Бербатов като успял футболист, а като човек, който сам е измислил концепцията си за благотворителната фондация, която притежава и в нея има нещо иновативно, което променя благотворителността като такава. Това е възможност да се видят познати лица по тотално различен начин.

Как можем да номинираме личност за проекта "40 до 40"?

Константин Вълков: Номинациите ще стават по няколко начина. Всеки може да номинира себе си или избрана от него личност на официалната страница на проекта 4040.dariknews.bg, където има специална номинационна форма. Номинацията предполага да бъде избран човек, който е иновативен, различен, креативен и може да вдъхнови останалите около него. Вторият начин е, като всеки член от журито изпрати своите номинации за такива личности, а третият начин са номинираните личности от екипа на Дарик радио, както и нашите партньори. Подбрали сме партньори, които работят в различни сфери и разчитаме, че те се срещат всеки ден с определен тип хора, до които ние нямаме достъп. Като се започне от компания като "Теси", една изключителна българска компания, преминете през Microsoft и стигнете до Gallup International.

Гергана Паси: Много е важно да бъдат променени клишетата и разбиранията ни за успели хора. За мен успелите хора са тези, с които даваме пример и като родители се опитваме да възпитаваме децата си. Дългите години на преход деформираха разбирането за успял човек, затова ми се струва много важно като контрапункт това, което Дарик радио прави с проекта "40 до 40".

Боян Бенев: За мен са важни и хората, които извън бизнес иновациите правят неща, физически променящи средата. Това е така, защото до някаква степен ни вдъхновява пространството, което обитаваме и в което работим.

От четири години съм в България и виждам колко много се промени физическата среда в столицата и как това по-рядко се случва извън София. Това поражда цикъл на възможности да изграждаш контакти, да представяш идеи.

Как изглежда форматът "40 до 40" в други страни?

Константин Вълков: Съвсем естествено - поради ИТ профила на медиите с подобни класации по света - от този сектор са и хората, които влизат в подобни класации. Те правят нови приложения, иновативни ИТ технологии или други проекти от т.нар. дигитален свят. В последното издание в Канада например има една дама, която има нов тип фризьорски салон - там не се предлага подстригване, а само изсушаване. Тази идея по някакъв начин е променила представите за фризьорски салон. С други думи има дори стряскащи модели, които на някои може да му звучат странно.

Друг пример е компанията AIRBNB. Тя се появява, когато двама души отиват на конференция в Сан Франциско и устанoвяват, че не могат да си платят таксата за участие на тази конференция. В това време осъзнават, че докато са в Сан Франциско, могат да дадат апартaмeнта си под наем и така създават бързо един сайт за временно ползване, който в момента е по-успешен от booking.com например. Много е важна идеята и как се е реализирала след това, това е най-ценно и вдъхновява.

Важното е, че тези 40 души няма да бъдат класирани от 1 до 40, както обикновено се случва, а всеки ще е пръв между равни. Те всички ще имат специални представяния и ще участват в ефира на Дарик радио.

Какво ще се случи с класираните 40 личности и защо точно до 40 години?

Константин Вълков: Екипът има силното желание този проект да продължи да живее, след като бъдат обявени 40-те личности в класацията. Ние работим с различни организации, които се занимават с неформално образование и ще се радваме тези личности да бъдат пример и вдъхновение за подрастващите.

Относно въпроса защо до 40 години, е интересно да се отбележи, че американският формат дава просто обяснение на базата статистическо проучване. Според проучването до 25 години човек формира нагласите си, стила си, предпочитанията си, до каква степен е склонен да експериментира и т.н. Но има 15 много силни години след това, в които реално реализира всичко, което е искал.

След това от 40 нагоре може да направи успешни или не толкова успешни неща, които вече е правил, тоест повтаря идеите си. Това е една от причините, поради които избрахме тази възраст за горна граница на личностите, които ще бъдат номинирани. Относно броя им, със сигурност няма да е трудно да се намерят толкова успешни примери, дори може да са малко.

Повече за проекта на Дарик радио ще откриете на 4040.dariknews.bg.

Гергана Паси Проектът на Дарик "40 до 40" променя клишетата за успели хора
netinfo