Блокирани са под 10% от предприсъединителните фондове на България от ЕС
Блокирани са под 10% от предприсъединителните фондове на България от ЕС / Sofia Photo Agency
Заместник-министърът на финансите Димитър Ивановски, който е и националният ръководител, отговорен за финансовото управление на средствата от Европейския съюз, в студиото на "Седмицата".

Ще говорим за това какво става с европарите? Впрочем не само за европарите, защото днес "24 часа" пише, че иракските пари пък ще бъдат върнати следващата седмица. Но първо с темата от Брюксел. Защо Брюксел поиска спиране на парите по още две мерки по САПАРД, общо 183 милиона лева, които ще блокират 571 проекта. Каква е информацията, която вие имате, защото първите сигнали от българските власти са на неразбиране защо се спират тези пари.

Значи, бързам веднага да уточня, че парите по САПАРД се спират във връзка с приключила одитна мисия на ОЛАФ, която беше в агенция САПАРД в продължение на две седмици, и с приключила одитна мисия на одиторите от Главна дирекция "Селско стопанство" на Европейската комисия. И тук сега бързам веднага да поясня, че всъщност спирането на парите не е по повод на констатации на проекти, които са договорени през 2007 година или през 2008 година, а това са стари проекти. Общо взето, до голяма степен това напомня за спирането на парите, което стана през месец март след разследвания на ОЛАФ.

По ФАР и по ИСПА?

Не, не, по САПАРД.

А, пак по САПАРД.

По САПАРД. Значи, през месец март имаше спиране по мярка 2 и на пари по САПАРД, където фактически се установи, че е имало, така, доста софистицирани измами от типа в рамките на процедурата, която е в самата агенция САПАРД, всичко изглежда съвсем нормално и в момента, в който става съответната доставка на съответното оборудване, се оказва, че това са машини, които са рециклирани и които се представят като нови. И в крайна сметка твърдението на вещите лица, които от българска страна преди това от агенция САПАРД са извършвали съответно тези разследвания, е, че това нещо е изключително трудно за удостоверяване, дали съответната машина е рециклирана и на нея съответно са й поставени всичките атрибути за една нова машина, или това е абсолютно нова машина, така че...

Казвате, че случаят сега по новите две мерки е аналогичен.

Случаите сега са аналогични.

Пак за такъв вид опити за измама, така ли?

За такъв вид изключително, включително имаше един дебат, който в рамките на одитната мисия, която беше тук от 26 май до 30 юни, визираше фактически елемента на т.нар. предоставяния на оферти от на вид легитимни компании, включително от компании с добра репутация извън територията на България, но които в крайна сметка се оказват, че това са фалшиви оферти. Но факт е, че по тези оферти не са ставали доставките.

Е, как фалшиви?

Става въпрос, че оферти, които изглеждат с всичките необходими реквизити от съответната компания, но се оказва, че тази...

А, тази компания не знае, че е давала такива оферти.

Именно, именно, именно.

Ами, то това си е за прокуратура.

Така че това са, това са неща... Но държа да уточня, че повечето такива неща, защото все пак това са неща, които са на ниво, нали, операции в самата агенция САПАРД, тоест тези оферти, те при тях пристигат от потенциалните бенефициенти, които са спечелили съответните конкурси, та съответните оферти фактически не са, по които се изпълнява проектът, а са в рамките на трите оферти, за да може да бъде изпълнен един проект. Значи, имате две оферти или една оферта, която реално. . .

Тоест те дават три. Две фалшиви от големи компании и изведнъж една по-ниска и по-изгодна, която е от тази по-малка компания.

Именно, именно. Но все пак, все пак, понеже ви казвам, че, така, писмото по официален път специално нали в Министерството на финансите пристигна късно снощи, то дойде със съответно, така, кореспонденция с всичките необходими, така, реквизити от нашата мисия в Брюксел, ви казвам, че това са първите коментари, които ад хок сега мога да направя и, разбира се, в рамките на следващата седмица.

Става дума за пари за модернизация за предприятия от секторите мляко, месо, зеленчуци, яйца, тютюн и зърно...

Значи, това са...

... според години по едната програма, а по другата. . .

Това са... значи, мярка 1.1 е инвестиции в земеделски стопанства, а мярка 1.2 е подобряване на преработка и маркетинга на селскостопански и рибни продукти. И мярка 3 е развитие и диверсификация на икономическите дейности. Фактически това са трите мерки...

Тоест по три мерки са спрени парите.

...по които са наложени, нали, временно спиране. Значи...

Ама, чакайте малко, тук новините при нас са за две мерки - 183 по две мерки.

Значи, мярка 1 - инвестиции в земеделски стопанства. Мярка 2 - подобряване на преработката и маркетинга на селскостопански и рибни продукти, и мярка 3 - развитие и диверсификация на икономическите дейности.

На каква сума е по вашите сметки там?

Значи, това, което е, така да се каже, за временно спиране на финансовите потоци от Брюксел към София, защото тук много добре трябва да стане ясно за вашите слушатели по какъв начин Европейската комисия оперира с тези потоци, значи, след като се извършат съответните надлежни проверки от агенция САПАРД, исканията за плащане идват към дирекцията "Национален фонд" в Министерството на финансите, където става една изцяло, така да се каже, документална проверка на всичките реквизити и обстоятелства, дали са извършени съответните контроли. И ако ние като национален фонд се убедим, че всичко това е надлежно извършено, фактически се заверяват сметките на агенция САПАРД, която се разплаща със съответните бенифициенти. В рамките на тримесечието всичките тези плащания, които ние сме направили легитимно по всичките мерки, искаме от Брюксел да бъдат възстановени.

Така, и сега ние няма да искаме за колко след тези писма?

Фактически... ние фактически към настоящия момент на базата на това, което е коментирано вчера на пресконференцията, в рамките на тази сума, която вчера оповестиха г-жа Плугчиева и г-н Цветанов.

183 милиона лева по три мерки на САПАРД.

Значи, това е нещото, което ние трябва да направим като стъпка, като ви казвам, че в рамките на този срок - до 31 юли, който ЕК е дала като елемент на оперативно действие, значи, може да се окаже, че в този период самото структуриране на взаимодействието между бенефициентите на агенция САПАРД, съответно...

А, тези, които са дали проектите и са получили парите...

Да, респективно исканията към плащания към националния фонд, може да се окаже, че потенциално няма да се окаже, че има, нали, хипотетичен риск за това, че изпълнението на самите договори ще спре. Защото ви казвам, че това излиза от самия механизъм...

Тоест националният фонд ще плаща...

Не, не, не. Значи, не казвам, че националният фонд ще плаща. Казвам, че, понеже плащанията по САПАРД, все пак те не са на ежедневна база. Значи, ако това са операции...

Тоест до края на юли няма да идва за всичките 183 милиона лева времето да се плаща.

Това единствено агенцията...

А вие дотогава разчитате, че ще се оправите с...

Именно, това казвам, че агенция САПАРД, само тя може да каже, но понеже това не са финансови операции, за които, така, се надявам, че също ще поговорим малко повече с вас, в които финансовите потоци текат на ежедневна база, от тази гледна точка потенциалният риск за бенефициентите може да се окаже, така да се каже, нулев. Ако всички тези корективни мерки, които следва да се изпълнят до 31 юли, се изпълнят и в рамките на този период към бенефициентите по САПАРД няма да отправят съответните искания към плащания...зависи, това ви казвам...

Ако случайно се пада да отправя на 20 юли, вие казвате, че на 1 август, като паднат нещата, ще падне забраната, ще се получат парите.

Именно, именно.

Дайте да дадем картината обаче, нещо, което като че ли не е много ясно. Парите от ЕС идват по две линии. Едната е предприсъединителните фондове, втората вече група са оперативните програми, след като България се присъединява към ЕС. Всички проблеми са по първата линия, отпреди присъединяването, нали?

Значи, аз това, което смея да ви кажа, е, че всъщност ние по оперативните програми в момента извършваме така наречения камплойънс асесмънт, който ще приключи, тук до края на 31 юли фактически трябва да приключи този къмплойънс асесмънт, след което фактически самите оперативни програми вече ще могат през тях да се сертифицират разходи, т.е. към настоящия...

Там проблем вие... всичко е в сроковете, които сами сме си поставили, и проблем там няма или има?

Категорично казвам, че тече в момента камплойънс асесмънта, който трябва към 31 юли...

А как ще го преведете...

Значи, това е оценка на съответствието на оперативните програми, което се извършва от съвместни одитни екипи на Министерството на финансите и външна одиторска фирма, и съответно след това одиторите на Брюксел идват да потвърдят това, което са потвърдили нашите одитори.

Че може да се харчат вече пари по...

Да се сертифицират разходите. Оперативните...

... парите от, след присъединяването на България към ЕС.

От оперативните програми.

Проблемите са отпреди присъединяването, за колко пари и каква част са тези пари от общите средства, които България получава по предприсъединителни програми?

Значи, вижте, г-н Вълчев, аз...

Никой не можа да ми отговори в това студио колко пари всъщност са спрени за България.

Това, което е много важно да разберат вашите слушатели и вие също, е, че такъв род проблеми, каквито България среща с предприсъединителните фондове, на практика са срещали всички страни, които се присъединиха към ЕС на 1 май 2004 година. Даже при някои от тях, понеже програма ФАР е програма, която се администрира от Главна дирекция "Разширяване" и всъщност там правилата в една или друга степен малко се движат, така, и в движение се променят, тъй като изискванията към всичките предприсъединителни страни, както и изискванията към България и Румъния изключително много се завишиха спрямо изискванията към останалите десет, присъединили се на 1 май 2004, така и сега изискванията пък към Турция и Хърватия са неимоверно по-високи, отколкото към България. И всъщност сега това, което се опитва Главна дирекция "Разширяване" да приложи към България по програма ФАР, е тези завишени стандарти, които тя сега внедрява в Турция и Хърватия по усвояване на така наречения универсален предприсъединителен инструмент ИПА, да ги наложи и за българските изпълнителни агенции по програма ФАР, независимо че в рамките на акредитацията, която беше дадена на 29 юни 2007 година, фактически част от тези завишени системи за контрол и стандарти за добро корпоративно управление не бяха включени. Но това е нещо, което аз не казвам, че ние не следва да го изпълним, напротив, ние работим в изключително добра координация и комуникация с нашите европейски партньори от Главна дирекция "Разширяване". Но точно затова ви казвам, че не искам сега тук да цитирам страни, защото в крайна сметка това е малко, така, по-деликатен въпрос, но има страни членки от десетте, които са се присъединили и които в един момент самостоятелно се отказват от изпълнението на програма ФАР, след като стават страна членка...

Защо да не ги цитирате?

Не, не, не. В смисъл все пак това е нещо, което нарушава известна етичност, дипломатичност и т.н. Но вие като добри журналисти това нещо може да го проверите, просто защото от едната страна имате парите по структурните фондове, които в рамките на самата процедура...

Тоест фондовете след присъединяването.

Да. В самата процедура има много по-ясни правила и там нещата седят в много по-ясен контекст. А, от друга страна, фактически имате и възможността там, където е случая, нали, на изградени нови структури, защото по отношение на програма ФАР, да речем, в България само две от изпънителните агенции, които работят по програма ФАР, ще работят и като управляващ орган по оперативните програми. Което между другото създава...

По оперативните програми. Кои?

Значи това е в Министерството на икономиката и в Министерството на труда и социалната политика. И фактически това създава между другото и такъв доста сериозен проблем, административен, за самите агенции, защото те едновременно трябва да изпълняват едни и същи, така да се каже, с един и същ административен капацитет решения в две различни...

Добре, аз ви разбирам като... че давате една смела идея. Че всъщност и България може да постъпи, както са постъпили и други държави, които не искате да цитирате. И вместо да се бори при много сложните критерии по предприсъединителните програми, да инвестира всичко в програмите от след присъединяването. Защото в противен случай може да се стигне, докато гоним дивото по ФАР, ИСПА, САПАРД, да бъдат изпуснати големите фондове след присъединяването, защото просто нямаме хора и време да се занимаваме с тях.

Е, вижте, това е в крайна сметка едно, така, доста фундаментално решение, което аз не бих могъл, така да се каже, да коментирам дори и от гледна точка на моята персонална позиция по простата причина, че в момента ние сме ангажирали целия необходим ресурс. И всъщност това, което сме направили, са всичките мерки по изпълнение на писмото на Майкъл Лий, доказва, че, от една страна, двете изпълнителни агенции в програма ФАР, и в Министерството на икономиката, и в Министерството на труда, нали, и на базата на одитния доклад, който направиха одиторите от ЕС, така, изпълняват своите задачи адекватно. Разбира се, ние имахме две проблемни изпълнителни агенции в Министерството на регионалното развитие и в Министерството на финансите, т.нар. Си Еф Си Ю, където фактически заради някои проблеми в мениджмънта настъпиха фактически проблеми.

За кои агенции говорите?

Си Еф Си Ю, Централното звено за финансиране и договаряне в Министерство на финансите и Изпълнителната агенция по програма ФАР в Министерството на регионалното развитие и благоустройството с акцент там основно по проектите, които са в пътния фонд. И всъщност аз и затова спрях финансирането на проектите по пътния фонд след доклада на Кей Пи Ем Джи, защото се установи от доклада на Кей Пи Ем Джи, че там има отказ от мнение на одиторите на базата на фактически заключението, че има непълно изпълнение на всичките правила, процедури и съответни наръчници, които трябва да се прилагат по програма ФАР при изпълнението на проектите.

Всъщност не стана много ясно защо ги спряхте и дори си заслужихте, аз чух и коментари, така, неформални, че нищо не е налагало България сама да си създава този проблем със спрени проекти.

Значи, аз категорично заставам зад позицията си, че спрях парите, още повече че сега съвместно от позициите на национален ръководител съм поискал да бъдат направени допълнителни одити в пътния фонд на 13-те проекта, изпълнявани по програма ФАР и по програма ИСПА. А също така съм поискал, понеже финансирането в пътния фонд в много по-големи обеми минава през националното финансиране, защото европейските партньори поставят и този въпрос, да се направи и одит на изпълнението за 2007 г., включително и конфликти на интереси в пътния фонд, така че наистина ние да можем да отговорим ясно доколко проблемите са свързани с конкретни проекти, изпълнение и конфликти на интереси, за да можем да дадем ние нашия конкретен отговор към нашите партньори.

Вие спряхте 88 милиона евро.

Точно така.

А колко е спрял Брюксел с ей такива писма? Теглил ли сте калема накрая колко пари по предприсъединителни програми са спрени?

Значи, аз с моите спрени пари, 88 милиона евро, които спрях в пътния фонд, са по-малко от тези пари, които Брюксел спря по програма ФАР с писмото на Майкъл Лий от 28 февруари. Тоест Майкъл Лий спря по-малко пари.

Той спря по-малко. Вие спирате повече.

Повече, точно така.

Така, няма да кажете колко е спрял той.

Значи, някъде неговата сума беше под 50.

По ФАР.

По ФАР.

По ИСПА колко е спряно?

Значи, по ИСПА нямаме спряно.

Няма спряно, така. А по САПАРД сборът е?

Значи по САПАРД фактически след...

Вчера 183, а преди?

След вчерашната временна мярка и предишната, значи, грубо може би отиват малко над 120 милиона евро.

Нали 183 са вчера?

Лева, лева.

Лева. А-ха, вие говорите за 120 милиона евро плюс 50, стават 170. И ние сами си спираме още почти 90...

Деветдесет.

Значи, сборът, за който говорим, е между 250 и 260 милиона евро от предприсъединителните фондове в момента са блокирани. От колко общо фондове? Може ли да се каже за какви суми говорим? Какъв процент е блокиран?

Договорените пари по ФАР са близо 1 милиард евро, по САПАРД - 600 милиона евро, и по ИСПА - 1 милиард и половина евро.

Тоест от 3 милиарда грубо са блокирани под...

Под 10 процента.

Под 10 процента.

Под 10 процента, да.

А останалите се усвояват нормално. И като правите сравнение с други държави?

Значи, по отношение на усвояемостта в САПАРД и във ФАР според мене нещата са долу-горе в същите измерения. В ИСПА усвояемостта е сравнително по-ниска, в ИСПА, в програма ИСПА.

Но като блокирани пари, защото казахте, че и на тия другите, дето се присъединиха 2004 г., също са им блокирани пари. Като блокирани пари и тях ли блокират...

Да, значи, като блокирани пари съответствието е аналогично.

Тоест България не е никакво изключение за ЕС според вас?

Категорично.

А каква усвояемост очаквате на следприсъединителните пари? Вече по оперативните програми.

Това е нещо, което все пак ние в предварителния разговор... това, което коментирам, все пак това е в патримониума на националния координатор. Така че молбата ми е все пак да имаме...

Понеже вие не сте...

Да, аз не съм, да.

Тоест с вас говорим само за предприсъединителните пари. И какво предлагате да се промени в системата за контрол? На вас ви бяха дадени допълнителни правомощия, които аз, поне доколкото се ориентирам в тях, с една промяна на едно постановление от 2005 година, вече вие не само назначавате, но вие и предлагате, изцяло от вас ще зависят съответните програмни и секторни ръководители при управлението на съответните пари. Досега са участвали и министрите.

Категорично. Значи, това е точно принципа на спазване на абсолютната йерархизация и степени на отговорност. Значи, аз трябва да имам възможността тези програмни ръководители по програма ФАР, да имам в момента, в който видя, че техният мениджмънт е неадекватен, да имам не само възможността да поискам техните оставки, но и директно да ги отстраня от поста.

Е, отстранихте ли някого, поне секторен ръководител?

Значи, по програма ФАР ви казвам, че точно това стана във връзка с двете оставки, които бях поискал на двете изпълнителни агенции с писмото си от 31 март, на мениджмънта на...

Ама това беше, преди да се промени законът. Там искахте.

И там аз бях...

А сега вече, откакто имате пълната власт...

Не, аз пак ви казвам, че аз на базата на това, че поисках и не можах да назнача, затова беше настояването на Европейската комисия да имам тази власт. Защото...

А като ви я дадоха тази власт, направили ли сте вече нещо? Това стана преди 2 или 3 седмици, промяната в постановлението.

Значи, новите двама мениджъри в Министерството на финансите - Кирил Ананиев, вашият адаш, който е новият програмен ръководител, и в Министерството на регионалното развитие Савин Ковачев, са хора, които аз имам пълно доверие и те фактически бяха назначени и в участие с, така да се каже...

Но не сте стигнал още да сменяте секторни ръководители.

Към настоящия момент нямам никакви основания.

Добре. Накрая да поговорим за парите, които идват, защото с вас говорихме за пари, които...

Аз това ви бях помолил, да поговорим и за позитивните новини, за парите, които идват.

Вие сега малко като при румънците - 50 процента... Но може да се каже, че всъщност 300 милиона евро ги отписахме временно, обаче 360 милиона долара пък идват, така че ще сме по румънския почин 50 на 50. На 1 юли според "24 часа" ще бъдат преведени, ще бъде заверена българската сметка с тези пари от иракския дълг, който впрочем е 1 милиард и 200 милиона. Защо 360?

Значи, тази сделка, г-н Вълчев, смятам, че по този показател България постигна може би най-добрата сделка от всички бивши страни, членки на СИВ, защото всички бивши страни, членки на СИВ, имаха аналогични вземания от Ирак. Но моят екип в Министерството на финансите, с който успяхме да реализираме тази сделка след близо 18-месечни преговори, договорихме една сделка, първо, като кешово разплащане еднократно, и второ, като съотношение получена сума към задължение на един много добър процент. Защото всички останали страни, които договаряха, договаряха...

Двадесет процента.

... т.нар. сделка, еквивалентна на Парижкия клуб, с 80-процентна редукция. Двайсет процента, това, което остава, разсрочено за 23 години емитирани облигации.

А ние получаваме 30 процента кеш веднага.

След 9 месеца. Значи, аз сделката я сключих октомври месец миналата година във Вашингтон, а след 9 месеца парите идват в бюджета на Република България. Ще бъде заверена...

С кой я сключихте, с иракците?

Директно с правителството, с иракското правителство.

Защо във Вашингтон го сключвате, а не в Багдад или в София?

Договорът го сключихме, г-н Вълчев, по време на годишната среща на МВФ и банката, защото преговорите, които водихме в рамките на тези 18 месеца, от гледна точка на обстановката в Ирак се провеждаха предимно в София и в страни извън София - в Европа, включително и в Щатите, когато сме имали съвместни, участие в съвместни международни форуми. Защото, аз ви казвам, 18 месеца, това е свързано с изключително интензивни преговори, въпреки че от наша страна, както ви казах, бяхме само 5 човека, без никакви консултанти, без никакви адвокати, без никакви инвестиционни банкери. Докато. . .

Ама това не е голяма хвалба за България, че сте били там без консултанти.

Не, става въпрос, че тази сделка, която я постигнахме, тази сделка, която я постигнахме...

Само с вашето лично...

И с четириимата експерти г-н Стефанов, г-н Иванов, г-н Александров и г-жа Стоянова, на които лично им благодаря за изключителното усърдие и за голямата конфиденциалност, която пазиха в този период. Защото сами знаете, че в такива финансови операции освен всичко друго, е важна и конфиденциалността.

Какво ще правим 360-те милиона долара?

Значи, аз, както се казва, в тази операция отговарям само за приходната част. За разходната част може би г-н Кирчо Ананиев, вашият адаш, ще помисли.

Добре. Димитър Ивановски, национален ръководител, отговорен за финансовото управление на средства от ЕС, главен преговарящ за иракския дълг, заместник-министър на финансите, в студиото на "Седмицата" с две новини. Под 10 процента са спрените пари по предприсъединителните програми на България от ЕС, което е съпоставимо с другите държави, които се присъединиха към съюза след 2004 година. На 1 юли 360 милиона долара от иракския дълг идват в България. Това представлява 30 процента от дълга и за разлика от останалите държави, кредиторки на Ирак, България ще получи не 20, а 30 процента, не разсрочено за 23 години, а веднага, и не под формата на облигации, а кеш.