Депутатите от парламентарната комисия по външна политика приеха проекторешението на „Продължаваме Промяната“, внесено днес, в което е записано, че се дава мандат на правителството да обсъди и приложи пакет от мерки, свързани с войната в Украйна, една от които е оказване на помощ на Украйна - хуманитарна, финансова и техническа за защитни цели според нуждите на Украйна и съобразно възможностите на България.

Предложението беше прието с 11 гласа „за“, против – пет, без въздържали се.

Предлага се още прилагане на цялостен пакет от мерки за преодоляване на последиците от наложените санкции в икономически, финансов и социален пакет, както и по отношение на енергийната и продоволствената сигурност на България. Предлага се също мерките да бъдат в подкрепа за украинските граждани, бягащи от войната- законодателни и организационни, с цел подобряване на капацитета за приемане и възможностите за интегриране до създаването на условия за тяхното трайно завръщане в Украйна.

Генчовска: Премиерът Петков и Кулеба са обсъждали военната помощ за Украйна


В комисията бяха разгледани три проекторешения. Предложенията на ГЕРБ и „Демократична България“, които предлагат предоставяне на военно-техническа помощ за Украйна, бяха отхвърлени.

В заседанието на комисията за разглеждането на точката участваха министърът на отбраната Драгомир Заков и заместник външният министър Ирена Димитрова.

Отстоявайки собствената си свобода, Украйна защитава не само себе си, но и нас, каза Екатерина Захариева от ГЕРБ. Не мисля, че по време на война държава членка на Европейския съюз и НАТО може да стои като наблюдател и да казва „ние помагаме много, защото приемаме украински бежанци и защото предоставяме някаква хуманитарна помощ“, посочи Захариева. Всички държави, дори не само съюзници в НАТО, които имат руско въоръжение, с което украинските военни могат да работят, го предоставиха вече.

Единствената държава, която не е направила това, е България, обоснова предложението на ГЕРБ Захариева. Тя посочи, че не са верни аргументите, че има юридически противоречия с други закони на евентуално решение за военно-техническа помощ. Решението е политическо и развързва ръцете на Министерски съвет да действа, каза Захариева.

Бихме могли в момента да погледнем на войната в Украйна и като на възможност - първо да помогнем на украинците да се бранят, тъй като те могат да боравят със старо съветско оръжие, и в същия момент да се отървем от него и да започнем преговори с нашите съюзници, за да модернизираме нашия отбранителен капацитет, каза Даниел Митов от ГЕРБ. За мен е важно българската държава да покаже, че не ни е "счупен" моралният компас, че можем да различаваме добро от лошо, правилно от неправилно, каза още Митов.

Атанас Славов от „Демократична България“ посочи, че българският национален интерес, дефиниран през членството на страната в Европейския съюз (ЕС) и НАТО, изисква ние да проявим солидарност и ясно да защитим ценностите, около които сме се обединили. Предлагаме Народното събрание на предложи на Министерския съвет да окажем военно-техническа помощ на Украйна според нейните потребности и възможностите на страната ни, като финансирането да се извърши, както за сметка на държавния бюджет, така и от специалните фондове на НАТО и ЕС, които в момента се използват, каза Славов.

Кулеба: Тези, които не помагат на Украйна, помагат на руската агресия и убиването на съгражданите ни

Председателят на парламентарната група на „Демократична България“ Христо Иванов каза, че криенето зад общественото мнение, при положение че то се формира на база страх, не е отговорно политическо поведение. Страхът е изключително лош съветник, добави Иванов. Не е моралният аргумент на първо място тук, имаме конкретен политически интерес от това Русия да загуби тази война, каза Христо Иванов. Защото, ако Русия успее да се наложи, това означава, че нейната битка за нова международна архитектура ще се е оказала успешна и тя ще иска бъде в състояние да я продължи, посочи Иванов.

България е направила своя геополитически и исторически избор да бъде част от ЕС и НАТО, каза Атанас Михнев от „Продължаваме Промяната“ при представянето на тяхното проекторешение. Няма съмнение, че "Продължаваме Промяната" стои от тази страна на барикадата. Няма съмнение, че ние подкрепяме украинския народ по всички възможни начини и се опитваме да разширим мандата на тази подкрепа с предложеното решение, каза Михнев. Той добави, че това проекторешение е резултат от разговори и преговори в коалиционния формат.

Русия вече загуби войната, най-малкото в морално отношение, каза министърът на отбраната Драгомир Заков. Той посочи, че Министерството на отбраната (МО) е изпратило мотивирано становище по двете проекторешения до председателя на външната комисия. В него е отбелязано, че Народното събрание е мястото, където трябва да бъде обсъден този въпрос. Считаме, че трябва да се вземат под внимание няколко ключови елемента - да се придържаме към изразени оценки от нашите съюзници и партньори  - от НАТО и ЕС, и решението на Народното събрание трябва да включва категорично осъждане на агресията на Русия, каза Заков. Решението на Народното събрание трябва много конкретно да определя границите, в които изпълнителната власт трябва да реализира това решение, заяви министърът. Той каза, че в последния месец в МО са били направени сериозни анализи как може собственост на въоръжените сили – в случая държавна собственост, да бъде предоставена на друга държава. В закона за държавната собственост няма противоречие, тъй като няма разпоредба, посочи министър Заков. Според закона Министерският съвет може да предоставя държавна собственост единствено на територията на България на юридически лица или на Българския Червен кръст. При липса на законова разпоредба, такава трябва да бъде създадена или с промяна на законодателство, или с акт на парламента, посочи Заков. Нямаше единно мнение, според анализа на МО, дали решение общо на Народното събрание (НС), което казва на правителството да предостави помощ, ще бъде достатъчно, за да преодолее тази законова пречка, или ще е необходимо последващо решение по конкретен казус да минава през НС, както е било в миналото, отбеляза още министър Заков. 

По отношение на възможностите на въоръжените сили, това от което Украйна най-много има нужда в момента, от същото нещо много имат нужда и въоръжените сили на България, каза Драгомир Заков. Той посочи, че се е наложило да подпише заповед за освобождаване на военновременен запас, за да може българските въоръжени сили да осъществяват тренировки с необходимите боеприпаси в рамките на подготовката, която трябва да водят в настоящата ситуация. Министърът добави, че казва това, за да се знае какви са възможностите по отношение на това какво е най-належащо за Украйна. Има и малки наличности, които биха могли да бъдат изпратени към Украйна, но всичко трябва да мине през много ясна процедура, за да не изпаднем в ситуация на нарушение на законодателството, каза министър Заков. Въоръжените сили имат готовност в момента, в който бъде взето решение с конкретни параметри, те да изпълнят това решение, такъв е и мандатът на въоръжените сили. Като министър няма да как да изляза от своя мандат, каза Драгомир Заков.

България изпусна възможността не да бъде медиатор, но изпусна възможността да вземе това решение, което обсъждаме в момента, в първите две седмици от кризата, каза министър Заков. Това беше времето, когато това решение трябваше да се вземе, посочи той. Етапът на кризата в момента е такъв, че може да се окаже, че България няма с какво да помогне, каза още министър Заков. Той добави, че вече са много специфични исканията от страна на Украйна и е напълно възможно да се окаже, че по този списък България няма нищо. Заков обясни, че казва това не с идеята, че като се вземе решение, то ще е напразно, но го отбелязва като факт, който трябва да се има предвид. 

Много се спекулира с цифрата 84% (според данни от изследване толкова хора не одобряват страната ни да изпраща оръжие за Украйна), от друга страна пък 63 процента от българските граждани виждат мястото на България в НАТО и ЕС, едва 12 процента го виждат близо до Русия в настоящата ситуация, отбеляза Заков. Цари абсолютно объркване, включително сред хора, които са със сериозно образование и доста начетени, очевидно пропагандата си върши добре работата, посочи Драгомир Заков.

Ние по принцип сме против НС да се занимава с този въпрос, защото правителството има достатъчно възможности и законодателна база да взима своите решения и при необходимост да поиска от парламента конкретни неща, ако смята, че са необходими, каза Кристиан Вигенин, заместник-председател на парламента, от "БСП за България". Не разбирам защо е тази „фиксация“ на ГЕРБ и "Демократична България" само и единствено да се занимаваме с военната помощ за Украйна, каквото може би да се окаже, че даже и да решим, няма да можем да предоставим. Проблемът е много по-широк, каза Вигенин. Аз съм от хората, които са категорично привърженици на членството в ЕС и в НАТО, обаче съм против това ние да предоставяме смъртоносни оръжия на Украйна, каза Кристиан Вигенин. Не бива да се противопоставят тезите, че ако не предоставим такива оръжия, сами се вадим от ЕС и НАТО, това не е сериозно, отбиеляза Вигенин.

Не е в нашия национален интерес да се намесваме в конфликта и изпращайки оръжие да правим така, че той да може да продължи възможно най-дълго. В наш интерес е конфликтът да спре още сега, каза каза Ангел Георгиев от „Възраждане“. Няма как да изпратим в момента военна помощ и утре, ако нещо стане, България не може да се защитава, посочи той. Българската армия е с крайно ограничен потенциал в момента вследствие на десетилетия престъпна политика, какво ще се случи, когато нейните отбранителни способности са още по-драстично занижени, попита Георгиев. 
 
БТА