Министърът на транспорта Гроздан Караджов даде повече информация какви спешни мерки ще се вземат след влаковата катастрофа от преди дни, която взе две жертви, а 6 души бяха ранени. Двамата диспечери и ръководител движение са временно са отстранени, тъй като има грубо нарушение на всички правила.
По-рано той организира съвещание с ръководителите на дружествата от състава на железницата, Изпълнителната агенция (ИА) „Железопътна администрация“, Борда за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
"Задачата , която поставям на дружествата, е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт", каза той.
Заради влаковата катастрофа: Оставки нависоко в „БДЖ-Товарни превози“ и НКЖИ
"Обявяваме нулева търпимост към всякакви, макар и на пръв поглед незначителни нарушения в дисциплината в нарушаване на правилата и нормите на железопътния транспорт", каза още Караджов. "Нито един служител няма да бъде повече толериран, нито един от ръководителите няма да бъде толериран, ако такива нарушения доведат до произшествия или до катастрофа", каза той.
Караджов обясни, че не просто катастрофата е причината за срещата, а "капката, която прелива чашата". "Тази тенденция на зачестяване на едни и същи на повтарящи се нарушения на процедурите", каза още Караджов. По думите му, според докладите, има зачестили излизания на червен светофар от страна на машинисти, съгласувано устно с дежурния диспечер или когато не е съгласувано стават нерегламентирани. Такива нерегламентирани излизания, макар някога да са минавали между капките, водят до чести катастрофи, каза още той.
Детайли за трагичния инцидент: Как се стигна до челната влакова катастрофа край Локорско (ВИДЕО)
Министърът изтъкна като голям проблем в сигурността на движението така наречените "развързани гари" или гари, които не са прикачени към системата за сигурност на движение по основните трактове, там се отваря възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се влезе в трасето на движение, без да се отбележи в системата за сигурност.
Като пример той даде и разрешение за маневри, когато коловозът се окаже зает, посрещат се един пътнически влак с един маневрен. По думите му такива неща са "недопустими".
"Трябва да мислим за система за вторичен контрол, там където е възможна човешка грешка, да има система за технически контрол, която да натиска бутона стоп, независимо дали волно или неволно е допускал тази грешка", обясни той.
По думите му за да се случи това нещо на компаниите е даден срок до края на седмицата да анализират слабостите в системата и да изпратят доклад с конкретни мерки, така че да не се допускат повече катастрофи.
По отношение на влаковата катастрофа с жертви Караджов посочи, че са нарушени грубо редица правила. Направено е излизане от нерегламентиран коловоз. Допуснати са сериозни пропуски в системата за сигурност. "Не може сигурността за движение по железния път да е оставена на паметта на някой, който може да е ангажиран с нещо критично в този момент и да забрави да каже на машинистите да спрат. Без комбинацията от грешки, Локорско е нямало как да се случи", допълни той.
По думите му всеки, който допусне такива грешки, ще бъде освобождаван. "Всички компромиси, които са правили помежду си, трябва да знаят, че това води до загуба на най-висшето благо - човешкия живот. Най-малкото е това, че ще бъдат уволнени", каза Караджов.
Пред медиите представителят на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) представи реалната ситуация в деня на трагичното събитие и тежката катастрофа с жертви и ранени, като хронологично проследи събитията и посочи, че трима служители са временно отстранени.
„В 15:50 ч. товарен влак тръгва от гара „Световрачене“ с редовен, изходен сигнал, осигурено трасе. Товарният влак на частния превозвач, начело е електровоз, втората машина е дизелов локомотив 07 серия. В 15:56 ч. постъпва информация от влаков диспечер до енергодиспечер за това, че между гарите са пуснати два влака, един срещу друг, с искане за изключване на напрежението в този участък – между гарите „Световрачене“ и „Кремиковци“. Спецификата на този участък е, че се захранва от две подстанции. Енергодиспечерът предприема веднага действия. В 15:57 ч. е заповедта за изключване на захранващото напрежение от страна на „Кремиковци“. В 15:58 ч. има диспечерска заповед и от страна на „Световрачене“. За съжаление в 15:59 ч. настъпва ударът“, обясниха от НКЖИ.
Двамата диспечери и ръководител движение не участват към този момент в управлението на движение на влаковете, допълниха оттам и потвърдиха, че те временно са отстранени, тъй като има грубо нарушение на всички правила.
„Надявам се всичко това да е прецедент, защото е недопустимо. Уста заповед в железницата не съществува“, каза още представителят на Национална компания "Железопътна инфраструктура".
От "БДЖ-Товарни превози", които казаха, че имат двама загинали техни служители, ранените са настанени в болница.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня