/ / iStock/Getty Images
Министерски съвет излезе с официална позиция във връзка с изграждането на Трансевропейски Коридор 8.

Правителството на България следи с нарастваща тревожност изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония, насочени към нарушаване на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност вкл. чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор към друг транспортен проект, пишат от МС.

Мицкоски: Няма да има Коридор 8, ж.п. линията към България завършва в задънена улица

МС припомня, че Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала своя ангажимент за инфраструктурно свързване на двете държави, вкл. оридор – например в Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г., С

Трансевропейски Коридор не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на оридор отслабва колективната сигурност на Алианса.

Република България нееднократно е поставяла въпроса за изграждането на оридорна най-високо равнище и успешно е лобирала за осигуряването на европейски средства за неговото строителство, вкл. за Република Северна Македония. Благодарение на българските усилия, Коридор е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор „Западни Балкани - Източно Средиземноморие“ като приоритет за ЕС. В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка - Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията „Глобален портал“ и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити. Модернизацията и завършването на железопътния компонент на оридор на българска територия е част от националната програма „Транспортна свързаност 2021 – 2027“.

Призоваваме правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски Коридор на нейна територия.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня