Ново начало в родното образование планират да сложат от Института за прогресивно образование, като след повече от година - от 2016-та, отвори врати първото училище, което ще стъпи на иновативния метод за преподаване на математика JUMP Math. Методът спечели първо място в тазгодишната класация „Новатори в образованието".
В ефира на Дарик Явор Джонев, председател на Института и създател на една от софтуерните компании у нас, съобщи, че тази година над 2000 деца от предучилищна възраст до 4 клас са обучавани по тази система. От септември се очаква двойно повече деца да бъдат включени в този метод с около 300 учители, обучени да преподават JUMP Math.
Явор Джонев даде за пример карловското основно училище „Райно Попович", където вече три години деца от ромски произход показват отлични познания по математика след обучението по този метод: „Трябва да се признае, че това са обгрижени деца. 100% са отличници по математика в трети клас. Догодина ще видим как ще се представят на външното оценяване, но аз нямам никакви съмнения. По принцип нашите класове на външно оценяване имат среден успех над 5".
По думите на Джонев това е ключът към бъдещето - качествено образование и то за всяко дете:
„Развитието специално на проекта JUMP Math от предучилищна възраст до 4 клас имаме към 120 учители, които тази година завършиха вече с над 2000 деца. Резултатите са изключителни. Преди всичко това е вътрешната мотивация за учене. Ние не насилваме децата си да учат математика, нито им даваме някакви награди или подкупи. Няма магия - има наука за учене, която комбинира постиженията от съвременната когнитивна наука - науката за мозъка. Самите учители, когато те започват да работят с JUMP Math, те трябва да преодолеят целия си натрупан опит - това е много трудно".
Явор Джонев подчерта, че българският учител е напълно способен да бъде отличен учител по световни стандарти, стига да му бъдат създадени условията да бъде подкрепен и да види резултатите с децата си:
„Очакваме към 300 учители да започнат от септември специално по JUMP Math, но паралелно с това в мрежата от организации около Института за прогресивно образование решихме, че е време да действаме и да създадем модела на новото публично училище в България. Надяваме се от септември 2016 година първите четири класа да отворят врати".
Очаква се четири паралелки да поставят модела на новото пилотно публично училище в България. Явор Джонев съобщи още, че се подготвя мащабно изследване на математическата компетентност и мотивацията на учениците да учат. Институтът за прогресивно образование, заедно с Министерството на образованието, Софийския университет, НБУ и БАН започват работа по това мащабно проучване, което ще се проведе следващата година и след това всяка година ще бъде правено не само в класовете до 4-ти, но и до края на гимназията.