Родителите ще могат да обучават сами децата си в предучилищна възраст вкъщи - това предвижда представеният от Министерство на образованието държавен образователен стандарт за предучилищно образование. По думите на заместник-министърът на образованието Диян Стаматов, ако родителите изберат детето им да е на самостоятелна форма на обучение, то те ще трябва да представят пред специална комисия средата на живот на детето си, както и да убедят оценяващите, че детето ще покрие заложените резултати в началото на първи клас. Друга новост, която образователният стандарт определя, е почасовото посещаване на детска градина, като Стаматов уточни, че децата, избрали тази форма, ще посещават детското заведение от три до пет часа дневно.
Диян Стаматов очерта какво ново залага Образователният стандарт за предучилищното образование:
"Първият нов момент е свързан с т.нар. игра. В настоящия момент играта беше отделена като фрагмент. Новото в стандарта е, че играта е основно средство за постигане на всяка една цел. Децата ще играят, докато учат по математика, докато учат по български език. Вторият момент са направленията. Те са синоним на предметите в средното училище. Тук новото е свързано с организацията - целодневна, полудневна, почасова и самостоятелна", обясни Стаматов.
Експертът на министерството Ваня Трайкова посочи, че специална комисия ще се занимава с разглеждане на молбите на родители, които искат децата им да учат в самостоятелна форма в предучилищните.
Трайкова обясни още какви какво ще представляват почасовата и самостоятелната организации.
"Почасовата организация позволява детето да присъства в детската градина от три до пет часа през деня, като това ще се осъществява по начин, предложен от самата детска градина и график, който самият родител може да предложи. Преди да се включи детето в самостоятелна организация, то трябва да бъде одобрено от една комисия, която се сформира към регионалното управление. Тази комисия ще има задачата да определи дали родителят може да гарантира тази самостоятелна организация на детето. Изискванията са свързани със средата, която ще осигурят на детето, както и начинът, по който ще постигне резултатът. Както за всички останали деца в детската градина, така и за децата в самостоятелна организация, в края на годината учителят може да проследи постиженията на детето. Начинът, по който ще го направи учителят, е в съответствие с програмната система, която ще си разработи всяка детска градина", каза Трайкова.
Около 86% от децата на възраст 5-6 години са обхванати от предучилищно образование, посочиха още от МОН.