Министерството на труда и социалната политика публикува за обществено обсъждане законопроект за промени в Кодекса за социално осигуряване, които ясно и всеобхватно регламентират фазата на изплащане на пенсии от допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Това съобщиха от пресцентъра на ресорното ведомство.
Със законопроекта се предвиждат три вида пенсионни продукта, които ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове, в които за втора пенсия се осигуряват работещите, родени след 31 декември 1959 г. Това са пожизнена пенсия за старост, разсрочено плащане на средствата по индивидуалната партида на всеки осигурен и еднократно изплащане на средствата по индивидуалната партида. Първите осигурени във втория пенсионен стълб ще придобият право на допълнителна пожизнена пенсия за старост през 2021 г. - за жените, и през 2024 г. - за мъжете.
Планира се пожизнена пенсия за старост да се плаща, когато размерът на пенсионните спестявания на осигурения във втория стълб позволяват отпускане на пожизнена пенсия за старост в размер, който не е по-малък от 15 на сто от размера на минималната пенсия за стаж и възраст. Осигурените ще имат право на допълнителна пожизнена пенсия за старост при навършване на възраст за придобиване на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Кандидат-пенсионерите ще могат да се възползват от това право и една година преди да навършат регламентираните в Кодекса за социално осигуряване години, но само при условие, че средствата по индивидуалната им партида позволяват да им се отпусне допълнителна пожизнена пенсия в не по-малък размер от минималната пенсия за стаж и възраст.
МТСП напомня за възможностите за консултация на безплатния телефон
Гарантираният размер на допълнителната пожизнена пенсия за старост не може да бъде по-малък от този, изчислен на базата на сумата на брутния размер на преведените от Националната агенция за приходите и от Националния осигурителен институт осигурителни вноски за съответното осигурено лице.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост може да бъде с гарантиран период на изплащане. Може да включва и разсрочено изплащане на част от средствата до навършване на избрана от пенсионера възраст. В тези случаи срокът и размерът на разсроченото плащане, както и размерът на пожизнената пенсия, се избират от осигуреното лице.
Разсрочено плащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения в универсален пенсионен фонд ще е възможно, когато тяхната стойност не е достатъчна за отпускане на пожизнена пенсия, но надвишава три пъти минималната пенсия за стаж и възраст. В този случай месечното плащане не може да бъде по-малко от 15 на сто и по-голямо от минималната пенсия за стаж и възраст. Гарантираният размер на разсроченото плащане е равен на този, изчислен на базата на сумата на брутния размер на преведените осигурителни вноски за съответното осигурено лице.
В ограничени случаи, в които пенсионните спестявания не са достатъчни, за да се осигури разсрочено плащане, се предвижда еднократно изплащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения. Това се предвижда, когато средствата по индивидуалната партида на осигурения са по-малки от трикратния размер на минималната пенсия за стаж и възраст. При смърт на пенсионера, наследниците му имат право на дължимите средства, ако избраният продукт е пожизнена пенсия с гарантиран период на изплащане. Ще се наследяват и средствата в случай че пенсията се плаща под формата на разсрочено плащане.
Със законопроекта се предлага в момента на пенсиониране на осигурено лице индивидуалната му партида в универсален пенсионен фонд да се закрива. Натрупаните средства в индивидуалната му партида ще се прехвърлят в специално обособен общ фонд за изплащане на пожизнени пенсии. Това позволява да бъдат гарантирани както пожизненият характер, така и размерът на пенсионното плащане на всеки пенсионер, независимо от случаите на дългосрочно получавани пенсии или на неблагоприятни инвестиционни резултати.
Добри ли ще са пенсиите от допълнителните осигурителни фондове (ВИДЕО)
Извършени са промени и в разпоредбите, уреждащи резерва на пенсионноосигурителните дружества. С тях се предвижда, че за покриване на недостига във фонда за изплащане на пожизнени пенсии, пенсионноосигурителното дружество създава резерв за гарантиране изплащането на пожизнените пенсии.
Основна цел на промените в Кодекса за социално осигуряване е да се създаде пълно и непротиворечиво регулиране на фазата на изплащане от втория пенсионен стълб, което би улеснило информирания избор на лицата, подлежащи на допълнително задължително пенсионно осигуряване. Във връзка с това се предлага промяна на срока, в който лицата могат да упражнят правото на избор на осигуряване. Предвижда се хората, които навършват възрастта за пенсиониране от 2022 г. до 2025 г., включително, да могат да упражнят правото на избор на осигуряване до една година преди тази възраст. Този период се увеличава плавно до 2038 г., когато осигуряването ще може да се променя не по-късно от пет години преди навършването на възрастта за пенсиониране.
По този начин за първите групи осигурени лица се гарантира по-продължителен период за запознаване със законовите промени. Създава се и възможност те да направят по-точна преценка относно размера на бъдещите си пенсии в зависимост от натрупаните средства по индивидуалните им партиди в период, максимално близък до пенсионирането.
Със законопроекта се предвиждат три вида пенсионни продукта, които ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове, в които за втора пенсия се осигуряват работещите, родени след 31 декември 1959 г. Това са пожизнена пенсия за старост, разсрочено плащане на средствата по индивидуалната партида на всеки осигурен и еднократно изплащане на средствата по индивидуалната партида. Първите осигурени във втория пенсионен стълб ще придобият право на допълнителна пожизнена пенсия за старост през 2021 г. - за жените, и през 2024 г. - за мъжете.
Планира се пожизнена пенсия за старост да се плаща, когато размерът на пенсионните спестявания на осигурения във втория стълб позволяват отпускане на пожизнена пенсия за старост в размер, който не е по-малък от 15 на сто от размера на минималната пенсия за стаж и възраст. Осигурените ще имат право на допълнителна пожизнена пенсия за старост при навършване на възраст за придобиване на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Кандидат-пенсионерите ще могат да се възползват от това право и една година преди да навършат регламентираните в Кодекса за социално осигуряване години, но само при условие, че средствата по индивидуалната им партида позволяват да им се отпусне допълнителна пожизнена пенсия в не по-малък размер от минималната пенсия за стаж и възраст.
МТСП напомня за възможностите за консултация на безплатния телефон
Гарантираният размер на допълнителната пожизнена пенсия за старост не може да бъде по-малък от този, изчислен на базата на сумата на брутния размер на преведените от Националната агенция за приходите и от Националния осигурителен институт осигурителни вноски за съответното осигурено лице.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост може да бъде с гарантиран период на изплащане. Може да включва и разсрочено изплащане на част от средствата до навършване на избрана от пенсионера възраст. В тези случаи срокът и размерът на разсроченото плащане, както и размерът на пожизнената пенсия, се избират от осигуреното лице.
Разсрочено плащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения в универсален пенсионен фонд ще е възможно, когато тяхната стойност не е достатъчна за отпускане на пожизнена пенсия, но надвишава три пъти минималната пенсия за стаж и възраст. В този случай месечното плащане не може да бъде по-малко от 15 на сто и по-голямо от минималната пенсия за стаж и възраст. Гарантираният размер на разсроченото плащане е равен на този, изчислен на базата на сумата на брутния размер на преведените осигурителни вноски за съответното осигурено лице.
В ограничени случаи, в които пенсионните спестявания не са достатъчни, за да се осигури разсрочено плащане, се предвижда еднократно изплащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения. Това се предвижда, когато средствата по индивидуалната партида на осигурения са по-малки от трикратния размер на минималната пенсия за стаж и възраст. При смърт на пенсионера, наследниците му имат право на дължимите средства, ако избраният продукт е пожизнена пенсия с гарантиран период на изплащане. Ще се наследяват и средствата в случай че пенсията се плаща под формата на разсрочено плащане.
Със законопроекта се предлага в момента на пенсиониране на осигурено лице индивидуалната му партида в универсален пенсионен фонд да се закрива. Натрупаните средства в индивидуалната му партида ще се прехвърлят в специално обособен общ фонд за изплащане на пожизнени пенсии. Това позволява да бъдат гарантирани както пожизненият характер, така и размерът на пенсионното плащане на всеки пенсионер, независимо от случаите на дългосрочно получавани пенсии или на неблагоприятни инвестиционни резултати.
Добри ли ще са пенсиите от допълнителните осигурителни фондове (ВИДЕО)
Извършени са промени и в разпоредбите, уреждащи резерва на пенсионноосигурителните дружества. С тях се предвижда, че за покриване на недостига във фонда за изплащане на пожизнени пенсии, пенсионноосигурителното дружество създава резерв за гарантиране изплащането на пожизнените пенсии.
Основна цел на промените в Кодекса за социално осигуряване е да се създаде пълно и непротиворечиво регулиране на фазата на изплащане от втория пенсионен стълб, което би улеснило информирания избор на лицата, подлежащи на допълнително задължително пенсионно осигуряване. Във връзка с това се предлага промяна на срока, в който лицата могат да упражнят правото на избор на осигуряване. Предвижда се хората, които навършват възрастта за пенсиониране от 2022 г. до 2025 г., включително, да могат да упражнят правото на избор на осигуряване до една година преди тази възраст. Този период се увеличава плавно до 2038 г., когато осигуряването ще може да се променя не по-късно от пет години преди навършването на възрастта за пенсиониране.
По този начин за първите групи осигурени лица се гарантира по-продължителен период за запознаване със законовите промени. Създава се и възможност те да направят по-точна преценка относно размера на бъдещите си пенсии в зависимост от натрупаните средства по индивидуалните им партиди в период, максимално близък до пенсионирането.