/ БГНЕС
Той разясни какво е "въздушен Шенген", коментира резултатите на учениците от PISA и темата с магистралите у нас
Министър-председателят акад. Николай Денков отговаря на въпроси на граждани и медии. Поводът е навършването на шест месеца на правителството.

Той започна с темата за Шенген. Премиерът разясни какво означава Шенген "само по въздух". По думите му това, което променя Шенген само по въздух е удобството когато се пътува от една в друга държава през летищата, много по-лесно ще се минава през опашки. "Директно можете да влизате, даже да не ви проверяват документите в някои случаи, така че това е удобство", поясни той и допълни, че това, което не решава е проблемът с големите опашки по сухопътни граници. По негови думи това е проблем за най-вече за бизнеса, не само за българския, но и за австрийския. Преговорите продължават, премиерът се надява да се напредне в тази посока.

Според него "дяволът е в детайлите" и преговорите трябва да продължат. "Няма да приемем допълнителни условия, които не съответстват на това, което се очаква от другите държави", поясни той. 

Политически реакции след предложението на Австрия за приемането ни във „въздушния Шенген“

"Със сигурност сме готови да приемем всичко, което подкрепя защитата на външните граници, защото това е и в наш интерес и къде ще бъде границата на приемливи и неприемливи условия - ще видим на преговорите в следващите дни и седмици", каза Денков.

Според премиера трябва да бъдем прагматични и ако се тръгне по линия на съдебни процеси и европейски съд - това ще отнеме години и докато вървят тези процеси ще бъдем блокирани без да имаме възможност за каквото и да било решение.

"Изключително важно е да търсим прагматичен подход, в следващите дни са преговорите, но също така в тези преговори ще кажа съвсем ясно на колегите си и на канцлера на Австрия, че ако няма разбиране на българската позиция това със сигурност ще се отрази на отношението на българите към Австрия и австрийските фирми - това не е добре за тях", подчерта той.

Премиерът смята, че България е много последователна в подхода си, както и преди да има пропукване в австрийската позиция, така и след това пропукване, но трябва да продължат преговорите, за да се намери най-доброто решение.

По думите му от страна на Румъния веднъж се вижда "тропане по масата", друг път има известна непоследователност, но премиерът е сигурен, че накрая ще се балансират позициите, тъй като накрая двете страни ще работят заедно.

На въпрос кога се очаква решението, Денков отвърна "до последния работен ден на тази година ще продължава да се преговаря".

Премиерът коментира и темата с резултатите от PISA. "Българските ученици знаят много, но не могат да прилагат това, което знаят", заяви Денков като припомни думите на един от създателите на PISA.

"Това, което се вижда, като се погледне системата, е че през последните години ние напреднахме много по отношение на средствата, които трябва да развием, за да работим с учениците", заяви той. Повишили са се и заплатите на учителите, но това, което трябва да се промени е целта на обучението и според него децата трябва да могат да прилагат знанията така че да ги използват в това, което им е полезно.

Според него не трябва децата да научват имена, дати, факти, а да бъдат обучени как да ги използват, за да анализират текста, да могат да защитят тяхна собствена теза. Денков заяви, че тези умения не успяват да ги вкарат като основна цел на образованието.

"Няма нужда от нова реформа, има нужда да променим целта на образованието", подчерта премиерът. Той добави, че един от основните инструменти да се промени подходът е в това как се изпитват децата. 

Според Денков това, което липсва в образованието, е оценката на добавената стойност, която дава училището в напредъка на детето.

Министър-председателят коментира и темата с броячите на светофарите в София. "Аз лично много харесвам броячите, помагат на хората, ще говоря с министър Цеков". По думите му кръвните проби са започнали да излизат по-бързо, преди това е имало много по-дълги забавяния.

Той коментира и темата с магистралите и заяви, че АМ "Европа" ще бъде завършена догодина - от София до границата. 

"Има ключови инфраструктурни проекти, по които догодина ще се работи много усилено. Напредък има, но не толкова бърз, колкото на всички ни се иска", заяви той. По отношение на „Хемус“ е имало проблеми с узаконяването и индексацията на средства. 

„С приемането на Закона за бюджета за 2024 г. са осигурени средства и се отпушва процесът, така че догодина очакваме много съществен напредък. Общо от 1,7 млрд. лева бюджет на Агенция „Пътна инфраструктура“ 1,2 млрд. лева са насочени към Северна България. Една съществена част ще бъдат за магистрала „Хемус“, но друга съществена част ще бъдат за продължаване на работата в още по-голям обем по пътя Ботевград – Видин“, каза Денков.

Той припомни и стартирането на първата копка между Русе и Велико Търново и заяви, че това са ключови проекти, по които догодина ще се работи много усилено.