Загуба на пространствена ориентация е най-вероятната причина за възникване на катастрофата със самолета МиГ-29, при който загина пилотът подполковник Валентин Терзиев. Това се посочва в публикувания на сайта на военното ведомство доклад от разследването, в който се проследява развитието на ситуацията.
От Министерството на отбраната съобщиха, че е приключило разследването на Службата "Военна полиция" по авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни т.г. по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС - "Шабла 2021".
Военен самолет на ВВС падна край Шабла
Загинал е пилотът на изтребителя, който падна край Шабла
Комисията за разследване е оформила три основни версии за причините за катастрофата:
→ Отказ на авиационната техника в полет;
→ Разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие на разрива на ракетата;
→ Среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация от екипажа.
Първите две са отхвърлени като малко вероятни, като са посочени редица аргументи. Сред тях са, че самолетът, двигателите, оборудването и въоръжението имат запас от ресурс и са им извършени всички предвидени от регламентиращите експлоатацията документи, проверки и технически дейности. Посочва се, че при разрушаване на самолета във въздуха, останките биха били разпръснати на значително по-голяма площ и голяма част от тях биха останали на повърхността, което би улеснило откриването им. А в случая са открити групирани в радиус от около сто метра, на 70 метра дълбочина, под водната повърхност, и то повече от седмица след катастрофата. Компактният вид на останките и факта, че при аварийноспасителните и издирвателните действия са се наблюдавали петна от керосин на повърхността на водата, което показва, че той не се е запалил, дава основание да се направи извода, че самолетът се е разрушил вследствие на среща с голяма скорост с водната повърхност и тези разрушения са станали под водата, се посочва в доклада.
По третата работна версия - среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация от екипажа, комисията смята, че загубата на пространствена ориентация е най-вероятната причина за възникване на катастрофата. Експертите посочват сложността на пространствената ориентация в полет, която се извършва успоредно с процесите на пилотиране, навигиране, комуникиране и управление на системите.
Откриха черната кутия на разбилия се в Черно море МиГ-29 (ВИДЕО)
„До момента на констатиране, че скоростта на мишената се увеличава спрямо нормалната очаквана, имаме нормални условия на полета. След тази констатация увеличаването на динамиката на сближение с целта чрез подаване на команди за увеличаване на скоростта до 800км/ч и намаляване на височината до 2000 м, с цел да се осигури повече време за работа по мишената на фона на по-бързата й загуба на височина, води до усложнени условия на полета, е мнението на комисията във връзка със ситуацията в полета“, се посочва в доклада.
„След пуска на ракетата, пилотът предприема стандартния маньовър за излизане от атака надясно. Комисията смята, че тук ситуацията прераства в сложна, тъй като най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започване на този маньовър, именно поради създадената у него зрителна илюзия, че целта се намира над него и той е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране и стрелбата по мишената е извършена с превишение спрямо нея, на фона на морето. Запасът от височина, който е притежавал самолетът след пуска на ракетата, е дал допълнителна увереност на пилота, че ще излезе безпроблемно от атака, тъй като в съзнанието на пилота до момента полетът за сближение и атака е бил контролиран и управляем“, смятат още експертите.
„Започването на завоя надясно с висока скорост /над 900км/ч/ в режим на снижение води до прерастването на ситуацията в аварийна. Комисията смята, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална. Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите, се посочва в доклада. Такива случаи са описани в авиационнопсихологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена "очарование". Тя възниква, когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота“, се отбелязва в документа.
Съпругата на загиналия пилот на МиГ-29: Посочената основна причина всъщност не е основна
Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта, комисията смята, че немалък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем. Посочва се, че воденето на визуална ориентировка при невидимост на бреговата линия е практически невъзможно, както и че техниката на пилотиране се усложнява при частична или пълна липса на естествения хоризонт и на практика се пилотира по прибори. Съществува вероятност от илюзии и опасност от загуба на пространствена ориентировка.
От изложеното комисията смята, че загубата на пространствена ориентация е най-вероятната причина за възникване на катастрофата. Среща на въздухоплавателното средство с водната повърхност е посочена като непосредствена причина за катастрофата, а загуба на пространствена ориентировка от екипажа при нощни полети над море - като основна причина за нея.
Като съпътстващи причини са посочени неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. „Това неминуемо води до повишаване на динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака, отбелязват експертите. Особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори, както и неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака“, са посочени също сред съпътстващите причини в документа.
Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от Военна полиция на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.
До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация, информират от МО.
Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, засягащи летателната дейност във ВВС при съществуващите ограничения на летателен ресурс. "Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация", се посочва още в съобщението от МО.
Жената на загиналия пилот на МиГ-29 разказа нейната версия за случилото се при трагедията
Инцидентът с падането на военния самолет МиГ-29 от българската армия стана на 9 юни при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на България. Веднага първо стартира операция по търсенето и спасяването на пилота на изтребителя, която за съжаление приключи трагично - при издирването се установи, че 47-годишният майор Валентин Терзиев е загинал.
След това това започна активно издирване на „черната кутия“. Тя беше открита на 24 юни и бе сложен край на издирвателната операция.
От думите на специалистите стана ясно, че те не могат да извлекат никаква информация за фаталния край на машината, тъй като са получили устройството увредено. Модулът с паметта е бил пълен с вода и остатъци от петролен продукт. От думите им стана ясно, че в него е имало деформации, отсъствал е електрическия съединител и е бил прекъснат лентовия кабел. По тази причина от Граф Игнатиево препоръчаха "черната кутия" да бъде изпратена при нейния производител, който единствен може да гарантира, че няма да се загубят съхранените данни. Целият процес на оглед е записан на видео, с което разполагат и разследващите. При тях е и модулът с паметта. При разшифроването на данните ще присъстват и наши специалисти, тъй като устройството от разбилия се изтребител е българска собственост.
От Министерството на отбраната съобщиха, че е приключило разследването на Службата "Военна полиция" по авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни т.г. по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС - "Шабла 2021".
Военен самолет на ВВС падна край Шабла
Загинал е пилотът на изтребителя, който падна край Шабла
Комисията за разследване е оформила три основни версии за причините за катастрофата:
→ Отказ на авиационната техника в полет;
→ Разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие на разрива на ракетата;
→ Среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация от екипажа.
Първите две са отхвърлени като малко вероятни, като са посочени редица аргументи. Сред тях са, че самолетът, двигателите, оборудването и въоръжението имат запас от ресурс и са им извършени всички предвидени от регламентиращите експлоатацията документи, проверки и технически дейности. Посочва се, че при разрушаване на самолета във въздуха, останките биха били разпръснати на значително по-голяма площ и голяма част от тях биха останали на повърхността, което би улеснило откриването им. А в случая са открити групирани в радиус от около сто метра, на 70 метра дълбочина, под водната повърхност, и то повече от седмица след катастрофата. Компактният вид на останките и факта, че при аварийноспасителните и издирвателните действия са се наблюдавали петна от керосин на повърхността на водата, което показва, че той не се е запалил, дава основание да се направи извода, че самолетът се е разрушил вследствие на среща с голяма скорост с водната повърхност и тези разрушения са станали под водата, се посочва в доклада.
По третата работна версия - среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация от екипажа, комисията смята, че загубата на пространствена ориентация е най-вероятната причина за възникване на катастрофата. Експертите посочват сложността на пространствената ориентация в полет, която се извършва успоредно с процесите на пилотиране, навигиране, комуникиране и управление на системите.
Откриха черната кутия на разбилия се в Черно море МиГ-29 (ВИДЕО)
„До момента на констатиране, че скоростта на мишената се увеличава спрямо нормалната очаквана, имаме нормални условия на полета. След тази констатация увеличаването на динамиката на сближение с целта чрез подаване на команди за увеличаване на скоростта до 800км/ч и намаляване на височината до 2000 м, с цел да се осигури повече време за работа по мишената на фона на по-бързата й загуба на височина, води до усложнени условия на полета, е мнението на комисията във връзка със ситуацията в полета“, се посочва в доклада.
„След пуска на ракетата, пилотът предприема стандартния маньовър за излизане от атака надясно. Комисията смята, че тук ситуацията прераства в сложна, тъй като най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започване на този маньовър, именно поради създадената у него зрителна илюзия, че целта се намира над него и той е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране и стрелбата по мишената е извършена с превишение спрямо нея, на фона на морето. Запасът от височина, който е притежавал самолетът след пуска на ракетата, е дал допълнителна увереност на пилота, че ще излезе безпроблемно от атака, тъй като в съзнанието на пилота до момента полетът за сближение и атака е бил контролиран и управляем“, смятат още експертите.
„Започването на завоя надясно с висока скорост /над 900км/ч/ в режим на снижение води до прерастването на ситуацията в аварийна. Комисията смята, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална. Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите, се посочва в доклада. Такива случаи са описани в авиационнопсихологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена "очарование". Тя възниква, когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота“, се отбелязва в документа.
Съпругата на загиналия пилот на МиГ-29: Посочената основна причина всъщност не е основна
Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта, комисията смята, че немалък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем. Посочва се, че воденето на визуална ориентировка при невидимост на бреговата линия е практически невъзможно, както и че техниката на пилотиране се усложнява при частична или пълна липса на естествения хоризонт и на практика се пилотира по прибори. Съществува вероятност от илюзии и опасност от загуба на пространствена ориентировка.
От изложеното комисията смята, че загубата на пространствена ориентация е най-вероятната причина за възникване на катастрофата. Среща на въздухоплавателното средство с водната повърхност е посочена като непосредствена причина за катастрофата, а загуба на пространствена ориентировка от екипажа при нощни полети над море - като основна причина за нея.
Като съпътстващи причини са посочени неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. „Това неминуемо води до повишаване на динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака, отбелязват експертите. Особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори, както и неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака“, са посочени също сред съпътстващите причини в документа.
Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от Военна полиция на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.
До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация, информират от МО.
Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, засягащи летателната дейност във ВВС при съществуващите ограничения на летателен ресурс. "Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация", се посочва още в съобщението от МО.
Жената на загиналия пилот на МиГ-29 разказа нейната версия за случилото се при трагедията
Инцидентът с падането на военния самолет МиГ-29 от българската армия стана на 9 юни при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на България. Веднага първо стартира операция по търсенето и спасяването на пилота на изтребителя, която за съжаление приключи трагично - при издирването се установи, че 47-годишният майор Валентин Терзиев е загинал.
След това това започна активно издирване на „черната кутия“. Тя беше открита на 24 юни и бе сложен край на издирвателната операция.
От думите на специалистите стана ясно, че те не могат да извлекат никаква информация за фаталния край на машината, тъй като са получили устройството увредено. Модулът с паметта е бил пълен с вода и остатъци от петролен продукт. От думите им стана ясно, че в него е имало деформации, отсъствал е електрическия съединител и е бил прекъснат лентовия кабел. По тази причина от Граф Игнатиево препоръчаха "черната кутия" да бъде изпратена при нейния производител, който единствен може да гарантира, че няма да се загубят съхранените данни. Целият процес на оглед е записан на видео, с което разполагат и разследващите. При тях е и модулът с паметта. При разшифроването на данните ще присъстват и наши специалисти, тъй като устройството от разбилия се изтребител е българска собственост.
Вижте целия доклад: