До 2027 година ще пътуваме с влак между София и Скопие, а след 2030-та ще можем да ходим и на море в Албания, защото транспортен коридор нр. Осем ще бъде изграден, каза пред журналисти инж. Красимир Папукчийски, генерален директор на ДП "НКЖИ".
През деня за пръв път се състоя тристранна среща на високо равнище с представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура", "Македонски железници - Инфраструктура" и "Албански железници", на която се обсъди изграждането на транспортния коридор нр. Осем. В нея участваха генералният директор на ДП "НКЖИ" инж. Красимир Папукчийски, генералният директор на "Македонски железници" - Хари Локвенец, и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на "Албански железници".
Беше подписано споразумение за сътрудничество за създаване на общоведомствена група. Такава група България има със Република Северна Македония /РСМ/, която работи по проекта за тунела на Девебаир, който ще е връзката между граничните гари. Говорим за Паневропейски коридор, който да отговоря на европейските изисквания, за да може да се използва от всички оператори на железопътната инфраструктура, а в България има 12 такива оператора, каза Папукчийски. В Република Северна Македония и в Албания също се очаква да се явят частни превозвачи.
По неговите думи, дейностите по коридора доста са напреднали, остава да се обсъди един участък между РСМ и Албания в близост до Охридското езеро, където ЮНЕСКО не разрешава строителство. Следващия месец се очаква трасето да бъде изчистено, и през септември ще има нова среща на трите железопътни организации в Албания за работа по техническите спецификации на коридор Осем.
Дължината на транспортния коридор Осем е около 500 километра. Българската част е София - Перник, Радомир - Гюешево, където ние вече сме с финална разработка на участъка Радомир - Гюешево, със срок на изпълнение 2027 година. Тогава трябва да е готов и участъкът на Северна Македония до България. На наша територия има за изграждане 101 километра. Северна Македония има изпълнители от Скопие до Крива Паланка, като в момента има конкурс за изпълнител от Крива Паланка до Девебаир. Тунелът при Девебаир ще се строи съвместно от двете страни, повтори Красимир Папукчийски. Теренът на нашата територия е много тежък - с три тунела и 20 моста, за да се преодолява надморска височина, която генерираше наклон от 31 промила. Сега се гони по-малък наклон - от 13 промила, което е съгласно европейските изисквания, посочи Папукчийски.
В трите държави са изградени около 150 километра от железопътната връзка. РСМ и Албания са осигурили заеми за проекта, а България разчита на финансиране от механизма на ЕС "Свързана Европа". За изграждането на нашата част от пътя са нужни 1.2 млрд. евро, каза Красимир Папукчийски. Само за участъка от Крива Паланка до Девебаир, където теренът също е много сложен, са нужни 500 млн. евро, добави той.
Чисто професионално между трите администрации няма никакво напрежение - ние, като колеги железничари се разбираме, политическото напрежение не оказва влияние на работата и се надяваме да стигнем до правилния финал, заяви Красимир Папукчийски.
През деня за пръв път се състоя тристранна среща на високо равнище с представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура", "Македонски железници - Инфраструктура" и "Албански железници", на която се обсъди изграждането на транспортния коридор нр. Осем. В нея участваха генералният директор на ДП "НКЖИ" инж. Красимир Папукчийски, генералният директор на "Македонски железници" - Хари Локвенец, и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на "Албански железници".
Беше подписано споразумение за сътрудничество за създаване на общоведомствена група. Такава група България има със Република Северна Македония /РСМ/, която работи по проекта за тунела на Девебаир, който ще е връзката между граничните гари. Говорим за Паневропейски коридор, който да отговоря на европейските изисквания, за да може да се използва от всички оператори на железопътната инфраструктура, а в България има 12 такива оператора, каза Папукчийски. В Република Северна Македония и в Албания също се очаква да се явят частни превозвачи.
По неговите думи, дейностите по коридора доста са напреднали, остава да се обсъди един участък между РСМ и Албания в близост до Охридското езеро, където ЮНЕСКО не разрешава строителство. Следващия месец се очаква трасето да бъде изчистено, и през септември ще има нова среща на трите железопътни организации в Албания за работа по техническите спецификации на коридор Осем.
Дължината на транспортния коридор Осем е около 500 километра. Българската част е София - Перник, Радомир - Гюешево, където ние вече сме с финална разработка на участъка Радомир - Гюешево, със срок на изпълнение 2027 година. Тогава трябва да е готов и участъкът на Северна Македония до България. На наша територия има за изграждане 101 километра. Северна Македония има изпълнители от Скопие до Крива Паланка, като в момента има конкурс за изпълнител от Крива Паланка до Девебаир. Тунелът при Девебаир ще се строи съвместно от двете страни, повтори Красимир Папукчийски. Теренът на нашата територия е много тежък - с три тунела и 20 моста, за да се преодолява надморска височина, която генерираше наклон от 31 промила. Сега се гони по-малък наклон - от 13 промила, което е съгласно европейските изисквания, посочи Папукчийски.
В трите държави са изградени около 150 километра от железопътната връзка. РСМ и Албания са осигурили заеми за проекта, а България разчита на финансиране от механизма на ЕС "Свързана Европа". За изграждането на нашата част от пътя са нужни 1.2 млрд. евро, каза Красимир Папукчийски. Само за участъка от Крива Паланка до Девебаир, където теренът също е много сложен, са нужни 500 млн. евро, добави той.
Чисто професионално между трите администрации няма никакво напрежение - ние, като колеги железничари се разбираме, политическото напрежение не оказва влияние на работата и се надяваме да стигнем до правилния финал, заяви Красимир Папукчийски.