Камерите на пътя намаляват катастрофите и жертвите
Камерите на пътя намаляват катастрофите и жертвите / снимки: БГНЕС, архив

Полицейският Биг брадър вразумява водачите. Статистиката от последните години и у нас доказа, че когато има камери на пътищата, броят на убитите, на катастрофите и на шофьорите нарушители намалява.

Откакто през февруари т.г. влезе в сила тълкувателното решение на Върховния административен съд (ВАС), което забрани по снимките с мобилна камера да се издава електронен фиш, ситуацията в страната коренно се промени.

Шофьорите се почувстваха безнаказани. И резултатът не закъсня. МВР отчита 529 убити в катастрофи до 15 октомври т.г. - с 84 души повече от същия период на м.г. Това означава само едно - че скоростта по шосетата се е увеличила. Ръст има и при пътните злополуки, отбелязва „Преса”.

КАТ разполага само с 25 стационарни камери. С такава скромна техника през първите осем месеца на тази година (към момента обобщените данни на КАТ са до август) са издадени едва 60 736 електронни фиша в цялата страна. Само 1/3 от тях са от мобилни камери, но както стана ясно, те са до влизането в сила на решението на ВАС.

За сравнение до август 2013 г., когато „Пътната полиция” освен стационарните използваше и всичките си 148 мобилни камери, има четири пъти повече електронни фишове - 253 315. По-голямата част от тях - 180 000, са извадени от показанията на „снимачките” в патрулките.

За цялата изминала година има издадени 349 096 електронни фиша. От тях само 93 894 са от стационарни камери, останалите 255 202 - от мобилни. Спадът от 76% тази година не се дължи на по-малкото извършени нарушения, а на занижения контрол.

В момента „Пътната полиция” се опитва да компенсира със специализирани акции срещу високата скорост, пияните шофьори, неправилно пресичащите пешеходци и пр. Статистиката обаче ясно показва, че липсата на техника за пътен контрол е решаваща.

148-те мобилни системи вече се използват само като радари за засичане на скорост. Съдът каза, че те са законни, но начинът им за употреба е различен. Вместо снимка на нарушението и електронен фиш сега катаджията спира виновника и пише акт или хартиен фиш. Тази процедура отнема между 15 и 40 минути. През това време камерата не работи, а служителят е зает и не следи потока. Така покрай него може да минат още 10 коли с бясна скорост, които няма да получат „честитка”.

Проблемът с мобилните камери може да бъде решен от новото Народно събрание, надяват се експерти по пътната безопасност, акцентира изданието. Депутатите от предишния парламент половин година не намериха време да гласуват поправки в Закона за движение по пътищата, които да регламентират издаването на електронни фишове от мобилните системи за пътен контрол.

Гафът с тях пък бе сътворен от техните предшественици. Те създадоха противоречив текст, според който електронният фиш трябва да се издава в отсъствието на контролен орган (полицай). По тази причина съдии поголовно отменяха шофьорските наказания, а накрая Върховния административен съд забрани издаването на „честитки” с такава техника.